Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aktie handle?

Side 3 ud af 4 (31 indlæg)
Tilmeldt 6. Nov 08
Indlæg ialt: 61
Fra  Valutaskolen Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper, og alle andre

Det glæder mig at se at der endelig er kommet en fornuftig debat, på dette sted, om valutahandel.

For det første syntes jeg godt at man kan sige at det ikke behøver at være enten eller, hvad er der galt med både og? Valutahandel er et godt supplement til aktierne, ikke mindst fordi nogle valutakryds har en stor correlation til diverse aktie index.

Jesper når du skriver at valutahandel ikke er for amatører, så kan du godt have ret i det, men så er aktiehandel heller ikke noget for amatører, det er nemlig kun et spørgsmål om at kunne sit stof.

Der er desværre flere af de argumenter du bruger, der er faktuelt forkerte;

  • Du har også ofte meget store udsving
    • Man kan undgå at handle i perioder hvor markedet er volatilt, eller vælge en strategi der passer til markedet. Ligeledes kan man helt undgå at handle når der offentligøres rapporter. Og de daglige udsving er altså ikke større end de er i aktiemarkederne.
  • Specielt i de tyndt besatte markeder
    • Det kan helt undgås hvis man kender sine markeds tider, og ved hvornår der handles mest i de enkelte områder, asien, europa og usa, og så i øvrigt kun handle i aktive valutakryds.
  • Som ofte jagter stop loss
    • Det er en af de mest anvendte og desværre også mest forkerte argumenter for at rykke sin stop. Med placering af en rigtig stop, så bliver man kun stoppet ud, når man ved man har ramt forkert.
  • Så kan det pludselig være vanskeligt at komme ud af sin possision
    • Det har jeg aldrig oplevet på valutamarkedet, men har ofte oplevet det i råvarerne. Hvis du ikke kan komme ud af en position, så skyldes det at du har valgt en forkert broker, så enkelt er det.

Alle disse ting kan altså helt undgås, hvis man sætter sig ind i tingene inden man går igang.

Du siger at der er flere store aktører som spillere i forhold til valutamarkedet, det er bare ikke rigtigt. Valutamarkedet består af en masse forskellige deltagere, og de har alle forskellige interesser i at være i markedet, og der er endda meget store deltagere i valuta markedet.

Det med at der tjenes og tabes store summer, er da rigtigt, men man kan styre sin risiko lige så godt som i aktiehandlen, så der er der ingen forskel. Man kan simpelthen bare lade være med at benytte sig af gearingen og handle i lots der passer til sin økonomi, det er faktisk også billigere at handle i små størrelser i valuta end det er i aktier.

 

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Marcell

Jeg har ikke tid til en lang redegørelse nu, men lige kort,

Selvfølgelig kan man altid komme ud af possen - men til hvilken pris ?

Det er ikke brookeren der stiller pris - det er aktøren bagved

Helt rigtigt at der er meget store aktører - og disse få dikterer ofte retningen..

Der jagtes aktivt stops i de tnde markeder - det er facts ( jeg har såmend selv siddet og gjort det i N.Y) da jeg arbejdede i valutaafdelingen der.

Selvfølgelig kan du vælge at lukke alle posser hver dag, men så er du også meget kortsigtig...

Hvis du ligger med posser - hvordan kan du så undgå volatile dage ?

Igen - jo jo du kan daytrade men jeg ser det ikke som en god mulighed for en amatør.

Du har ret i at mange af de samme betragtninger gælder for aktier.

Jeg kender lidt til markedet , da jeg har arbejdet i mange storbanker verden over i valutaafdelingerne.  Hvad er din egen baggrund egentlig ?

 

Tilmeldt 6. Nov 08
Indlæg ialt: 61
Fra  Valutaskolen Skrevet kl. 00:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Laugesen:

Hej Marcell

Jeg har ikke tid til en lang redegørelse nu, men lige kort,

Selvfølgelig kan man altid komme ud af possen - men til hvilken pris ?

Det er ikke brookeren der stiller pris - det er aktøren bagved

Helt rigtigt at der er meget store aktører - og disse få dikterer ofte retningen..

Der jagtes aktivt stops i de tnde markeder - det er facts ( jeg har såmend selv siddet og gjort det i N.Y) da jeg arbejdede i valutaafdelingen der.

Selvfølgelig kan du vælge at lukke alle posser hver dag, men så er du også meget kortsigtig...

Hvis du ligger med posser - hvordan kan du så undgå volatile dage ?

Igen - jo jo du kan daytrade men jeg ser det ikke som en god mulighed for en amatør.

Du har ret i at mange af de samme betragtninger gælder for aktier.

Jeg kender lidt til markedet , da jeg har arbejdet i mange storbanker verden over i valutaafdelingerne.  Hvad er din egen baggrund egentlig ?

 

Jeg ved godt at det ikke er brokeren der stiller prisen. Læs min artikel om hvad der sker når man tager en forex position her: http://www.valutabloggen.dk/2010/9/15/naar-du-aabner-en-forex-position.aspx

Det er aldrig et problem at komme ud af en position hvis du har sørget for at sikre dig at du handler i et kryds med stor likviditet, så har du heller ikke det store problem med spread, medmindre du bruger en broker der selv udvider spread, altså en broker der har dealing desk og som ikke er reguleret.

Vi talte om daytrading, og i sagens natur så er du flat når din arbejdsdag er slut. Derfor er det ikke et problem at lukke positionerne, og hvis du daytrader kan du også undgå de volatile dage, eller tilpasse din strategi, og du kan undgå dagene med rapporterne.

Jeg har ikke sagt at det er smart at en amatør går ind i daytrading, hverken aktier eller valuta, faktisk mener jeg slet ikke at det er tiden værd. Jeg har set alt for mange knække halsen på scalping de seneste 21 år.

Min baggrund er, 21 år som professionel commodity og forex trader. Jeg holder foredrag om emnet, og jeg underviser og coacher i råvare og valutahandel.

Jeg vil gerne indskyde en bemærkning om bankfolk, og den er IKKE henvist på dig.

Jeg ved ikke hvor mange bankfolk jeg har mødt i min tid, som troede at de vidste alt om trading, fordi de var uddannet i en bank, måske oven i købet i en handelsafdeling. Men jeg har også set det så ofte, at det ikke var en garanti for at de var gode traders, desværre tværtimod.

Problemet er, at når man begynder at handle selv, og ansvaret er ens eget og ikke bankens, når man risikerer sine egne surt opsparede penge, når de første tab begynder at indfinde sig, når tvivlen begynder at nage og når man står i første række til øretæverne og selv skal skaffe til det daglige brød, så er det nogle helt basale mekanismer der træder i kraft, og dem lærer du ikke i banken. Jeg har set folk uden nogen form for uddannelse klare sig væsentligt bedre end folk med kæmpe store og lange uddannelser. 

Jeg har absolut intet imod bankfolk, men trading har intet med bankdrift at gøre, i det mindste ikke for dem der udøver det, måske for dem der forvalter det, men det er en helt anden sag.

 

 

 

 

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 08:27
Hvor mange stjerner giver du? :

""Jeg vil gerne indskyde en bemærkning om bankfolk, og den er IKKE henvist på dig.

Jeg ved ikke hvor mange bankfolk jeg har mødt i min tid, som troede at de vidste alt om trading, fordi de var uddannet i en bank, måske oven i købet i en handelsafdeling. Men jeg har også set det så ofte, at det ikke var en garanti for at de var gode traders, desværre tværtimod.""

Her kan jeg så kun gi dig helt ret.. Smile

Specielt før i tiden ansatte man primært dygtige handelsfolk ( folk med flair for købmandskab) , og lærte dem derefter alt om valuta/aktier mv.  Men i de seneste år jeg arbejde i afdelingerne rundt omkring blev tendensen at det var teoretikere med lang uddannelse ( bogorme om du vil), og desværre viste det sig ofte at de slet ikke kunne stå for presset - eller forstå markedet, når det hele kogte Smile

Ligeledes - som du siger - har alm. bankdrift  INTET med disse markeder at gøre, og den gennemsnitlige viden hos bankansatte er skræmmende ringe - det gælder faktisk også på investeringsområdet/ og bolig området.  Prøv at stille nogle spørgsmål der ligger bare en anelse uden for alm. "pensum" , selv til såkaldte investerings eller boligeksperter, og mange kigger på dig som om du kom fra en anden planet.

Det er selvfølgelig en grov generalisering - men ikke desto mindre sandt.

Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Marcell

Jeg har længe overvejet at handle lidt med forex og er i forbindelse med min research også faldet over dit navn og sider en del gange. Det ser ud til, at din trading er big scale - hvor vil du anbefale en lille fisk som mig at starte? Jeg regner med at ville "prøve" valutahandel for et par tusinde eller 5.

Jeg har kigget lidt rundt for info. blandt andet hos http://www.forexpeacearmy.com og danske http://www.fxvalutahandel.com der begge advarer om de mange risikoer ved at handle og anbefaler en af begyndersiderne til sådan en som mig, men er det en fejl? - bør jeg starte hos en af de mere etablere brokers selvom jeg ikke vil investere så mange penge?

Tilmeldt 6. Nov 08
Indlæg ialt: 61
Fra  Valutaskolen Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik

Hvis du er ny i valutahandel, er det naturligt at du vælger en etableret broker.

Vælg en der er reguleret i EU, helst i UK, så er du sikker på at dine penge bliver behandlet med respekt.

Du må aldrig vælge en broker der ikke er reguleret, eller som er reguleret på diverse offshore adresser, du kan været ret sikker på at du ikke aner hvor dine penge befinder sig, samtidig med at du ikke har sikkerhed for hvordan dine handler bliver afviklet.

Du kommer ikke langt med 2000-5000 kroner - derfor er det vigtigt at du starter med en micro konto, og fald ikke for de mange tilbud om at oprette en konto med kun 50$, det får du ikke meget ud af.

På en mikro konto kan du handel med mikro lots (1.000 $/€) pr. lot, det er størrelse der ikke kan vælte dig ved første større udsving.

Inden du starter med at bruge dine penge, så prøv det af på en demokonto det er gratis og du smider så ikke dine egne penge væk, imedens du lærer.

Hvis jeg må anbefale noget herinde, så er FXCM at foretrække.

De er verdens største forex broker, med kontor i London også.

Husk STOPS :-)

Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Marcell 

Tak for dine gode råd. Det er jeg meget glad for :-) 

Flere gode råd modtages meget gerne. 

Tilmeldt 9. Jan 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

henrik25:

Jeg har længe overvejet at handle lidt med forex og er i forbindelse med min research også faldet over dit navn og sider en del gange. Det ser ud til, at din trading er big scale - hvor vil du anbefale en lille fisk som mig at starte? Jeg regner med at ville "prøve" valutahandel for et par tusinde eller 5.

Hej Henrik

Det bedste råd jeg kan komme med, er at starte som en tretrinsraket:

1. Opret en konto hos en broker hvor du trader med en forsøgskonto. Gør det en uges tid for lige at få en følelse af hvordan software fungerer.

2. Opret en konto med ægte penge. Men ikke så mange. Jeg vil anbefale 10-20% af din portefølje. Igen for opbygge kompetencer inden for software samt se hvor hurtigt penge kan komme og gå gennem trading på nettet.

3. Hvis du kan lide investeringsformen på dette tidspunkt kan du starte med at trade for de resterende 80-90% af din portefølje. Husk at skriv en email til brokeren og spørg om de kan tilbyde dig en ekstra bonus på andet indskud. Det kan de oftest.

God fornøjelse

Henrik, Fxvalutahandel.com

Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik

Også mange tak for dit svar. Jeg kan forstå på både dig og Marcell at forsigtighed er en dyd. Er der nogen af jer, der kender til en god videnbank, hvor jeg kan læse mere?

Fra Kolding
Tilmeldt 17. Aug 10
Indlæg ialt: 1012
Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :
henrik25:

Hej Henrik


Også mange tak for dit svar. Jeg kan forstå på både dig og Marcell at forsigtighed er en dyd. Er der nogen af jer, der kender til en god videnbank, hvor jeg kan læse mere?



Det er godt at søge efter viden på det lokale bibliotek. Det har jeg gjort når jeg skulle have mere viden om aktier.


/Simon M. Nielsen
Side 3 ud af 4 (31 indlæg)