Martin, har du tal eller gæt på hvor mange af dine nye besøgende kommer fra søgemaskinerne? Det ville være spændende at se nogle statistikker på søgemaskineoptimering |
Jeg vil ikke begynde at svare på Martins vegne, men jeg kan biddrage med lidt tal fra andre unavngivne sites. Det er desværre de færreste af mine kunder der vil offentliggøre disse tal, da de ikke ønsker konkurrenterne skal se dem. Det er vel egentligt forståeligt nok. Det er anderledes for en debat som denne, så jeg er sikker på Marin gerne deler ud :)
Der er mange faktorer der afgør hvor mange besøg man får fra søgemaskinerne og ikke mindst hvillken værdi de har. Hvis man sælger produkter i millionklassen (typisk industri og B2B) kan et lead være hundredetusinde af korner værd. Hvis man sælger ringetoner er det nok ikke mange dele af en øre værd.
Nogle af de faktorer der afgør hvor mange besøg man få er:
- Hvor mange i målgruppen der bruger søgemaskinerne for at finde det du har - og den totale volume af søgninger
Der søges over 15 millioner gange om måneden på varemærket "yahoo" og kun omkring 100,000 gange på varemærket "coca cola", så off-line vurderinger af hvad der er stort og småt holder ikke i søgemaskinerne. - Hvor stor konkurrencen er på de anvendte søgeord
Hvis man søger på "oil tank cleaning" i Google har de 914 sider, hvis man søger på SMS har de over 54 millioner! Dertil kommer styrken af de representerede sites. I princippet kan de 914 sider være meget stærkere end de 54 millioner - men det er sjældent. - Hvor godt dit website er optimeret
Det er her du selv kan gøre en forskel - ikke blot i forhold til hvor godt sitet ranker, men også i forhold til om din representation i søgeresultaterne er god (om listningen ser flot ud og har en god beskrivelse) og dermed hvor mange der klikker på dit link fremfor et af de 10-20 andre på siden (mindst). Selve optimeringen af disse ting er et område der indeholder 100-vis af detaljer - jo bedre hver eneste del gøres jo bedre bliver resultater. Lidt ligesom med god PR.
Og så lovede jeg lidt tal ...
Mange af de mindre danske websites jeg har arbejdet med gennem tiden ligger fra få hundrede besøg fra søgemaskinerne op til typisk 5-10.000. Debatter som denne vil, hvis de ellers er godt optimeret og handler om noget folk faktisk søger på, typisk ligge en del højere. jeg regner som tommefingerregel med 1-2 besøg pr. måned pr. indekseret side - men det er et bredt gennesnit. De største danske websites jeg har arbejdet med får helt op til ½ million besøg fra søgemaskinerne pr. måned. Jeg har selv lige åbnet et par nye websites hvor jeg har anvendt nogle lidt mere "aggresive" teknikker. Indenfor 2 uger var vi oppe på 2-3.000 besøg pr. dag fra søgemaskinerne, men det skal også understreges at dette er i den absolut mest "eksperimenterende" ende :)
Når vi kommer til de udenlandske websites er volumerne ofte meget større, men ikke altid. Det er kun ganske få udenlandske websites der opnår ½ million besøg fra søgemaskinerne, men de største og bedste får naturligvis langt mere. De største af de udenlandske websites jeg har arbejdet med ligger på 1-2 milioner besøg pr. måned fra søgemaskinerne, men så er vi også oppe i brands som eBay, Drugstore.com, SmartPages.com osv - alle sites jeg har optimeret for, men som jeg naturligvis ikke kan dele de nøjagtige tal for.
Så, som I kan se er der et kæmpe spring. Jeg synes ikke man skal hænge sig så meget i hvor mange besøg man får, men hvilken værdi de besøg man faktisk får giver set i forhold til den indsats, og eksterne omkostninger, man skal yde. Men jeg er også sådan lidt gammeldags med den slags og kigger mest på bundlinien: Er der penge i lortet :)