Hej Helle;
Håber det er okay jeg kommentere på dit spændende indlæg og problematik.
Som jeg ser det er der masser af plusser og minusser for mærkerne ifm homeshopping. At 3 af dine mærker har valgt at gå den vej i år kan være mere af nød end af ønske (tror der kommer flere der går den vej, ellers dør de). Der tabes store summer af penge på engrossalg i Danmark indenfor vores område. Desværre kræves der ikke kørekort for at få lov af åbne en børnetøjsbutik/webshop, og banker er skruppeløse og eneste til at betale den pris er grossisterne. Som grossist kan man gøre nok så meget for at sikre sig, men bare ikke nok. Ved at sælge direkte b2c får de fat på de sikre penge, det jeg så bare ikke forstår er hvorfor de skære alle over en kam, hvorfor de ikke beholder de bedste shops (både fysisk og på websiden) for tror det er en stakket frist med homeshopping, det er de færrest der får succes som Pomp de Lux, de fleste vil til sidst blive glemt, det er du også selv lidt inden på. Hvem kan fx i dag huske at Ugly Duck havde en stor tøjkollektion? Jeg forstår heller ikke hvorfor de sænker priserne. Jeg tror de overser andre omkostninger mht. homeshopping især når de ikke opnår den succes de håber. Jeg tror at homeshopping for flere mærker er sidste step inden lukning, men jeg kan naturligvis tage meget fejl.
Ved at de sænker priserne, tror jeg på at de rammer en anden målgruppe, så det er kun til ”skade” for dem selv på langt sigt. De udvasker deres gode navn. Det er lidt det sammen som når de vælger at sælge deres overskudslagre til store supermarkeder - som at tisse i bukserne..
Jeg tror der er kunder til alle typer af shoppemuligheder: homeshopping, webhandel, ose i butikker og outlet. Så tror ikke man skal bruge krudt på at kæmpe den kamp, men derimod fortsæt med at gøre det man er bedst til og beholde sin gode position indenfor sit område. Du har en rigtig god shop med masser af faste kunder, det er du god tid, så der bør dit fokus fortsat være.
De udfordringer jeg ser I står med mht. Fabelfant er:
- I mangler den gode historie, det eneste jeg kan læse om mht. Fabelfant er at I sælger det eksklusivt, ikke hvor godt det er, hvordan designet er håndplukket af jer m.v.…
- Mærket blev meldt ud i diverse medier at det lukkede og slukkede. I har så overtaget det, men hvor godt er det meldt ud? Og ved folk hvad det betyder?
- Det forhandles kun 2 steder, men er det en fordel? = hvor attraktivt er det for den enkelte at sige jeg har et sæt Fabelfant tøj? Vi ved jo at mange køber fordi andre køber det.. men kan det kun købes 2 steder, misser I genkendeligheden.
- Vælger I at sænke prisen, tror jeg jeres udforing bliver at beholde den samme type kunder på det, bliver det et prisbilligt mærke mister I måske jeres bedste kunder på det, og så er det blot andre udfordringer/konkurrenter I kommer til at slås med.
Mit bedste bud for succes med Fabelfant ville nok være at bevare priserne (selv om det fremgår af din tekst at I nok vælger at sænke dem) og sælge det til flere butikker, men igen så flytte I måske fokus fra hvad I er gode til, hvis I pludselig skal være grossist/B2B sælger. Måske I kan sælge grossistleddet til en sulten sælger som har mistet et mærke fordi de mærker han hidtil rep. Er blevet til homeshoppingmærke. I har jo mulighed for at sætte dagorden/betingelser for salget.
Børnetøjsbranchen har længe været presset, og derfor søger mange nye veje for bedre konkurrenceevne og måske i virkeligheden glemmer hvad de er bedst til. Det sidste nye jeg har hørt er at 10 uafhængige butikker er gået sammen og lavet et nyt fælles mærke hvor de har hyret i fællesskab en gut til at varetage mærket, konsekvensen af det er at etableret mærker mister forhandler, og så må de jo søge nye veje for at få afsat deres produkter evt. homeshopping? Så tingene kører desværre i ring, og det vil det nok gøre længe.
Det var mine tanker
god weekend