Urmageren der igår (tirsdag) blev udsat for et røveri, hvor han fik stukket en pistol (atrap) i ansigtet, sigtes nu for drabsforsøg! Hvad f... sker der for det danske samfund hvis man ikke længere må forsvare sig for sit eget liv og egendele? Røverne sigtes for røveriforsøg, men slipper sikkert ganske billigt imens urmageren højst sansynligt mindst får et par år bag tremmer. Er det rimeligt? Jeg kan sku ikke undgå at blive eder-rasende over ting som dette. Der er sku da noget galt med vores samfund, hvis man ikke længere er berettiget til at forsvare sig selv!
Som en anden blogger skrev på ekstrabladets eblog: "Det ender nok med at urmageren bliver dømt til at betale erstatning til banditterne for svie og smerte samt tabt arbejdsfortjeneste, det rene gak gak."
Hvis det skulle ende med at han skulle betale dem erstatning ville jeg også finde det absurd, men samtidig mener jeg også det er helt forkert at en urmager er bevæbnet i hans butik, og begynder at skyde løs. Jeg mener ikke der bør være våben et sådanne sted, så jeg mener at han på den ene eller den anden måde bør straffes for det.
Jeg forstår dog tildels godt hans frustration når man hører hvor mange gange han er blevet berøvet, jeg mener dog det er den forkerte måde han takler det på.
Hvis det skulle ende med at han skulle betale dem erstatning ville jeg også finde det absurd, men samtidig mener jeg også det er helt forkert at en urmager er bevæbnet i hans butik, og begynder at skyde løs. Jeg mener ikke der bør være våben et sådanne sted, så jeg mener at han på den ene eller den anden måde bør straffes for det.
Jeg forstår dog tildels godt hans frustration når man hører hvor mange gange han er blevet berøvet, jeg mener dog det er den forkerte måde han takler det på.
Desværre må man i DK ikke yde vold mod røvere og indbrudstyve, så man skal lade sig berøve, skyde, overfalde, for derefter at gå til politiet (hvis du er i stand til det ) læs: i live)).
Og lad os nu se hvad dommen bliver - det er jo ikke politiet, som beslutter straffen.
Heldigt at ingen forbipaserende fik en kugle for panden, da manden tømte magasinet i alle retninger.
Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum. Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding.
Selvøllgelig skal man have ret til at forsvare sig selv, men problemet er jo at hvor går grænsen til hvornår og hvad man må gøre!!. Man skulle jo nødigt få amerikanske tilstande hvor man nærmest kan skyde en mand bare han kommer ind på ens grund. Er helt sikkert på urmagerens side, men mener dog som udgangspunkt stadig at det må være politiets opgave af fange/skyde "the bad guys" :-) - Men man har dog meget svært ved at have ondt at de stakkels tyveknægte..
Man må gerne forsvare sig i Danmark. Man må bare ikke bruge vildere vold end angriberen. Så hvis en indbrudstyv prøver at slå dig med stegepande, må du ikke skyde knoppen af ham med din hjemmeværnskanon, Dimitri! :) Det er ret smart fordi det betyder, at de fleste indbrudstyve ikke føler det nødvendigt at tage en magnum med på arbejde...
Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum. Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding.
Manden fik stukket et våben i hovedet- og bliver dermed truet på livet. Så er det efter min mening helt i orden at forsvare sig med alle midler...
Og man skal også huske på at dette langt fra er første gang det er sket for manden... Så han har sikkert tænkt at det bare var et spørgsmål om tid før der dukker en røver op, som rent faktisk ville gøre brug af sit våben og skyde ham. Kan forestille mig at det er derfor han har anskaffet sig et våben.
Man kan vende den om og spørge hvordan det kan være at politiet må skyde, så snart der er nogen der trækker et våben mod dem? Hvorfor har borgerne ikke den samme ret til at forsvare sig selv?
Man kan vende den om og spørge hvordan det kan være at politiet må skyde, så snart der er nogen der trækker et våben mod dem? Hvorfor har borgerne ikke den samme ret til at forsvare sig selv?
Fordi borgerne ikke aner en dart, men flittigt fiser ud og køber en ulovlig Beretta, uden at tænke over hvordan de rent faktisk skal bruge den, hvorvidt det er klogt at affyre den i et butikslokale på 30 kvm, hvordan de sikrer, at andre ikke bliver ramt samt hvad konsekvensen kan være hvis de ikke rammer eller røveren skyder først. Det er enormt uheldigt for urmageren, at han flere gange har været udsat for røveri, ingen tvivl om det, men at indkøbe en pistol er forrykt. Det er et tydeligt tegn på desperation over situationen, og jeg stoler ikke på desperate folk med en pistol indenfor rækkevidde. Hvad hvis han havde ramt en person udenfor butikken, eller inde i butikken for den sags skyld, i stedet for "kun" at såre røverne (og sig selv!)?
Tosset. Første dag på det nye kontor og så blive man mødt af politi der kigger op i ens opgang. Hvad de ledte efter der vidste jeg ikke lige, men må jo så være den 3. røver ... velkommen til siger jeg bare.
Men jeg synes sgu også det er helt forkert, når man begår røveri må man sgu være afklaret med at man kan komme tilskade. En bekendt var også udsat for røveri og fik sat røveren på plads med et boldtræ - det kom der også en værre sag ud af ...
Dato: 17-01-2007 09:59:33 Forfatter: AndersSaugstrup Man må gerne forsvare sig i Danmark. Man må bare ikke bruge vildere vold end angriberen. Så hvis en indbrudstyv prøver at slå dig med stegepande, må du ikke skyde knoppen af ham med din hjemmeværnskanon, Dimitri! :) Det er ret smart fordi det betyder, at de fleste indbrudstyve ikke føler det nødvendigt at tage en magnum med på arbejde...
Loven siger (frit oversat), at jeg skal bruge den mindst mulige magtanvendelse, og det er ganske rigtigt ikke et skydevåben (og slet ikke et af forsvarets!), hvis han/hun står med en stegepande (når jeg er i civil). Men banker jeg en overfaldsmand ud, ved jeg godt hvem der havner i problemer, det gør jeg. For jeg kan kampsport, og derfor kan jeg selv vælge om jeg vil risikere at havne på sygehuset, eller om jeg vil sigtets for vold/drabsforsøg. Så reelt kan jeg ikke forsvare mig i dagens DK. Indbrudstyve har efter min mening fortjent øretæver hvis de trænger ind på mit område, men loven skal selvfølgelig respekteres.