Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gode råd til dig der gerne vil sælge/booke møder etc.

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 22. Nov 06
Indlæg ialt: 273
Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej William...

Jeg er blevet nysgerrig og lidt overvældet af hvor svært det lige pludselig lyder at tage kontakt med en beslutningstager og sælge ham en ydelse, men når jeg nu sidder her og grubler lidt over det kan jeg faktisk ikke lige komme på hvordan jeg - ud over presentation af mit navn og firma navnet - skal begynde at fremfører mit budskab.

I mit tilfælde er det værdihåndtering fx. afhentning af dagens omsætning jeg skal igang med at "sælge". Nu er jeg en meget ligefrem person så der skal helst ikke være for meget udenoms snak, men selvfølgelig skal både kunden og jeg selv føle samtalen behagelig og ja faktisk ikke som en salgs tale men mere som en samtale om hvordan kunden sikre sig mest muligt i forbindelse med pengehåndteringen.

Selve salgs argumenterne er mange og gode (synes jeg selv;-) det er vores ansvar/risiko pengene kommer sikkert i banken, ingen tab i forbindelse med evt tyveri, større sikkerhed og trykhed for personalet, hvis der sker røveri vil kunden ikke blive belastet af den udsattes/sine egene sygedage og utrykhed efterfølgende, osv. osv.

Hvis du eller andre vil give mig et par hint og gode råd vil det blive modtaget med glæde

Med venlig hilsen

Ania Christiansen

Fra Viborg
Tilmeldt 13. Feb 07
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:23
Hejsa...

Vil lige give mit indspark til dette helt vildt spændende emne...og starte med at slå fast, at metoder afhænger helt af personen, der skal sælge noget, og hvad det konkret er man skal sælge.

For mit vedkommende (salg af opdateringssystemer til hjemmesider - CMS) gælder det i høj grad om at få et personligt møde med kunden, hvor jeg kan demonstrere produktet for øjnene af typisk både beslutningstager og bruger. Når jeg først kommer så langt, så er det MEGET få der falder fra.

MEN det er også vanskeligt at komme så langt - specielt fordi psykopatiske annnoncesælgere har gjort telefoniske henvendelser vanskelige og fordi min branche flyder over med håbefulde wanabees, der kan lave det hele til det halve på deres lille kældercomputer.

Min indgang er på ingen måde salgsrelateret i første omgang. Jeg tilbyder at bruge en time af min tid i selskab med dem, hvor de kan få svar på nogle af de spørgsmål og overvejelser, som de sidder med i forhold til internettet: Hvad er det der spyware egentligt? Er vores hjemmeside god nok? Kan vi nemt udsende en mail til vores kunder og hvordan? o.s.v. Der er INGEN tåbelige spørgsmål, kun dumme og mangelfulde svar.

For mig handler det meget om at vinde en potentiel kundes respekt, og det sker NEMT, når vi får en mere uformel snak om løst og fast i forhold til internettet. Det er helt uforpligtende for dem og halvdelen af gangene går jeg fra mødet uden en aftale om tilbud, kontraktfremsendelse m.v. MEN jeg har helt uvurderlig information om virksomheden, deres planer, ønsker og bekymringer og mere vigtigt, så har de et ansigt på mig, som de godt kan huske om et par måneder, når jeg vender tilbage pr. telefon.

Fra København
Tilmeldt 8. Jun 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 19:17

Har i nogensinde prøvet at ringe til et emne, hvor i starter med at sige God dag og derefter introducere jer. Hvor personen i den anden ende ikke hilser tilbage?

Ja men lad os da tvinge et god dag ud af personen, så har vi allerede taget første skridt. Her er et eks. på et intro.

"Hej, du taler med Ali Razavi fra cmstech.dk, GOD DAG!"

Typisk vil kunden reagere ved at sige god dag!

Nu skal vi får kunden til at anerkende samtalen, her bruger jeg følgende trick.

"OG undskyld jeg forstyrrer!"  ...... Hvis man har tænkt sig at undskylde forstyrrelsen, så er det vigtigt at sætter ordet "OG" foran sætning.

Typisk vil kunden sige at det er i orden og det skyldes kun ordet "OG"... det har en psykologisk efekt.

Lige for at afslutte handshaken og åbne lidt mere op for modtageligheden hos kunden kunne man smide en kommentar ind som følgende.

"Så regner jeg med, at det er i orden, jeg låner dine i 2 minutter." ( det plejer typisk at frembringe et smil  hos kunden og vi har allerede lagt op til når vi skal afslutte samtalen.)

Så kommer de næste naturlige trin:

- Behovsafdækning (åbne spørgsmål - hvordan, hvad, hvem, hvor , hvor meget, osv...)

- Delaccepter (lukkede spørgsmål   - spørgsmål kunden kun kan sige ja eller nej til) Lukkede spørgsmål er også gode til at styre en samtale, i en bestemt retning, med.

- Præsentation af produkt og løsning

- Endeligaccept

- opremsning af indgået aftale

Nu kommer guldkornet

"tak fordi jeg måtte låne dine øre,  du får dem tilbage i god behold" (en sætning der frembringer smil hos kunden)

Jeg vil da gerne påpege en DON't for jer.... Aldrig nogen start med at introducere produktet....

Jeg vil også gerne påpege en DO, Altid find kundens behov, ved at spørge og lytte. Match derefter dit produkt til kundens behov.

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)