Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lovligt med konkurrents navn som AdWord?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino

Jeg vil gerne høre din mening om et spørgsmål. Din personlige mening blottet for jura.

Synes du det bør være lovligt at bruge en konkurrents navn som søgeord i AdWords, også selvom navnet ikke nævnes i annonceteksten?

Er det at snylte på konkurrents trafik eller er det fair game på internettet anno 2010?

På forhånd tak.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 17:36

Jeg mener det er op til Google at bestemme. Google.com, google.dk osv. er jo trods alt deres hjemmesider og de bestemmer derfor selv hvilke annoncer der skal vises.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Vejle
Tilmeldt 30. Jul 10
Indlæg ialt: 1451
Skrevet kl. 17:47

Hej Kristian

Det er jo et rigtigt godt spørgsmål :) hvad siger loven rent faktisk, er det lovligt ifølge loven (juraen)

Best regards

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 17:53

Kommer snart...

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:07

Du kender jo min holdning, Kristian :·) men jeg giver den gerne til kende herinde også:

Jeg synes det er meget forkert at bruge andres shopnavne i adwords, for at få deres kunder ind i egen shop. Det er stik imod alt hvad vi gerne vil bruge nettet og søgemaskinerne til, nemlig: at finde relevant information hurtigt.

Hvis jeg søger på Bilka - så vil jeg ikke finde Magasin. Sammenlignet med fysiske butikker, ville jeg blive stiktosset hvis jeg ville i Magasin, og der så stod folk fra Bilka, Salling, Imerco mfl udenfor og viftede mig om ørerne med flyers.

Så - helt sikkert et højt og rungende: Nej, det burde ikke være tilladt!!!

Det samme gælder de som bevidst laver seo på deres shop på varemærker de end ikke forhandler. Væk med alt den larm og støj!

Fra Vemmelev
Tilmeldt 13. Feb 07
Indlæg ialt: 297
Fra  MyPets.dk Skrevet kl. 18:17

Jeg synes også klart at det er forkert at snylte på andres navne i sin markedsføring, men der kan være tilfælde hvor det er mindre slemt end andre tilfælde.

F.eks. synes jeg det er ok hvis Bilka bruger ordet Netto i deres Adwords men ikke ordet Lidl eller Aldi. Netto er et ord som ikke kun er et firmanavn men også et ord som efterhånden forbindes med discountpriser/nettopriser.

Personligt kunne jeg godt finde på at bruge ordet Petshop i  Adwords, da mange søger på det ord for at finde ting til dyr, men det kunne jo teoretisk godt være et firma som hed Petshop.dk.

Mvh Søren, MyPets.dk

Mvh. Søren Vang,

www.MyPets.dk

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 19:03

Tak for jeres svar.

Juraen siger:

Det ikke er nogen varemærkekrænkelse at købe fx en konkurrents navn som søgeord så længe brugeren ved at se på annonceteksten ikke kunne tro, at der er en sammenhæng mellem varemærkeindehaveren og annoncøren. 

Men det uafklarede juridiske spørgsmål er så om det er i strid med god markedsføringsskik at gøre det. Også selvom der ingen risiko er for vildledning. Der er juridiske argumenter begge veje. 

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Fra Vejle
Tilmeldt 30. Jul 10
Indlæg ialt: 1451
Skrevet kl. 19:12

Hej Kristian

Problemet opstår jo oftest ved dem der har valgt firmanavne der er almindelig brugte søgeord, som en anden skriver ordet Netto er jo et almindeligt ord og et almindeligt brugt søgeord, så er det jo at det blive lidt indviklet :-) og så kan jeg ikke se at der skulle være noget forkert i det.

Best regards

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 19:13

Det er ikke altid 100 % klart og der kan være situationer, hvor jeg faktisk mener at det er ok.

Først og fremmest skal man selvfølgelig ikke udgive sig for at være andre end man er, og det er klart at man ikke skal lokke kunder ind på en side, under falske forudsætninger. 

Men for at skitsere at det ikke altid er 100 % simpelt, så læs her:

Falck er i Danmark = sikkerhedsprodukter og mega dominerende i Dk, og en falckkasse er i dag det samme som en førstehjælpskasser/førstehjælpstasker. I aner ikke hvor ofte jeg sælger en falckkasse, for det er et og det samme for forbrugeren. 

Så når jeg sælger falckkasser i telefonen sikre jeg mig lige at de ved kassen ikke er fra falck, og svaret er "åhh ja selvfølgelig, en førstehjælpstaske". 
Her mener jeg faktisk det er ok at bruge ordet falckkasse, så længe jeg gør alle opmærksomme på at kassen altså ikke kommer fra falck.

Faktisk har jeg aldrig oplevet at de troede jeg var falck, da de jo netop ofte er på vej væk fra virksomheden.

At ordet så ikke er særlig godt ifht. adwords og konvertering, og jeg derfor ikke bruger det, er en anden sag.  

Et andet ord jeg tidligere har brugt, er apollo brandmateriel, en virksomhed der gik konkurs for nogle år siden. Her kom ok salg fra når der blev søgt på google...og hvem sidder med rettighederne under en konkurs?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:26

Hej

Nu er internettet jo et lovløst samfund, hvor man prøver at skabe regler, efter at børnene har fået lov til at lege uden opsyn.

Og derfor er der skabt nogle kotymer, som ellers ikke er lovlige. Men derved ikke sagt at jeg bifalder dem.

Men tit vil man løbe ind i nogle kotymeregler, der fx gør at man vil forbinde sin konkurrants navn med et vist produkt. Og det er så her en går zone. For da det så er et alment kendt ord, så burde det jo være lovligt at have det som søgning.

Men når man snakker om desideret firmanavn, uden egentlig anden relation, end konkurrance, så burde det forbydes, da det for mig stridder mod dårlig markedsførring skik.

Men uanset hvad, er et svært at remse op, hvad der skal være lovligt eller ej. Og egentlig så ville jeg mere bifalde den almene lovgivning omkring markedsførring.

Alt andet lige, så burde google også gå ind og være førrende inden for det etiske, da det fra manges side vil give respekt og give en mere seriøs image, istedet for at det er en penge maskine, men da det nok vil være en forholdsvis bekostlig omkostning, så kan det nok ikke idag lade sig gøre.

/Kenneth

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)