Dato: 17-01-2007 10:36:04 Forfatter: Dimitri Hardorff
Loven siger (frit oversat), at jeg skal bruge den mindst mulige magtanvendelse, og det er ganske rigtigt ikke et skydevåben (og slet ikke et af forsvarets!), hvis han/hun står med en stegepande (når jeg er i civil).
Men banker jeg en overfaldsmand ud, ved jeg godt hvem der havner i problemer, det gør jeg. For jeg kan kampsport, og derfor kan jeg selv vælge om jeg vil risikere at havne på sygehuset, eller om jeg vil sigtets for vold/drabsforsøg. Så reelt kan jeg ikke forsvare mig i dagens DK.
Indbrudstyve har efter min mening fortjent øretæver hvis de trænger ind på mit område, men loven skal selvfølgelig respekteres.
Det er jo ikke rigtigt Dimitri.
Nødværgeretten siger:
§13
Handlinger foretaget i nødværge er straffri, for så vidt de har været nødvendige for at modstå eller afværge et påbegyndt eller overhængende uretmæssigt angreb og ikke åbenbart går ud over, hvad der under hensyn til angrebets falighed, angriberens person og det angrebne retsgodes betydning er forsvarligt.
Stk. 2
Overskrider nogen grænserne for lovlig nødværge, bliver han dog straffri, hvis overskridelsen er rimeligt begrundet i den ved angrebet fremkaldte skræk eller ophidselse.
At du går til kampsport fratager dig ikke disse rettigheder, men da de teknikker du har lært kan anvendes som våben skal du naturligvis overveje nøje hvilke teknikker der bruges i hvilke situationer.
Hvis en person stikker dig en lussing vil et håndkantslag på strubehovedet nok være at betegne som at gå over stregen, specielt hvis han dør af det - hvorimod en armlås og en fixering til politiet dukker op vil være det korrekte.
Stk. 2 vil også værre sværre at finde anvendelse for da man må formode at du har trænet sådanne situationer og derfor ikke på samme måde vil overdrive dit forsvar grundet skræk eller ophidselse.
At Politiet vælger at sigte en person er jo netop for at undersøge om straffeloven er overtrådt. Det kan Politiet ikke selv afgøre i sådanne sager, det kan kun en domstol.
Hvis det var Politiet der skød ville det jo også medføre en undersøgelse, så jeg kan ikke forstå hvorfor der er så meget ballade over den sigtelse.
Ville du hellere have at man ved enhver skudepisode skulle lade det være op til den første betjent på stedet at vurdere om der skulle fældes dom - eller skulle det være Ekstra bladets læsere??
/Claus