Hej Amino'er! Jeg har i lang tid stået og luret bag Amino gardinet, og i øvrigt læst blog-afdelingen af sitet tyndt. Lille sjov note var faktisk, at det der gav mig et spark bagi var Thorborgs interview med Simon, som jeg satte på kl halv 3 om natten inden jeg gik i seng, faldt først i søvn kl halv 5 og fik et vanvittigt motivationsboost :) Nå, nok afbræk, jeg har en del praktiske spørgsmål jeg håber at i drevne iværksættere kan hjælpe mig med at belyse, so here goes nothing: - Skal jeg oprette en erhvervskonto i min bank, eller kan jeg nøjes med at oprette underkontoer på min nuværende konto(driftskonto, momskonto o.lign.)? - Er det godt nok som enkeltmandsvirksomhed at benytte et excel ark som regnskab(f.eks. det der findes på startvaekst.dk)? - Virksomheden startes uden kapital - kan jeg så skyde penge ind eller trække penge ud af virksomheden som jeg har lyst? Eller findes der en procedure for dette? - Da jeg vil være den eneste i firmaet, behøver jeg så at tage stilling til feriepenge/atp?
- Hvornår er det nødvendigt at bruge revisor? - Jeg studerer i øjeblikket, og har læst at virksomhedsskatteordningen gør at man nøjes med at betale fuld skat af det der trækkes ud af virksomheden. Hvilken indflydelse vil dette have på krav til indberetning, regnskabsføring? Jeg har studeret en hel del sider der tager udgangspunkt i iværksættere, men har haft svært ved at finde noget konkret "sådan starter du fra bunden" info, og har derfor i øvrigt også planlagt at udvikle en step to step guide/blog, til iværksætteri, hvor jeg tager udgangspunkt i det jeg selv erfarer. På forhånd tak for hjælpen :-) Ronni |
Hej!
Erhvervskonto...nok bedst, når du vil køre VSO.
Ja...indskud/udtræk som det passer dig....kan dog få indflydelse på VSO-beregning.
Næ...ingen løn til dig selv i enkeltmands. Det er rsultatet p.a., der beskattes.
Ja....også moms 0-angivelse ved 0 omsætning.
Du behøver ikke bruge revisor, er ikke noget krav.
VSO...lidt komplicerede beregninger, hvor du nok skal bruge revisor/rådgiver.
Du betaler 25% forlods skat af opsparingen i VSO.
Måske tag på et af SKAT`s gratis kurser............
MvH
Peter