Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af egen virksomhed, evt. SMBA – og gæld til det offentlige:

Side 1 ud af 5 (50 indlæg)
Tilmeldt 8. Dec 10
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino-folket !

Jeg har nogle spørgsmål, som jeg gerne vil fremlægge for jer, som har viden og erfaring, i dette forum.

Mit første spørgsmål er:
Kan jeg starte/stifte et firma – f.eks. med egen kunstnerisk virksomhed – som vist ikke er momsomfattet – evt. i SMBA -selskabsform; når jeg har gæld til det offentlige?

Jeg har gæld til det offentlige, ca. 300.000,- plus andre kreditorer, i alt ca. 1 mil. kr.

Forklaring/uddybelse/baggrund:

Min gæld er ikke opstået pga. jeg tidligere har drevet firma – men min tidligere mand havde sit firma, som gik ned. Der var nogle ejendomme indbefattet, som gik på tvangsauktion med tab til følge, jeg stod også som ejer ved de fleste af disse ejendomme.

Jeg har efterfølgende været lavindkomstmodtager – hovedsageligt SU.

Jeg vil først søge en gældssanering om 3-4 år, og forventer en lav indkomst i disse år, da jeg tror gælden er for stor til, jeg bare kan afvikle den.
Jeg vil nærmere betegne den som håbløs gæld.

Med venlig hilsen

Irene

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:42

Hej.

Der skal 2 stiftere til at oprette et SMBA.

Muligvis vil SKAT kræve sikkerhed for evt. mellemværende, som du får i SMBA`et

MvH

Peter 

Tilmeldt 8. Dec 10
Skrevet kl. 13:54

Hej igen !

Jeg har læst, ja - at der skal 2 stiftere til et SMBA.

Jeg har ikke lige pt. en medstifter.

Kan se, at en udbyder af stiftelse af SMBA, tilbyder at én fra dette firma, kan stå som medstifter.
Vil det være klogt ?

Mit spørgsmål i henhold til mit første indlæg, går også ud på: Kan jeg overhovedet blive registreret i Selskabs - og Erhvervsstyrelsen med et SMBA - når jeg har gæld til det offentlige.

Tak for dit svar, Peter - Revisor.

Mvh.

Irene

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:01

Hej igen.

Nej..ville ikke være klogt...idet medstifter 2 på papiret skal være aktiv i SMBA`et.

Ja.....du kan sagtens blive registreret med SMBA i EogS....men SKAT kan som kræve

sikkerhed for eventuelle fremtidige krav i SMBA`et.

MvH

Peter

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 09
Indlæg ialt: 292
Skrevet kl. 14:01

Skat har regler imod såkaldte konkursryttere, jf. opkrævningslovens § 11, som er særlige regler for personer, der tidligere har forvoldt det offentlige et tab som er forårsaget indenfor de sidste 5 år. Bestemmelsen finder anvendelse for personer, der tidligere har været direktør, bestyrelsesmedlem, ejer, mv. Desuagtet finder bestemmelsen også anvendelse for nærtstående til fallenten såfremt denne er et selskab

Bestemmelsen kræver, at der er lidt et tab over 50.000 kr. hvilket er tilfældet i denne sag. Sikkerheden, som du/I kan forvente, følger af § 11, stk. 5 - her skal sikkerhedsstillelsen modsvare tabet og et forventeligt tremåneders tilsvar og kan bestå i en bankgaranti, pant og kaution, som skal frigives efter en periode på 12 måneder hvor der er indbetalt rettidig, jf. §§ 11 og 12 - og tidligere restancer er betalt.

Med andre ord, så kan I blive mødt med et krav om sikkerhedsstillelse såfremt konkursen ligger indenfor 5 år.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:04

Stiven..det er jo et forhandlingsspørgsmål, hvor høj sikkerhedstillelsen skal være.

Ved f.eks. at tilbyde månedlig momsafregning, kan sikkerhedskravet oftest nedsættes

væsentligt.

MvH

Peter

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 09
Skrevet kl. 14:04

Irenes Univers:

Hej igen !

Jeg har læst, ja - at der skal 2 stiftere til et SMBA.

Jeg har ikke lige pt. en medstifter.

Kan se, at en udbyder af stiftelse af SMBA, tilbyder at én fra dette firma, kan stå som medstifter.
Vil det være klogt ?

Mit spørgsmål i henhold til mit første indlæg, går også ud på: Kan jeg overhovedet blive registreret i Selskabs - og Erhvervsstyrelsen med et SMBA - når jeg har gæld til det offentlige.

Tak for dit svar, Peter - Revisor.

Mvh.

Irene

I dette tilfælde vil der være tale om en form for stråmand. At anvende en sådan i enhver form, vil jeg bestemt ikke anbefale.

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 09
Skrevet kl. 14:10

Peter: Der er forskel på teori og retspraksis. I retspraksis er det dog set, at sikkerhedsstillelsen nedsættes, men beror på en konkret vurdering ud fra sagens fakta. Sagens fakta kunne være gentagelse, eller at en finanskrise har forårsaget tabet. SKAT er nok mere tilbøjelig til at forhandle, såfremt bevisbyrden kan løftes for, at der er tale om et tab grundet finanskrise fremfor gentagelse.  

Nu listede jeg blot det juridiske område op og hvad hun kan forvente. Hvor høj denne sikkerhedsstillelse muligvis bliver, kan SKAT kun svare på - den beror typisk på et skøn.

Tilmeldt 8. Dec 10
Skrevet kl. 14:16

Til Stiven !

Min tidligere mands firma var et enkeltmandsfirma - personligt ejet.

Jeg var ikke medejer af firmaet. Jeg har ikke opbygget gælden til det offentlige pga. hans firma - men først bagefter - da vi ikke længere var gift.

Jeg beskrev, at anden gæld, til andre kreditorer, var opstået pga. tab på ejendomme solgt på tvangsauktion - de var også personligt eget - ikke i selskabsform

Forandrer det noget med hensyn til de lovregler, du beskriver ovenfor?

Mvh.

Irene

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 09
Skrevet kl. 14:33

Ja helt bestemt - det ses af lovens anvendelsesområde, hvis virke kun er virksomheder og selskaber samt fonde og foreninger. 

Vil anbefale at du ringer til SKAT og hører hvorvidt det er muligt. Desuden ser jeg ikke nogle ulemper i at starte et enkeltmandsvirksomhed fremfor SMBA. Hvilke risici er der ved at drive kunstvirksomhed? 

Side 1 ud af 5 (50 indlæg)