Hvad er lovgivningen internationalt set om det at modtage betaling for en service, som en anden part sælger? F.eks. www.ebay.com
Hvis vi udbyder en service, hvor forskellige leverandører udbyder deres produkter men vi modtager betaling kan vi så stilles til ansvar? Kan vi højt og tydeligt skrive, at al jura er mellem parterne og vi ikke påtager os noget ansvar for den solgte genstand og en eventuel klage skal gå direkte til leverandøren?
Hvad er lovgivningen internationalt set om det at modtage betaling for en service, som en anden part sælger? F.eks. www.ebay.com
KØBELOVEN
Hvis vi udbyder en service, hvor forskellige leverandører udbyder deres produkter men vi modtager betaling kan vi så stilles til ansvar?
JA
Kan vi højt og tydeligt skrive, at al jura er mellem parterne og vi ikke påtager os noget ansvar for den solgte genstand og en eventuel klage skal gå direkte til leverandøren?
KØBELOVEN
Hvis vi udbyder en service, hvor forskellige leverandører udbyder deres produkter men vi modtager betaling kan vi så stilles til ansvar?
JA
Kan vi højt og tydeligt skrive, at al jura er mellem parterne og vi ikke påtager os noget ansvar for den solgte genstand og en eventuel klage skal gå direkte til leverandøren?
NEJ
Jeg ser frem til Jeres svar :)
/Jonas
Wow. Så hvis jeg køber en harddisk hos firma XX gennem ebays platform, så kan jeg stævne ebay?
Hvis dit svar er ja. Vil jeg i givet fald så være underlagt dansk lovgivning eller den lovgivning, hvor ebay har hjemme?
Hvis scenariet er at du/I har købt en vare via Ebay af en virksomhed f.eks. i USA, så er der intet du/I kan gøre hvis varen går i stykker og ikke er dækket af en International garanti.
Ebay modtager ik betalingen! Ebay formidler salg af genstande, og det er derfor sælger, som modtager betalingen! Benytter sælger Paypal, så står der tydeligt, at Paypal formidler betalingen mellem parterne, men ik har nogen indflydelse på selve produkterne! Ligesom NETS gør i DK ved Dankort. Det er heller ik NETS ansvar, hvis dit TV fra Fona går i stykker, selvom de har formidlet betalingen i butikken!
Men for at må formidle betalinger, der kræver det en masse godkendelser, og at firmaet som formidler betalingerne registres som bank virksomhed.
Vi overvejer at bygge en platform, hvor kunderne kan lave en forespørgsel, som flere uafhængige leverandører så kan give et tilbud på. Hvilke implikationer vil det have, hvis vi kobler et betalingsmodul på?
Der er tale om serviceydelser og kunder og leverandører kan komme fra hele verden (engelsk site).
Hvilke implikationer vil det have, hvis vi kobler et betalingsmodul på?
At i bliver sælgeren af serviceydelsen.
Michael
Skal lige høre, om jeg har forstået det rigtigt:
1. Vi modtager betaling og sender pengene videre til leverandøren: Vi er sælger
2. Vi leverer platform og betaling, men modtager ikke betaling fra leverandøren men fra betalingssystemet f.eks. paypal: vi er ikke sælger men formidler
Er det korrekt forstået?
Hvis der så kommer en tvist. Vi har CPR-nummer i Danmark og kunden er bosiddende i USA. Skal tvisten afgøres efter dansk eller amerikansk lovgivning?
Det er ikke muligt entydigt at svare på når det er et engelsksproget site. Hvis det retter sig mod amerikanske forbrugere vil det være den amerikanske lov. Hvis amerikaneren opsøger et engelsk firma kunne det være engelsk lov. Hvis en dansk side er på engelsk, og henvender sig til hele verden er det noget rod.