Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dansk moms på britiske varer?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 10. Apr 09
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære aminoer

Jeg er netop ved at arbejde med en ny webshop. Shoppen kører via dropship, med lager i UK. Når jeg betaler min leverandør betaler jeg derfor engelsk VAT på 17,5%. De sender altså varerne direkte til min kunde i Danmark.

Jeg har derfor to spørgsmål. Skal der betales moms af varen i Danmark, eller skal der kun betales de 17,5% i UK? Hvordan anfører jeg prisen på min hjemmeside, mht. moms?

Jeg er ikke momsregistreret i DK, da min omsætning ikke er over det maksimale beløb. Dog overvejer jeg at gøre det senere, men vil først have gang i butikken.

Vh, Mads

interesser: kommunikation - medie - reklamer - marketing

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:45

Hej.

Kun 17,5% moms.

Nettopris+17,5% UK-moms.

Når du sælger for over 220 tkr. til DK skal du omsregistreres i DK efter reglerne om fjernsalg.

MvH

Peter

Fra Århus
Tilmeldt 10. Apr 09
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 00:30

Hej Peter

Mange tak for dit svar :-)
Er dog lidt uklar på, hvad du mener med 220 tkr? Er det tusinde kroner, eller hvad menes der? Hvis jeg udelukkende sælger for et par tusinde om måneden - skal jeg så registreres nogle steder i Danmark?

Vh, Mads

interesser: kommunikation - medie - reklamer - marketing

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:46

Peter - Revisor:

Når du sælger for over 220 tkr. til DK skal du omsregistreres i DK efter reglerne om fjernsalg.

Fjernsalgsbestemmelsen (ML § 48,. stk. 3) gælder altså kun, når en leverandør i et andet EU-land leverer varer til private og sælgeren ikke er etableret i leveringslandet. Mads kan altså ikke komme uden om den generelle momsregistreringsgrænse på 50.000 kr. ved at lave drop-shipping.

Hvis der endelig skulle bringes en bestemmelse i brug så var det § 50, med en registreringsgrænse på 80.000 kr., men den overruler den almindelige registreringsbestmmelse i § 48 altså.

Det vil sige, at du skal momsregistreres når du forventer din omsætning inden for en 12-måneders periode vil overstige 50.000 kr (det er ikke det samme som "når omsætningen passerer 50.000 kr.).

Indtil da - så er det korrekt, at du kan "nøjes" med at betale de 17,5 pct. moms til din leverandør og undlade at opkræve dansk moms. Jeg tror faktisk det er et "hul" i momsloven - forårsaget af, at da man skrev bestemmelsen (tilbage i 1994) var der ikke ret mange som kunne forudse, at Internettet ville blive til det, det er blevet.

Dengang var ikke så mange aktive 16-årige, som lige selv startede en webshop for at supplere lommepengene, respekt !

Det

Vh
Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:16

Lars..jeg kender godt reglerne.

Og sælger er netop ikke registreret/etableret i leveringslandet, og skal det heller ikke.

Han bør registrere sig efter fjernsalgsreglerne, når den tid kommer. 

Så jeg er ikke eing i dit svar.

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:40

Peter - Revisor:

Og sælger er netop ikke registreret/etableret i leveringslandet, og skal det heller ikke.

Mener du, at Mads ikke er sælgeren ?

Vh
Lars

Fra Hvidovre
Tilmeldt 9. Apr 10
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 10:53

Hej Mads,

Det der dropship lyder spændende, hvordan foregår det ?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:33

Lars..nej...men indtil videre er han ikke registreret i DK, og hvorfor skulle han dog

dette?

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:41

Peter - Revisor:

Lars..nej...men indtil videre er han ikke registreret i DK, og hvorfor skulle han dog dette?

Jeg ved ikke hvor kæden hopper af i denne snak - men jeg opfatter dropshipping således, at en leverandør (som her er engelsk) sælger nogle varer til en forhandler (her Mads, som er bosat i Danmark), der sælger disse varer til nogle kunder (her danske kunder).

Den engelske leverandør foretager et fjernsalg til Mads, som laver et indenlandsk salg til kunden.

Mads registreringsgrænse afgøres (naturligvis) ud fra, den almindelige bestemmelse, ikke særbestemmelsen for udenlandske virksomheder, som leverer varer til private danskere.

Det er jo ikke sådan, at registreringsgrænsen forøges til 280.000 kr. "bare fordi den danske sælger køber sine varer i et andet EU-land, og ikke har et lager).

Jeg mener ikke, at jeg på noget tidspunkt har udtalt, at Mads skal registreres - jeg har påpeget, at grænsen for ham som alle andre er 50.000 kr.

Vh
Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:05

Yes...Lars....umiddelbart kan jeg da godt følge dig.

MvH

Peter

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)