Giver det mening? Altså at mere eller mindre uvederhæftige politikere som dem fra DF og f.eks. SF alene får tilslutning, fordi der er for lidt mod og mandshjerte i de "midterste" partier. Jeg tror det.
Jeg tror du har fat i noget af det rigtige. Jeg er i hvert fald ikke i tvivl om at SF's fremgang skyldes, at der er nogen der mangler et modstykke til DF / regeringern. Og da S ikke rigtig er dette modstykke længere, er SF nok det eneste reelle alternativ. Som så alligevel ender med at blive same / same i den lange ende. Har lige hørt at Villy Søvndal ikke vil tage afstand fra sådan et pointsystem, før han har hørt det i sin fulde ordlyd. Det kan man jo som sådan godt have respekt for, da det er klogt at vente med at udtale sig indtil man ved hvad det reelt er. Der kunne jeg lære noget en gang i mellem :o)
Men jeg kan på ingen måde have respekt for sådan et pointsystem. Som med så meget andet regeringen render og laver i disse år, er jeg bange for hvad det ender med, og at mange ting mest er en prøveballon, for at se hvor langt man kan tillade sig at gå. At man som samfund så skal til at give medmennesker point på den måde, er langt over min fatteevne over hvad man som politiker vil nedværdige sig selv til, for at få en finanslov eller andet igennem.
Om DF så får stemmer pga. mod og mandshjerte, er lidt mere tvivlsomt. Der er helt sikkert nogen der lægger stemmen der af den grund, men der er helt sikkert andre og mere åbenlyse grunde til at de får så mange stemmer. Og det er der desværre også en del andre partier der har fået øjnene op for. Men når det er hvad folket tilsyneladende vil have, så er det selvfølgelig også det de får. Så vi ligger helt sikkert som vi selv har redt.
Jeg føler mig overbevist om at vi får en ny (og sjvt nok mere liberal) regering efter næste valg. Det er der både fordele og ulemper ved. Èn af fordelene kan være, at finansloven forhåbentlig kan blive vedtaget fordi den kan accepteres, og ikke fordi man vil give køb på menneskelige hensyn. Ulempen er, at jeg er bekymret for at dem der kommer til at vedtage den, måske ikke har kompetencerne der skal til :o)