Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad gør vi?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 7. Sep 05
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har sammen med 3 andre starten et 4 mands band. Det vi vil er at hygge og more os med at spille musik for andre på cafér, discoteker og andre fester. Og selvfølgelig tjene nogle penge til os selv og nyt udstyr.

Vi har så vi kan spille nu. men vi skal bruge større og mere udstyr jo flere og større jobs vi får. Vi er også igang med at spille de første jobs. Det tegner på at blive en succes, og ver er nu nødt til at finde ud af hvad vi gør rent økonomisk.

Så hvad gør vi?

Jeg kan forstå på andre indlæg at hvis vi ikke registrere os kan vi ikke trække nyindkøbt udstyr fra indtækterne.
- skal vi registrere os hver i sær (så kan vi jo i prænsippet tjene 50.000 hver uden at momsregistrere os)? hvis, hvad gør vi så med det udstyr vi køber sammen?
- skal vi registrere os som et samlet firma? hvis hvad skal vi have med i regnskabet, og hvordan betaler "bandet/firmaet" overskudet til os hver i sær så vi får noget ud af det?

Vi vil gerne have at det skal være så simpelt som muligt. men vil jo heller ikke snyde hverken stat eller andre.
Er der nogen der kan hjælpe? måske via telefon elg. svare på flere af de spørgsmål vi har så vi kan komme rigtigt igang med at spille op til dans

Mvh Jimmy.....
Tilmeldt 19. Aug 05
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 21:17

Hej Jimmy

Det behøver slet ikke at være så indviklet. Men jeg må også tilstå, at jeg igennem en del år har haft indtægt på at spille musik, og at det først er nu jeg er ved at have styr på regnskab, skat, fradrag osv...

Først og fremmest skal I ikke bekymre jer om moms, da kunstnerisk virksomhed er fritaget for moms. Jeps, os og så tandlægerne.....af én eller anden grund.

I behøves ikke at indgå noget egentligt partnerskab (I/S el. lign), men kan hver især kvittere for jeres andel af indtøgten. Dette vil så udgøre jeres honorar for den aften, og vil efterfølgende være at betragte som B indkomst. Det skal i så betale både arbejdsmarkedsbidrag og skat af. Det er ikke nødvendigt at lade sig registrere nogen steder.

Skal I købe større ting sammen, så som PA anlæg eller bandbus, så skal I bare sørge for at udspecificere hvor stor en andel I har betalt hver især. Køber i PA for f.eks. 20.000,- har I altså et fradrag på 5.000,- hver.

Husk der er en grænse for hvor stort et beløb der må trækkes fra på hver enkelt indkøbt ting; i år er det vist lidt over 11.000,-. Det betyder at en guitar til 10.500,- kan trækkes fra på en gang, men at et keyboard til 25.000,- skal afskrives over en årrække.

M.h.t. kørselsfradrag afhænger det af om man har sin egen bil eller ej. Har man bil kan man trække den høje køresats fra (godt 3 kr/km.), men har man ikke må man kun tage den "normale" sats. Får I transporttilskud fra spillestedet eller lign. kan I selvfølgelig ikke trække noget fra.   

Vær opmærksom på at der kan være MEGET stor forskel på sagsbehandlere hos skattevæsenet. Jeg har selv kæmpet lange og urimelige kampe med sagsbehandlere, der ikke anså det for snadsynligt at man skiftede ALLE strengene på én gang........ De går vel i stykker én ad gangen, ik? Sørg for at skriv alting ned, og gem alle bilag. Det gør det en hel del nemmere når selvangivelsen dumper ind.

Jeres honorar er altså at betragte som løn, og der bliver således ikke tale om lønudbetaling sidenhen.

Jeg kender til bands, der har valgt at køre som ApS selskab, men der skal en vis omsætning til før det kan betale sig. I det tilfælde forgår det således. De er 2, som er stiftere af ApS´et, og de får begge en fast månedsløn året rundt. En del af indtægterne går også til køb af udstyr. De øvrige medlemmer får en fast sats pr. job, og får løn hver måned afhængig af hvor mange jobs der har været. D.v.s. at de 2 stiftere f.eks. får x-tusinde HVER måned; også i Januar hvor der typisk ingen jobs er. Men også i december, hvor der er spillet 8 julefrokoster..... Der får de andre en meget højere løn, men 0,- i Januar.

Der er fordele og ulemper ved denne model, men som sagt kan det ikke betale sig før der er en vis omsætning hvert år.

Det var en lænegere omgang..... Håber det kastede lidt lys over sagen. Skriv hvis der opstår yderligere spørgsmål.

Og held og lykke med bandet.

Tilmeldt 7. Sep 05
Skrevet kl. 12:58

Hej kim.

Det er et super svar. mange tak. jeg har dog et par spørgsmål mere.

- Hvor på min selvangivelse skal jeg oplyse om denne B-indkomst? Og min Bindkomst, er det så f.eks: købt for 20.000 kr anlæg og tjent 10.000 på jobs. altså 5000 pr mand i fradrag - 10.000 i indkomst. altså 5000 kr. i b indkomst? (hvis du forstår

- Og hvad gør jeg hvis vi hver i sær har et større fradag på det vi har købt til bandet i forhold til det vi har tjent. Altse hvis b-indkomsten er et underskud?

- Jeg går ud fra at vi ikke kun kan trække anlæg fra, men også udgifter på, hjemmeside, visitkort, lys og scene?  Og kørselsfradraget på godt 3 kr er vel også en udgift som f.eks. køb af anlæg.

- Du siger vi skal betale arbejdsmarkedsbidrag. Er det af omsætningen eller af overskudet?  og hvor/hvordan skal det skrives på selvangivelsen?

- Er der en smart måde hvorpå vi kan lave vores regnskab så det er overskueligt sidst på året når vi skal udfylde vores selvangivelse?

- Og lige en sidsate ting. Kan vi lave en kontrakt til spillestederne, som bla. omfatter at vi skal have drikkevare, mad, og en eller anden % af prisen hvis de aflyser jobbet?

Håber du kan hjælpe

Mvh. Jimmy Pedersen
Tilmeldt 19. Aug 05
Skrevet kl. 23:12
- Hvor på min selvangivelse skal jeg oplyse om denne B-indkomst? Og min Bindkomst, er det så f.eks: købt for 20.000 kr anlæg og tjent 10.000 på jobs. altså 5000 pr mand i fradrag - 10.000 i indkomst. altså 5000 kr. i b indkomst? (hvis du forstår

Jeg kan ikke lige huske rubikknummeret, men der står bl.a. "Honorar". Jeg har aldrig selv købt for mere end jeg tjente (ja så gammeldags er jeg tilsyneladende....). I dit eksempel skal du opgive det beløb du har tjent; altså 10.000,- Derudover har du så et fradrag på 5000,-

- Og hvad gør jeg hvis vi hver i sær har et større fradag på det vi har købt til bandet i forhold til det vi har tjent. Altse hvis b-indkomsten er et underskud?

Normalt kan man vel få fradrag for underskud, men da der ikke er tale om jeres hovedbeskæftigelse, ved jeg ikke præcist hvordan i står.

- Jeg går ud fra at vi ikke kun kan trække anlæg fra, men også udgifter på, hjemmeside, visitkort, lys og scene?  Og kørselsfradraget på godt 3 kr er vel også en udgift som f.eks. køb af anlæg.

Du kan trække alle "driftomkostninger" fra. Vær dog opmærksom på at det kan blive vurderet at ikke alle udgifter er 100% erhvervsmæssige. F.eks. kan I ikke regne med at få fuldt fradrag for en indkøbbt computer; heller ikke hvis i kun bruger den til musikformål. Din KØRSEL er en udgift, som du kan få fradrag for. Vær obs på at nogle sagsbehandlere kræver en kørebog for at godkende fradraget.

- Du siger vi skal betale arbejdsmarkedsbidrag. Er det af omsætningen eller af overskudet?  og hvor/hvordan skal det skrives på selvangivelsen?

Du skal ikke skrive AMB på selvangivelsen. Du betaler AMB af omsætningen.  

- Er der en smart måde hvorpå vi kan lave vores regnskab så det er overskueligt sidst på året når vi skal udfylde vores selvangivelse?

Hmmm. Ikke ud over at stille et regneark el. lign. op hvor I påfører alle udgifter, indtægter og hvor mange km. der er kørt. Gem selvfølgelig alle bilag.

- Og lige en sidsate ting. Kan vi lave en kontrakt til spillestederne, som bla. omfatter at vi skal have drikkevare, mad, og en eller anden % af prisen hvis de aflyser jobbet?

Tja. Det skal vist være et ualmindelig fedtet spillested, der ikke giver drikkevarer. Mad, bandrum, TV el. lign.  plejer vi at aftale fra gang til gang. Ved aflysning har I krav på jeres honorar med mindre det falder ind under Force Majeure. Det forudsættes selvfølgelig at der er indgået en kontrakt, og det bedste vil nok også være at I er medlemmer af DMF. De kan være til stor hjælp hvis uheldet er ude. DMF har standard kontrakter liggende, som er gratis for alle medlemmer. De er gode at tage udgangspunkt i.

mvh
KN

Fra Silkeborg
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 239
Skrevet kl. 11:24

Hej Jimmy,

Har I overvejet bare at leje anlæget?
Så slipper I bl.a. af med reperation, vedligeholdelse og transport.

Jeg kender en som allerede laver lyder og lys for 2 live bands.
Hvis du er intresseret?

/Jan
Tilmeldt 7. Sep 05
Skrevet kl. 10:56

Hej.

Det er super svar, det bliver mere og mere overskueligt. Men aligevel kommer der flere spørgsmål til

- Det vil altså sige at selve den omsætning vi har skal deles i 4 og skrives på selvangivelsen og så hvad vi har af udgifter ligeledes deles i 4 og skrives i et andet felt som fradrag?

- Og ved kørte KM siger vi f.eks. 500 km x sats som bliver en udgift som lægges oven i fradraget? Og hvor kan jeg se den aktuelle km sats?

- Må vi som ikke registrerede gerne skrive en Fakture/kvitering for jobbet med beløb på til dem der skal betale os?

- Hvad hvis vi køber et brugt andlæg hos en privat, hvad gør vi så med at trække det fra? Skal han så skrive en seddel p åhvad vi har betalt for at have et bevis?

Mvh Jimmy Pedersen
Tilmeldt 19. Aug 05
Skrevet kl. 21:22

Hej

Hvis I f.eks. får 6000,- for et job, hvilket svarer cirka til DMF´s minimums tarif (1458,- pt.), så kvitterer I hver især for 1500,-. Lad være med at tænke på bandet som en økonomisk sammenhængende enhed, så længe der ikke er tale om en ApS eller I/S løsning. I får med al sandsynlighed også forskellige udgifter hver især. Når året er omme skal jeres indtægt (hver især) skrives på jeres personlige selvangivelse. Derudover har i hver især en række udgifter, der berettiger til et fradrag. 

M.h.t. kørsel, så vil 500 km udløse et kørsels fradrag på 3.10,- kr. pr. km. Se mere om reglerne her:

Scroll ned til "befordring". Vær obs på at befordring skal skrives på i sin egen rubrik, og ikke blandes sammen med andre indkøb. Det var en af fælderne jeg gik i for år tilbage...... Det kostede ikke ekstra, ud over en masse bøvl og spildt tid for at få redet trådene ud.

Som sagt, behøver i ikke registrere jer nogle steder. I må selvfølgelig gerne lave en faktura, men det er ikke nødvendigt. Husk at i IKKE skal skrive moms på! Spillestederne skal have JER til at kvittere for det modtagne beløb, samt navn, adresse og CPR nr. De sørger så for at oplyse til skattevæsenet hvad i har tjent. Som regel kan man godt selv få en kopi med af bilaget, men I har ikke noget at bruge det til, så længe I selv husker at føre det ind i jeres regnskab. Desuden får i ved året slutning en oplysningsseddel for hvert af de spillesteder i har besøgt igennem året; i øvrigt den samme som skattevæsenet også modtager fra spillestederne.  

Køber i brugt ved private kan det på samme måde udløse fradrag. I skal have en kvittering fra vedkommende, hvorpå der skal stå HVAD i har købt (helst med serienummer), hvilket ANTAL, HVORNÅR (dato), PRIS (pr genstand  OG samlet), HVOR (sted) og af HVEM, samt en UNDERSKRIFT fra sælger. Sørg også for at få sælger til at skrive tydeligt navn, adresse og gerne tlf. nr. på. Jeg har misset et fradrag på 8000,- fordi skattevæsenet ikke kunne opsøge sælger og få en bekræftelse....ØV! Desuden skal købers oplysnnger også stå på kvitteringen, med navn og adresse.

Det er fremgangsmåden, hvis du, eller én af jer vælger at købe noget (nyt eller brugt). Hvis i skal DELE udgiften, og dermed fradraget er det stadig nok at én af jer stå som køber. Efterfølgende skal denne så lave splitbilag, der præcist udspecificerer hvem der har betalt hvor meget.......

Håber det kastede lidt mere lys over sagen.

mvh
Kim N

Tilmeldt 7. Sep 05
Skrevet kl. 21:25

Hej Kim.

Nu begynder det at ligne noget. Jeg har nu fået sat et godt og overskueligt regnskab for os 4 hver især op i et regneark.
Der er dog stadigt lige et par spørgsmål

- Nu er der kun 1 i bandet der har egen bil. Nåe den er "optaget" låner vi andre vores forældres/svigerforældres bil. Har vi mulighed for at trække km penge fra ved lånte biler?

- Med hedsyn til betaling af skat og arbejdsmarkedsbidrag er vi jo nødt til at lægge penge tilside til når regningen på tilbagebetaling af skat kommer. Er der en grundregel på hvor mange % af overskudet man skal lægge tilside til skat? ALtså. f.eks. tjent 1000 kr og læg 50% tilside til skatteregningen.

På forhånd tak.
Mvh jimmy Pedersen. 
Tilmeldt 19. Aug 05
Skrevet kl. 21:50

Hej Jimmy

Du kan ikke trække den høje køresats fra hvis ikke du har egen bil. D.v.s. at du er registreret som ejer af bilen, hvilket også er en oplysning skattevæsenet automatisk har . Hvis du ikke er bilejer kan du kun trække den normale "lave" sats fra, PT er den:

Det er rigtigt at I bør lægge til side i løbet af året ellers giver det et ordenligt smæk; hvis i altså har haft gang i forretningen..... Læg 9% til side til AMB, og af det resterende skal i betale jeres alm. B-skat, som jo kan variere alt efter hvor man er bosat, og hvordan ens økonomiske situation ellers er. Ser man på det på denne måde er det ca. halvdelen. Men i har jo også nogle fradrag.

Jeg har nogel år lagt knap halvdelen til side, men selvfølgelig af de penge haft en slat tilovers pga. fradrag. Andre år har jeg "geninvesteret" en større del af det jeg har tjent, og dermed ikke haft mulighed for at lægge halvdelel til die, men dermed også haft et forholdsvist større fradrag. Vurdér situationen realistisk, for at undgå ubehagelige overraskelser....

mvh
Kim N

Tilmeldt 7. Sep 05
Skrevet kl. 22:22

Hej.

Ja, så skal vi kører et stykke før det kan betale sig

Er der forresten nogen vi skal tage hensyn til hvis der er en på dagpenge? (Det er vores bassist).

Mvh Jimmy.
Side 1 ud af 2 (14 indlæg)