Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til start af virksomhed(heeeelt fra bunden)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Nørresundby
Tilmeldt 2. Feb 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er!

Jeg har i lang tid stået og luret bag Amino gardinet, og i øvrigt læst blog-afdelingen af sitet tyndt.
I nogle år har jeg gået med drømmen om at blive selvstændig, og nu har jeg endeligt besluttet at det skal ske.

Lille sjov note var faktisk, at det der gav mig et spark bagi var Thorborgs interview med Simon, som jeg satte på kl halv 3 om natten inden jeg gik i seng, faldt først i søvn kl halv 5 og fik et vanvittigt motivationsboost :)

Nå, nok afbræk, jeg har en del praktiske spørgsmål jeg håber at i drevne iværksættere kan hjælpe mig med at belyse, so here goes nothing:

- Skal jeg oprette en erhvervskonto i min bank, eller kan jeg nøjes med at oprette underkontoer på min nuværende konto(driftskonto, momskonto o.lign.)?

- Er det godt nok som enkeltmandsvirksomhed at benytte et excel ark som regnskab(f.eks. det der findes på startvaekst.dk)?

- Virksomheden startes uden kapital - kan jeg så skyde penge ind eller trække penge ud af virksomheden som jeg har lyst? Eller findes der en procedure for dette?

- Da jeg vil være den eneste i firmaet, behøver jeg så at tage stilling til feriepenge/atp?

- Hvordan er kravende for indberetning af regnskab/moms/skat? Skal der også indberettes hvis Oms=0?

- Hvornår er det nødvendigt at bruge revisor?

- Jeg studerer i øjeblikket, og har læst at virksomhedsskatteordningen gør at man nøjes med at betale fuld skat af det der trækkes ud af virksomheden. Hvilken indflydelse vil dette have på krav til indberetning, regnskabsføring?

Jeg har studeret en hel del sider der tager udgangspunkt i iværksættere, men har haft svært ved at finde noget konkret "sådan starter du fra bunden" info, og har derfor i øvrigt også planlagt at udvikle en step to step guide/blog, til iværksætteri, hvor jeg tager udgangspunkt i det jeg selv erfarer.

På forhånd tak for hjælpen :-)

Ronni

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:28

Hej!

Erhvervskonto...nok bedst, når du vil køre VSO.

Ja...indskud/udtræk som det passer dig....kan dog få indflydelse på VSO-beregning.

Næ...ingen løn til dig selv i enkeltmands. Det er rsultatet p.a., der beskattes.

Ja....også moms 0-angivelse ved 0 omsætning.

Du behøver ikke bruge revisor, er ikke noget krav.

VSO...lidt komplicerede beregninger, hvor du nok skal bruge revisor/rådgiver.

Du betaler 25% forlods skat af opsparingen i VSO.

Måske tag på et af SKAT`s gratis kurser............

MvH

Peter

Fra Nørresundby
Tilmeldt 2. Feb 10
Skrevet kl. 19:03

Hej Peter

Tak for svaret!

Jeg er ikke sikker på hvad forlods skat betyder, men fornemmer at det betyder at der beskattes 25% af resultatet når der spares op i virksomheden...
Når der så udbetales fra virksomheden, er det så alm skat oven i? eller er det differencen?
Og jeg går ud fra at da det er en enkeltmandsvirksomhed, så sættes trækprocenten af det udbetalte resultat efter min personlige %.

Jeg har i øvrigt allerede planlagt at tage til SKATs gratisk kursus d. 2 november i håb om at der kan afklares en del af mine bekymringer. :-)

Men så vidt jeg kan forstå er det lidt af et dilemma ikke at have noget startkapital, eftersom at en revisor ifbm. VSO så vidt jeg kan finde frem til, ikke bliver billigt. :-/

Du skriver at der ikke skal berettes ved 0 omsætning, jeg kan ikke rigtigt forstå hvordan SKAT kan se at jeg ikke "snyder"? Beklager alle de "dumme" spørgsmål, men det økonomiske er en af de ting jeg bare _skal_ have 100% i orden :)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:19

Hej igen.

Nej...25% af opsparingen....!

Forlods vil sige 25%...og fuld skat - 25% ved hævning af opsparingen.

Ja.....personlig skat...dog som B-indkomst.....idet du er selvstændig.

Hmm..ved ikke...så dyrt er det heller ikke...mange revisorer har programmer..det beregner VSO automatisk.

Jo..der skal indberettes ved 0 omsætning. Ellers giver det en bøde på kr. 800..ej fradragsberettiget.

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:22

Hej igen.

0 omsætning. Du skal lave det, der hedder en 0-angivelse til SKAT.

Så der skal altid indberettes ved momsfristerne uanset omsætning.

MvH

Peter

Fra Nørresundby
Tilmeldt 2. Feb 10
Skrevet kl. 19:37

Hej takker endnu engang :)

Lige et lille sidespring. Er det muligt at indberette moms/skat for virksomheden online, eller skal jeg have gang i papir og blæk?

Fra Storvorde
Tilmeldt 24. Oct 07
Indlæg ialt: 231
Fra  SAG-partners ApS Skrevet kl. 11:02

Hej Ronni

Ja du indberette online til SKAT.
Nu fortæller du jo ikke præsist, hvad du vil igang med, men hæver du idag SU så skal du være opmærksompå tilbagebetallingsreglerne, hvis du tjerner fo meget i din selvstændige virksomhed. Ved at starte i selskabsregi undgår du den fælde da du kan lade overskudet forblive i virksomheden.
Jeg er ikke sikker på at den holder i virksomhedskatteordningen, men det ved Peter saandsynligt.

Mvh
Bertil Vrou Thomsen
SAG-partners ApS

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:39

Hej!

Ja on-line via tast-selv virksomhed.

Jo.....den holder også i VSO, såfremt man opsparer overskuddet via VSO.

MvH

Peter

Fra Nørresundby
Tilmeldt 2. Feb 10
Skrevet kl. 16:04

Hmm ok, jeg har søgt alt hvad jeg kan på VSO og så vidt jeg kan forstå(lige som du siger, Peter) at det en kende mere besværligt at starte med, og skal i bedste fald have en revisor ind over..

I og med at jeg starter virksomheden som en sidebeskæftigelse, eller nærmere hobby, forventer jeg ikke det store resultat det første stykke tid.

Kan i vurdere hvor risikabelt det er at starte uden VSO, og så balancere vagterne på fritidsjobbet samt SUen, således at jeg ikke kommer i klemme?

Jeg mener jeg skal jo egentligt bare sørge for at holde øje med min indtægt fra fritidsarbejde + virksomhed, og sammenholde den med min SU grænse.? ikk? :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:35

Hej.

Jo...hvis du kan styre det...er det da o.k.

MvH

Peter

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)