Vi er tre fyre der overvejer at starte en lille side hvor vi vil købe og videresælge computer-hardware. jeg har været ved at læse op på momsreglerne, på told og skats hjemmeside. Der er et eksempel: Du sælger varer for : 80.000 kr. + salgsmoms 20.000 kr. Du har købt varer mv. for : 60.000 kr. + købsmoms 15.000 kr. Din fortjeneste er: 20.000 kr., heraf skal du betale 25 pct. moms (5.000 kr.) vil dette sige, at hvis man ikke var momsregistreret ville momsen have været (0.25*(25000))=6250? altså at man i dette tilfælde kun "tjener/sparer" 1250 ved at være momsregistreret, da det uden registrering havde været 100000-75000??? ved det er lidt rodet stillet op, men prøv at forstå hvad jeg mener, og ikke hvad jeg skriver... ![]() på forhånd tak for hjælpen Per |
Hvordan beregner man moms?
Hvis du ikke er momsregistreret så skal du ikke betale moms af dit overskud. Det vil med andre ord sige at du i dit eksempel vil hive et overskud hjem på 25.000. Dit eksempel er bare ikke realistisk da man skal være momsregistreret hvis ens virksomhed omsætter for mere end 50.000. Håber jeg har forstået hvad du mente ;-) |
men tak. nu har jeg bare svært ved at se fordelene ved at være registreret... jeg mener: er det bare noget man bliver for at staten får mere? iøvrigt hedder jeg Per, ikke jan... ;) |
Sorry Per og ikke Jan... hvordan jeg præsterede at lave den navne forveksling er ikke sådan lige til at forklare hæhæ. |
|
Jeg prøver lige med andre ord, da tråden forvirre mere end den forklarer. Vi tager dit eksempel: Du sælger varer for : 80.000 kr. + salgsmoms 20.000 kr. Du har købt varer mv. for : 60.000 kr. + købsmoms 15.000 kr. Din fortjeneste er: 20.000 kr. + moms 5.000 kr. Det betyder at du stopper 20K i lommen (hvis vi lige ser bort fra skat) og afleverer de overskydende 5K i moms til SKAT. Og så kan det ikke understreges kraftigt nok: Du må omsætte (sælge) for op til 50K uden at være momsregistreret - ikke tjene op til 50K. mvh Carsten |
|
Det med moms er skam slet ikke så svært ![]() mvh Carsten |
![]() men det første jeg skrev, er taget direkte fra skat''s side.. og der står, at de 5 store, skal tages ud af de 20... kilde: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=208743&vID=201067 kan godt være det er simpelt nok, men når man er computernørd uden virkelighedssans, er intet simpelt... hehe ![]() |
Jeg blander mig lige igen. |