Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan beregner man moms?

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 16. Jan 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :
jamen jeg troede at både købs- salgs- og overskuds-momsen skulle indbetales... jeg er desværre meget forvirret, tror jeg har rodet så meget rundt i det at overblikket helt er smuttet...
forstår ikke dit eksempel. hvorfor skulle man sælge en vare for mindre en man har købt den for?
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 22:21
Dato: 16-01-2007 22:07:18 Forfatter: Per
kilde: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=208743&vID=201067

Den er lidt uheldigt formuleret så.

mvh Carsten

Tilmeldt 7. Sep 06
Indlæg ialt: 40
Fra  CWBSOFT Skrevet kl. 22:22
Du tager salgsmomsen og trækker købsmoms fra. Differencen er det du enten skal betale eller modtage fra SKAT.
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 22:23
Dato: 16-01-2007 22:19:14 Forfatter: Per 
... overskuds-momsen ...

Det begreb eksisterer ikke. Det er altid differencen mellem salgs- og købsmoms som betales/udbetales.

mvh Carsten
Tilmeldt 16. Jan 07
Skrevet kl. 22:25
okay... jeg siger mahange tak for hjælpen. jeg må ned på kommunen og spørge efter noget materiale, før jeg stiller flere dumme spørgsmål herinde...
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 22:35
Dato: 16-01-2007 22:25:28 Forfatter: Per okay... jeg siger mahange tak for hjælpen. jeg må ned på kommunen og spørge efter noget materiale, før jeg stiller flere dumme spørgsmål herinde...

Helt ok. Når du registrerer virksomheden får du, så vidt jeg ved, helt automatisk tilbudt et introkursus i moms og regnskab, kvit og frit, af SKAT. Så får du lært det mest basale, og det koster ikke en klejne. En offentlig service som sikkert bunder i, at de er mere end trætte af at svare på de samme spørgsmål om moms igen og igen fra nystartede iværksættere

mvh Carsten
Tilmeldt 16. Jan 07
Skrevet kl. 22:37
hehe... du har sikkert ret...
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 22:38
Set i lyset af at jeg er håbløs til skatteberegninger, så er jeg faktisk ganske god til moms. Hvis du (mod forventning) endnu ikke har forstået konceptet, så kommer her min lille pædagogiske forklaring:

Forudsætning:
Beløb eks. moms + 25% = beløb inkl. moms
Beløb inkl. moms - 20% = beløb eks. moms

Eksempel 1: momsregistreret virksomhed sælger til private
Karin køber 5 æbler for 10 kroner inklusive moms i Irma. Irma har selv betalt 5 kroner inklusive moms for æblerne og tjener hermed 5 kroner inklusive moms for denne handel. Men fordi momsen ikke tilhører hverken Irma eller Karin, men SKAT, så skal Irma altså betale 2 kroner (20% af beløbet) til SKAT for denne handel.
Samtidig skal SKAT betale 1 krone tilbage til Irma, fordi de selv har haft en udgift på 5 kroner inkl. moms (eller 4 kroner eks. moms).
Når alle tal er lagt til og fra, så har Irma altså tjent 4 kroner på handelen. De har betalt 4 eks. moms for varen og solgt for 8 eks. moms. Hvis du lægger 25% til disse tal får du henholdsvis 5 og 10 kroner.
SKAT har altså tjent 1 krone på Irmas arbejde med at sælge 5 æbler til Karin.

Betragt momsen som "et lån" som du skal betale tilbage hver gang der er gået 1 kvartal. Moms er penge, som du opkræver for SKAT og har aldrig været dine.

Eksempel 2: Ikke-momspligtig virksomhed sælger til private
Hansens Skøjtebutik sælger skøjter til private forbrugere. Et par skøjter koster 100 kroner inkl. moms i indkøb og bliver solgt for 150 kroner. Fordi Hansens Skøjtebutik ikke er momspligtig, så opkræves der ikke moms af de 150 kroner, men momsen på indkøbet får butikken heller ikke tilbage.
For hvert par skøjter, som butikken sælger er der altså en fortjenste på 50 kroner.
Hvis Hansens Skøjtebutik havde været momsregistreret, så kunne butikken få 20 kroner tilbage fra SKAT for hvert par skøjter, som de købte, hvilket reducerer købsprisen til 80 kroner. Til gengæld skal de opkræve 25% i moms på salget.
Hvis skøjterne skal koste det samme for kunden i sidste ende, så skal Hansen altså sælge skøjterne for 150 kroner inkl. moms, hvilket svarer til 120 kroner eks. moms.
Hansen tjener derfor kun 40 kroner pr. handel i stedet for 50 kroner.
SKAT tjener 20 kroner i første scenarie og 30 kroner i andet scenarie.

Eksempel 3: Ikke-momspligtig virksomhed sælger til anden momsregistreret virksomhed
Jette har åbnet en butik, der sælger skruer til håndværkere. Hun køber en æske skruer for 100 kroner inkl. moms og kan ikke trække momsen fra. Skruerne videresælger hun til momsregistrerede håndværkere, som skal betale 200 kroner inkl. moms for dem. Håndværkeren får ikke noget tilbage fra SKAT, da Jette ikke opkræver moms.
Hvis Jette havde været momsregistreret, så ville hun få 20 kroner tilbage fra SKAT for hver æske skruer hun køber. Og hvis de skulle koste det samme for håndværkeren, så skulle Jette sælge dem for 200 kroner eks. moms (=250 kroner inkl. moms), da håndværkeren så ville få 50 kroner tilbage fra SKAT. Men Jettes fortjeneste ville være 20 kroner højere.

Altså: Det afhænger meget af hvad du laver og hvor meget du omsætter for, hvilken metode du skal vælge.

Håber, at ovenstående hjalp.

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Tilmeldt 16. Jan 07
Skrevet kl. 22:41
hold da fast... nu vil jeg ryge en smøg, og så lige tømme hovedet. dernæst læser jeg dit indlæg, og så har jeg helt sikkert fattet det. mange tak skal du have, fordi du gad tage dig tid...
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 22:49
Hej Per,

jeg håber at mit indlæg forklarer tingene bedre end det er lykkedes andre at forklare mig om afslutning af mit 2006 regnskab. For hvis du er ligeså forvirret omkring moms som jeg er omkring afslutning af 2006, så har jeg virkeligt ondt af dig.

Faktisk også kun derfor at jeg brugte så meget tid på at forklare hvordan moms fungerer i praksis. Det er en åndsvag forhindring at løbe panden imod, når man faktisk bare vil starte op som selvstændig.

Principielt fatter jeg ikke, at skattesystemet er belvet så kompliceret, som det er. Og i mine dystre stunder sidder jeg ofte og messer "jeg ringer til SKAT og fortæller, at jeg ikke gider at handle mere med dem!"

2006-skatten er om muligt blevet endnu mere kompliceret end 2005-skatten, selvom de gerne vil bryste sig af at de har gjort alting mere enkelt.

Gid f*nden havde regnskabs- og indberetningspligten!

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)