Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Eksamensopgave om SEO - litteratur?

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Nov 08
Indlæg ialt: 1450
Fra  Hoeks.dk Skrevet kl. 18:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

Hvis du vil have en ordentlig karakter for din opgave vil jeg anbefale, at du afholder dig fra den slags hjemmestrikket vrøvl :)

At visse funktioner justeres "af sig selv" er absolut ikke det samme som AI - uanset hvor mange justeringer der automatisk laves (som det f.eks. er tilfældet med crawler hastighed af det enkelte site).

Men når nu fx google sorterer søgeresultater for den enkelte person, så synes jeg da det er interessant at koble det sammen med en diskussion omkring AI? Ikke sagt, at der er tale om kunstig intelligens, men jeg synes da ikke det er en uvigtig diskussion at se dette i forhold til en måske mere generel diskussion omkring AI.

Tilbage til mit spørgsmål omkring AI igen så:

Hvordan ville I definere AI? For mig et det et intelligent og selvlærende system. Det synes jeg godt man kan argumentere for, at Google til dels er. Det handler ikke for mig om at få klassificeret google som AI, men istedet måske at tage en snak om, hvor tæt vi er på AI?

Kom endelig med flere indspark og skyd mig ned...!

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Nov 08
Fra  Hoeks.dk Skrevet kl. 18:26

Mikkel deMib Svendsen:

Rasmus Hoeks:
Alle systemer bygger jo på algoritmer og når disse algoritmer blive 'dygtige' nok, så glider man på et tidspunkt over i AI....

Hvis du vil have en ordentlig karakter for din opgave vil jeg anbefale, at du afholder dig fra den slags hjemmestrikket vrøvl :)

Jeg får ikke karakter for min opgave. anyways - hvis tilstrækkeligt dygtige algoritmer ikke ligger til grund for AI, så kan jeg simpelthen ikke forstå, hvorfor man overhovedet snakker om AI?!

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:29

Jeg synes dine argumenter for AI ligner dem man hører fra nogle religiøse grupper om "ID" (Intelligent Design) som modstykke til evolutionslæren :)

Det du kalder AI her er jo bare en skide cookie blandet med historisk data. Det er der altså ikke meget AI over i min verden

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Nov 08
Fra  Hoeks.dk Skrevet kl. 18:33

Mikkel deMib Svendsen:

Jeg synes dine argumenter for AI ligner dem man hører fra nogle regiliøse grupper om "ID" (Intelligent Design) som modstykke til evolutionslæren :)

Det du kalder AI her er jo bare en skide cookie blandet med historisk data. Det er der altså ikke meget AI over i min verden

Jeg forsøger ikke at "kalde det AI". Det jeg forsøger at nå frem til er, at jeg sagtens mener man kan diskutere Google og AI, og at dette kan ligge til grund for en ganske fornuftig akademisk opgave. Diskussionen kunne jo sagtens munde ud i, at "Google er jo bare en skide cookie blandet med historisk data", men jeg mener alligevel, at den er relevant! Fx kan de argumenter for og imod, som er skrevet i denne tråd, være interessante for opgaven :-)

Beklager også, hvis jeg får skrevet lidt noget vrøvl engang imellem i denne tråd - jeg er lidt stresset :-)

Ps. Må jeg citere dig i min opgave, hvis det bliver relevant?

Tilmeldt 28. Jul 10
Indlæg ialt: 321
Skrevet kl. 21:57

Nu ved jeg godt, at man ikke skal tage alt på Wikipedia for gode ord, men:

AI textbooks define the field as "the study and design of intelligent agents" where an intelligent agent is a system that perceives its environment and takes actions that maximize its chances of success.[

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Artificial_intelligence

Så lang tid vi taler om kunstig intelligens, kontra ægte intelligens, kan man vel godt koble det til Google, i og med at den v.h.a. en række algoritmer, tager bestik af forskellige situationer og kobler dem hvor det er relevant, belønner og straffer, alt sammen med det formål at opnå sit succeskriterie gennem automatiserede handlinger.

Selvom Google er kodet af mennesker, må den jo siges at handle temmelig autonomt, og det må vel kunne klassificeres som en eller anden form for kunstig intelligens.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:57

TheisM:
må den jo siges at handle temmelig autonomt

Siger hvem? :)

Ved du hvor stor en del af det færdige resultat der er rent algoritmisk, og hvor meget der er afhængigt af menneskelig indblandining (f.eks. i form af manuel ratings af vigtig hubs, quality checks etc)?

Google er baseret på statistik - ikke AI, og jeg har da heller aldrig hørt Google selv betegne deres søgeteknologier som AI .

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 02:18

Jeg kan tilføje, at jeg tidligere har arbejdet med meget avanceret natursproglige søgemaskiner - meget mere avanceret på det sproglige, end søgemaskiner som Google, i den danske virksomhed Ankiro. Deres teknologi blev også brugt til kommunikationsrobotter, men selvom de faktisk i nogle situationer kunne bestå en Turring-test - hvilket Google absolut ikke kan, aldrig blev betegnet som AI.

Der er mange ting der kan opleves som AI uden faktisk at være det. Et godt eksempel er de simpleste former for kommunikations-robotter - f.eks. Eliza, der såvidt jeg ved kan skrives på nogle få liniers kode. Det er et simpelt response-system, der ikke desto mindre kan forekomme helt menneskeligt i nogle situationer. Ja, ligefrem intelligent. Men det er det altså ikke :)

Tilmeldt 27. Sep 06
Indlæg ialt: 619
Fra  År Skrevet kl. 06:05

Hej Rasmus

En ny vinkel på din opgave kunne være Google Instant. Er det brugervenligt? Det fjerner ca 2 organiske søgeresultater på hver søgning. I stedet bliver der gjort mere plads til Google Adwords.

Det kan så starte hele diskusionen om Adwords vs. organiske resultater.

Mvh

Holger

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:25

Rasmus Hoeks:
Vil du forklare mig på hvilken baggrund du konkluderer, at google ikke har ret meget med AI at gøre? Så vidt jeg ved (og er blevet fortalt igennem de sidste mange år), så er der ikke en klar definition af AI begrebet og således mener jeg bestemt ikke, at man kan afskrive at skrive om Google ud fra et AI synspunkt.

Det er et område som interesserer mig meget, og et som jeg gå sent som forrige uge diskuterede i en god times tid med en Phd'er fra DTI. Hans fagområde er robotter/AI og såvidt jeg kunne forstå havde han 5 patenter på opfindelser indenfor det felt. Hans helt klare overbevisning var, at der aldrig vil komme AI i ordets egentlige forstand. Det kan du jo så prøve at definere dig ud af i problemfeltet, men inden skal du nok undersøge hvilke diskussioner der foregår på det område og hvad der er af forskellige anerkendte definitioner.

Rasmus Hoeks:
At afvise, at systemer, der bygger på algoritmer ikke har noget med AI at gøre, er således - i min verden - lidt det samme som at benægte AI? Eller hvordan?

Ja, det er ikke helt ved siden af :) AI kan opdeles i mange niveauer - det at der kører lidt algoritmer, med statistikmodeller til at hjælpe med gætterierne er langt nede på rangstien. Diskussionen er selvfølgelig mulig, men jeg tror ikke du bliver belønnet ret meget for at genoptage den diskussion. På mig virker det bare lidt som at give sig til at studere radioreklamernes effekt på folks indkøbsvaner - det er der allerede kørt for meget rundt i.

Det kommer selvfølgelig også an på hvad det er for et projekt du skal skrive. Hvis det er et lille semesterprojekt i et af fagene, så behøver du selvfølgelig ikke at være med helt fremme eller at komme så dybt i materialet.

Tilmeldt 28. Jul 10
Indlæg ialt: 321
Skrevet kl. 09:56

Mikkel deMib Svendsen:
Ved du hvor stor en del af det færdige resultat der er rent algoritmisk, og hvor meget der er afhængigt af menneskelig indblandining (f.eks. i form af manuel ratings af vigtig hubs, quality checks etc)?

Nej, det jeg ved selvfølgelig ikke. Men min sunde fornuft fortæller mig at det nødvendigvis er en forsvindende lille del af Googles søgeresultater er baseret på menneskelig indblanding, da det ellers ville kræve en enorm mængde arbejdskraft.

Men for at en kobling mellem AI og Google, skulle kunne spille sammen i en opgave, kræves der jo heller ikke at man skal ende med at sætte lighedstegn mellem AI og Google, men blot at der er nogle elementer der kunne være relevante at undersøge og diskutere :-)

Mikkel deMib Svendsen:
Google er baseret på statistik - ikke AI, og jeg har da heller aldrig hørt Google selv betegne deres søgeteknologier som AI .

Nu er kunstig intelligens jo ikke et begreb, som der findes en fast definition på. Men så vidt som jeg har kunne læse mig frem til, betragtes AI af mange som en simulation af intelligens. Hvis den simulation en dag, skulle blive så god at man ikke ville kunne kende forskel på en maskine og et menneske, er det vel ligegyldigt om det sker ved hjælp af enorm datakraft, avancerede algoritmer og statistik, eller en teknik vi ikke kender endnu, vi ville stadig ikke kunne benægte det som kunstig intelligens. Derfor synes jeg ikke at man skal undlade at lave en kobling mellem Google og AI, bare fordi Google er baseret på matematik :-)

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)