Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan beregner man moms?

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 16. Jan 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle.
Vi er tre fyre der overvejer at starte en lille side hvor vi vil købe og videresælge computer-hardware. jeg har været ved at læse op på momsreglerne, på told og skats hjemmeside. Der er et eksempel:

Du sælger varer for :              80.000 kr. + salgsmoms 20.000 kr.
Du har købt varer mv. for :    60.000 kr. + købsmoms 15.000 kr.
Din fortjeneste er:                   20.000 kr., heraf skal du betale 25 pct. moms (5.000 kr.)

vil dette sige, at hvis man ikke var momsregistreret ville momsen have været (0.25*(25000))=6250? altså at man i dette tilfælde kun "tjener/sparer" 1250 ved at være momsregistreret, da det uden registrering havde været 100000-75000??? ved det er lidt rodet stillet op, men prøv at forstå hvad jeg mener, og ikke hvad jeg skriver...
på forhånd tak for hjælpen
Per

Tilmeldt 7. Sep 06
Indlæg ialt: 40
Fra  CWBSOFT Skrevet kl. 21:16
Hej Jan.

Hvis du ikke er momsregistreret så skal du ikke betale moms af dit overskud. Det vil med andre ord sige at du i dit eksempel vil hive et overskud hjem på 25.000. Dit eksempel er bare ikke realistisk da man skal være momsregistreret hvis ens virksomhed omsætter for mere end 50.000.

Håber jeg har forstået hvad du mente ;-)

Tilmeldt 16. Jan 07
Skrevet kl. 21:19
altså dette var bare eksemplet fra told skats side, men hvis man nu delte alle tal med ti, så alt var under 50000.
men tak. nu har jeg bare svært ved at se fordelene ved at være registreret... jeg mener: er det bare noget man bliver for at staten får mere?

iøvrigt hedder jeg Per, ikke jan... ;)

Tilmeldt 7. Sep 06
Fra  CWBSOFT Skrevet kl. 21:28

Sorry Per og ikke Jan... hvordan jeg præsterede at lave den navne forveksling er ikke sådan lige til at forklare hæhæ.

Hvis du tjener under 50.000 er der ikke de store fordele ved at være momsregistreret. Man kan selvfølgelig snakke om en fordel når i køber hardware hjem. Det er jo ikke sikkert at salget er større end indkøb i starten og derved kan man vel snakke om en fordel da du derved får moms tilbage. Men generelt er det ikke bøvlet værd at skulle indberette moms hvis den årlige omsætning er under 50.000.

Det er bare min mening - jeg er sikker på at der er nogen der har en anden mening men jeg kan ikke komme på andre årsager end den ovennævnte.

Held og lykke med jeres projekt.

Tilmeldt 16. Jan 07
Skrevet kl. 21:29
mange tak, og mange tak for dit svar... vi ser sgu hvad det ender med... men skal staten så have moms, når jeg køber, og når jeg sælger, og igen af mit overskud? altså forudsat vi var momsregistrerede... jeg mener, kan vi købe varene biligere, som registrerede? altså overskuddet bliver sgu da minimalt, hvis der ikke er nogen fordele.. :)
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 21:53
Hej Per,

Jeg prøver lige med andre ord, da tråden forvirre mere end den forklarer.

Vi tager dit eksempel:

Du sælger varer for :              80.000 kr. + salgsmoms 20.000 kr.
Du har købt varer mv. for :    60.000 kr. + købsmoms 15.000 kr.

Din fortjeneste er:                   20.000 kr. + moms 5.000 kr.

Det betyder at du stopper 20K i lommen (hvis vi lige ser bort fra skat) og afleverer de overskydende 5K i moms til SKAT.

Og så kan det ikke understreges kraftigt nok: Du må omsætte (sælge) for op til 50K uden at være momsregistreret - ikke tjene op til 50K.

mvh Carsten
Tilmeldt 16. Jan 07
Skrevet kl. 22:00
nårh for pokker. okay... det gav lidt mere mening... tak skal du have.
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 22:01

Det med moms er skam slet ikke så svært

mvh Carsten

Tilmeldt 16. Jan 07
Skrevet kl. 22:07
hehe.
men det første jeg skrev, er taget direkte fra skat''s side.. og der står, at de 5 store, skal tages ud af de 20...
kilde: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=208743&vID=201067

kan godt være det er simpelt nok, men når man er computernørd uden virkelighedssans, er intet simpelt... hehe

Tilmeldt 7. Sep 06
Fra  CWBSOFT Skrevet kl. 22:15

Jeg blander mig lige igen.

Undskyld hvis jeg forvirrede mere end forklarede. Moms er som Carsten siger ikke så svært.

Man kan endda få SKAT til at udsende en mail til påmindelse om hvornår man skal indberette sit momsregnskab, hvilket kan gøres nemt via nettet.

Der er et felt til købsmoms og et felt til salgsmoms. Er salgsmomsen større end købsmomsen så skal SKAT have differencen og hvis du har købt mere end du har solgt så modtager du moms differencen af SKAT. Så enkelt er det.

Sorry for min dårlige forklaring før.

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)