Jeg står i den situation at jeg har lavet et billede, og er blevet kontaktet af et pladeselskab der gerne vil bruge det til et albumcover, mod en betaling. Men det er ikke noget jeg har prøvet før. Jeg skal grundlæggende bare sende et papir hvor der står "I må gerne bruge dette billede til x og y". Men jeg har ingen idé om hvordan jeg skal starte, eller hvad licensen skal indeholde. Hvordan skriver jeg sådan en licens/tilladelse? Hvordan sørger jeg for at pladeselskabet føler sig sikker på at de er dækket ind? Billedet skal bruges til en enkelt plade, og er i øjeblikket dækket af en Creative Commons non-commercial licens, som betyder at jeg skal give samtykke til kommercielt brug. Men folk skal stadig kunne bruge det til ikke-kommercielt arbejde, og jeg skal beholde alle rettigheder til billedet. Nogen der kan hjælpe mig? |
God lillejuleaftenseftermiddag David,
Aftaler som den du beskriver er ikke så kompliceret. Du skriver blot at du som rettighedshaver giver tilladelse til XYZ at de kan bruge dit billede 1234 ifm. pladecover til gruppen XX og deres plade XXX og at de som modydelser betaler dig XX kr.
Det er vigtigt at du beskriver meget præcist hvad de må bruge billedet til - altså at det kun er ifm pladcoveret og den helt specifikke plade.
Da du er rettighedshaver er det kun dig eller den organisation der varetager din rettigheder for dig, der kan stoppe dem. Hvis du har en organisation der varetager dine rettigheder (a la koda for musikere) så kontakt dem, for detaljer. Dog står det fast at pladeselskabet kun kan bruge dit billede i det omfang du giver dem lov til, derfor skal du være specifik på hvad de må bruge det til.
Det er KUN rettighedshaveren eller dennes repræsentanter der kan forhindre eller give tilladelse til brugen af et billede.
Så lang tid de bruger dit billede med din tilladelse og til det du har givet dem lov til at alt super. Det er først når du ser dit billede på en t-shirt eller en plakat for bandet du skal til at råbe vagt i gevær og kræve din ret og betaling, og der kommer kontrakten ind i billedet. Hvis det er op til fortolkning om du har give dem lov eller ej kan det være en kamp - derfor den meget detaljerede beskrivelse af hvad licensen omfatter.
Om kontrakten er skrevet på et stykke toiletpapir eller guldrandet er i princippet ligegyldig. Hvis du er meget i tvivl så kontakt Jens Søndergaard hos Sagførerne.dk han ved ALT om IPR & rettigheder.
Al det gode & endnu bedre jul
Tony