Hej med jer, Jeg er salgscoach, og har selv været sælger i snart et årti... ![]() ![]() Her er et lille og hurtigt råd når du skal sælge eller booke møder. Præsentation af dig selv er efter min mening det VIGTIGSTE i en salgsdialog i telemarketing. Og sågar også det korteste. Det tager sådan set ikke længere end 5 sek at præsentere dit navn, og fra hvilket firma du ringer. Dernæst måske yderligere (helst max) 5 sekunder til at fortælle HVORFOR du ringer. Dette er introduktion af dig selv og dit formål med, at du lige har forstyrret en person, der IKKE KENDER DIG. Som personer, og det gælder alle fra lederen, kassedamen, gartneren osv. giver en stemme vi kender i forvejen os mere sikkerhed/tryghed, og derigennem yder vi mere opmærksomhed til indholdet af det, der bliver sagt. Psykisk er vi mindre opmærksomme overfor lyd/stemme, vi ikke kan nikke genkendende til. Samtidig en anden vigtig faktor, der spiller ind.. Udover at vi er en ukendt stemme, giver vi personen "ukendte" oplysninger: Eksempel: Goddag, du taler med Morten Andersen, jeg ringer fra Andersen webdesign, og vil gerne fortælle dig kort om vores webdesign tilbud... bla bla.. Hvis vi lige samler op her. Vi har netop givet "Kunden" en masse nye oplysninger, han ikke lige havde i tankerne for 10 sek. siden.. Psykisk og ubevidst foregår der følgende tanker hos kunden: 1. Morten (Hvem er morten?) 2. Andersen (Ja, Andersen.. hmm) 3. Andersen Webdesign (Hvad er det for et firma) 4. Webdesign (Hvad skal jeg bruge webdesign til) 5. Webdesign tilbud (Jeg har ikke bedt om noget tilbud.. 6. Tilbud (Det her kommer til at koste mig penge) Ja, sådan tænker faktisk mange kunder.. og mere til endda.. de er i fleste tilfælde bare ikke selv klar over det. Det kan naturligvis diskuteres, om man skal nævne "tilbud" i introduktionen.. JEG ville gøre det, da jeg, som sælger, godt kan lide at gå til sagen med det samme. Andre ville måske ikke, for netop IKKE at skabe "udgift" tanken hos "kunden" allerede ved introduktionen.. Nåh.. tilbage til emnet :) Det jeg gerne vil fortælle jer med det her er, at HVIS vi snakker for hurtigt, mumler, altså ikke tydeligt nok.. så skaber vi ikke "sympati" hos kunden.. Sympati for en rar og tydelig stemme.. Og accept på at vi SOM en ganske fremmed person, kan tage kundens tid i 5-10-20 minutter... Derfor oplever man til tider "Jeg har ikke tid", "Jeg er ikke interesseret" og bla bla.. Mange sælgere (Og jeg har virkelig coachet MANGE) har desværre en tendens til, at se på introduktions fasen som "noget der bare skal overstås, så vi kan komme til sagen".. NEJ kære ven.. Introduktions fasen er (efter min mening) nok det aller vigtigste i fleste tilfælde.. Så mit råd er.. Selvom DU har sagt den sætning tusinde gange, så er det stadig første gang "kunden" hører det.. Og det har altid gjort det sværere for mig, når jeg præsenterer mig selv.. William Atak... Og kunden tænker.. "ATAK?? hvad fanden er det for en bevægelse??" ![]() Håber I kan bruge det til noget.. p.s. det gik lidt stærkt, så jeg føjer lidt til, hvis der er noget jeg har glemt.. og evt. også nogle gode råd om de andre faser i salgets opbygning.. mvh |
Gode råd til dig der gerne vil sælge/booke møder etc.
William Atak | ATAK A/S - Frubjergvej 3, 2100 København Ø | TELEFON: +45 3510 5050 | WEB: www.atak.dk
Hej Velkommen på banen i debatten om mødebooking / salg. I USA er man begyndt at køre meget med et udtryk det hedder WIIFM - What´s in it for me - der kort og godt handler om at når man tilpasser sin kommunikation, så handler det om at fokusere på hvad værdien er for kunden. Det er en ganske logisk tankegang som jeg også er begyndt at tilpasse al min kommunikation efter. Hvis du fx skal sælge en vinterjakke, hvad er så vigtigst at fortælle kunden? At den indeholder gåsedun og ikke kamelhår, at den er syet på en speciel måde etc. etc. eller er det vigtigst at fortælle at vinterjakken kan holde kunden varm selv i frostvejr? Personligt ville jeg aldrig nævne ordet "tilbud". Men jeg sælger heller ikke mine produkter med pris som et konkurrenceparameter. Jeg vil snarere fokusere på hvad jeg kan gøre for firmaet / personen jeg snakker med, og hvordan jeg mener jeg kan tilføre dem reel værdi. Så kan de hurtigt afgøre om en samtale er relevant. Jeg vil give dig helt ret i at introduktionsfasen er noget af det vigtigste. Det er her man opbygger en tillid og man burde hurtigt kunne fornemme om der er interesse fra kundens side, eller om man spilder tiden, og bør gå videre til næste nummer på listen. Mine bedste resultater har jeg nået de gange hvor jeg har formået på ingen måde at lyde som en sælger. Mange firmaer er vant til at blive kimet ned at folk der har "det magiske produkt" der løser alle ens problemer, eller de bliver tilbudt noget der er så godt som gratis. Min erfaring er derfor at det hjælper bedst at snakke til kunden som du ville snakke til alle andre. Alt alt for mange sælgere snakker i et helt forkert toneleje, og reagerer ikke på kundens signaler. JEg fik engang noget hjælp af en telefonsælger fra 3. Jeg tænkte at han måtte da kunne give mig lidt erfaring og gode råd. Det viste sig at min fremgangsmåde rent faktisk var mere effektviv. men igen så kommer det jo også meget an på formålet med opringningen, og hvilke produkt man handler. Hilsen Morten p.s. hvad er din typiske introduktionssætning? |
Hej, jeg er helt enig i jeres synspunkter mht indledningens vigtighed, William og Morten. |
Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum. Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding.
Hej Anders Rigtig god pointe. OG et konkret brugbart råd der kan anvendes med det samme. Det er sådan noget jeg leder efter. TAK. At du starter på den måde, gør jo netop også at du IKKE virker som en traditionel sælger. Og du udviser respekt for kundens tid. Positivt når man skal skabe længervarende relationer, og med til at nedbryde en barriere. Den vil jeg prøve af de næste par gange jeg skal booke møde. Har du flere guldkorn, så er mine arme åbne. OG helt ærligt. Jeg synes nu det er blevet bevist inden for SÅ mange salgs og marketingdiscipliner at der er ikke noget der hedder DO´s and DON''t''s (er det rigtigt formuleret?? Hilsen Morten |
Hej Morten, Det svinger meget fra produkt til produkt, i forhold til hvilke "ord" man bruger i sin introduktion.. Det kan jeg kun give dig ret i. Også mht. at bruge vendingerne "Jeg har et godt tilbud til dig" - "Jeg vil gerne sælge dig noget" - "Jeg vil gerne tilbyde dig noget" etc. Men vigtigere er det faktisk, hvordan den enkelte sælger føler sig tilpas... Jeg er typen, der gerne vil sælge noget - Hvis jeg dog er 100% overbevist om, at personen i den anden ende af røret har brug for mit produkt. Alle personer/sælgere er anderledes. Jeg har oplevet to sælgere, hvor de var ens på mange punkter, men aldrig oplevet to ens sælgere. De findes ikke :) Der findes ikke ÉN guld introduktion, som alle sælgere kan bruge og vinde på. Gid det var så nemt :) Men til gengæld kan man arbejde med hver enkelt sælger, og finde en introduktion der passer til den enkelte sælger. Jeg vil desværre ikke give dig ret i "Snak til kunden, som du ville snakke til alle andre". Jeg coacher bl.a. i kalibrering, hvor jeg bl.a. coacher i hvordan man tilpasser sin tone, stemme, tempo, dialekt, personlighed (osv osv) til kunden og omstændighederne. Og hvorfor er jeg ikke enig med dig i det :-) Eksempel 1: (Og det sker.. tro det eller ej :-)) 1. Håndværkeren fra Amager kan godt blive "forstyrret" af sælgeren med den sønderjydske dialekt. 2. Landmanden fra Sønderjylland kan godt blive "forstyrret" af sælgeren fra Amager... Eksempel 2a: 1. Kunden svarer: "Ja hallo.. Murermester Ole her.. Hvad skal du have muret idag, mester?" (glad og frisk tone) 2. Så svarer jeg: "Hej Ole, det er William... Sikke glad du lyder... Har det været en god dag?" (Fang humoren :-)) Eksempel 2b: 1. Kunden svarer: "Madsen A/S, Direktør Madsen, Go'dav" 2. Så svarer jeg: "Go'dav Hr. Madsen. Deres sekretær var så venlig at stille mig igennem til Dem.. bla bla.." Vi bliver nødt til at tilpasse os selv kunden... Jeg ville normalt aldrig tale med "De, Deres, Hr." osv... men det ville jeg gøre her, og det ville jeg gøre, for at skabe sympati og "ligevægt".. Jeg er sikker på at du er enig med mig, Morten.. Men jeg ville lige pointere det... :) Så spørger du mig.. Hvad min typiske introduktionssætning er.. Den findes ikke for mig.. Og den bør ikke findes for nogle sælgere.. Det er FY at have en standard intro-sætning... Men til gengæld kan man have standard metoder man benytter sig af.. Jeg kan f.eks. godt lide, IKKE at give magt-positionen fra mig.. Kender I det, at man ringer og med frisk stemme og masser af energi præsenterer sig selv, firmaet og formålet.. Og kunden svarer bare med et tomt.. "mmm?" Det tror jeg ALLE sælgere kender til. Jeg kan godt lide, at sige mit navn og firmanavn på en pæn, respektabel og tydelig måde.. og holde Pause.. Jeg er som regelt ligeglad, hvor længe den pause varer... Jeg vil have kunden til at sige noget, før jeg kommer ind på hvorfor jeg ringer.. Jeg er overbevist om, at får man et "goddag/hej" retur, så har kunden ubevidst givet mig accept på, at jeg godt må tale videre.. Så er det LIDT sværere at "slippe af med mig" med standard undskyldninger :) Mvh |
William Atak | ATAK A/S - Frubjergvej 3, 2100 København Ø | TELEFON: +45 3510 5050 | WEB: www.atak.dk
Hej William NÅr jeg skrev at man skal ringe til kunden og snakke på samme måde som man snakker med sine venner, så mente jeg det ikke personligt. Man skal jeg ikke ringe og sige: Heeeyyyy hva så venne. LAng tid siden jeg har hørt fra dig. Kan du ikke lide mig mere???? Jeg ved godt det er vigtigt at tilpasse sig alt afhængigt af hvem man snakker med. Som du selv så fint illustrerer så er der meget stor forskel på om du får fat i direktøren, eller værkføren..... Jeg skrev det fordi mange sælgere jeg har haft i røret de snakker i et toneleje så det lyder som om de er helt oppe og køre. Typisk sælgermanér (skal ikke tages personligt Jeg hørte engang en eller anden snakke om at danskerne normalt snakker meget i bølger hvor tonelejet bevæger sig meget op og ned. Mange sælgere de er helt oppe på bølgen og bliver deroppe. Giver det mening eller skal jeg prøve at forklare det bedre?? Du siger at du godt kan lide at præsentere dig selv og så holde en pause indtil kunden siger noget. Kan det ikke godt til tider virke meget akavet?? Helt konkret så kunne jeg godt bruge nogle råd og fif til hvordan man vurdere den anden person i enden af røret. HEr tænker jeg på at det kan være meget forskelligt hvad man skal fokusere på. For nogen handler det meget om pris, andre vil gerne vide en masse teknisk om produktet og andre igen er ligeglade med det tekniske, men vil høre noget om hvad det giver af værdi. Hvilke teknikker bruger I til at opfange sådanne signaler?? Der er jo ikke noget kropssprog man kan opfange. Er det så med åbne / lukkede spørgsmål eller hv spørgsmål?? eller??? Hilsen Morten |
|
Dato: 26-01-2007 17:58:03 Forfatter: WideEyes - Virtual Tours Jeg skrev det fordi mange sælgere jeg har haft i røret de snakker i et toneleje så det lyder som om de er helt oppe og køre. Typisk sælgermanér (skal ikke tages personligt ![]() hehe... helt enig ![]() Vender lige tilbage med svar på dit spørgsmål om lidt.. skal lige spise :))) |
Dato: 26-01-2007 17:58:03 Forfatter: WideEyes - Virtual Tours Du siger at du godt kan lide at præsentere dig selv og så holde en pause indtil kunden siger noget. Kan det ikke godt til tider virke meget akavet?? Helt konkret så kunne jeg godt bruge nogle råd og fif til hvordan man vurdere den anden person i enden af røret. HEr tænker jeg på at det kan være meget forskelligt hvad man skal fokusere på. For nogen handler det meget om pris, andre vil gerne vide en masse teknisk om produktet og andre igen er ligeglade med det tekniske, men vil høre noget om hvad det giver af værdi. Hvilke teknikker bruger I til at opfange sådanne signaler?? Der er jo ikke noget kropssprog man kan opfange. Er det så med åbne / lukkede spørgsmål eller hv spørgsmål?? eller??? Hilsen Morten Nå jeg svarer lige kort.. Det med pauser... igen... Det er noget der virker for mig. Ikke sikkert det vil virke for dig eller andre... Det er svært, snarere umuligt, at give netop dig råd og fif, når jeg ikke kender dig og din personlighed... Samt hvilket produkt du sælger... Så kom med mere info (om produktet du sælger), så vil jeg PRØVE at give dig nogle råd... mvh |