Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Varer i Summa Summarum

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Silkeborg
Tilmeldt 4. Jan 07
Indlæg ialt: 461
Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvis man alligevel kun kan gøre det i kassekladen, er der så noget i vejen for at beholde 55150 som afstemningskonto og så lave det på en linie, istedet for at lave det på 2?
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Nej, det kan du godt. Jeg nævner den anden mulighed, fordi der hurtigt kan komme mange afstemningskonti, hvis ikke man ved, at der kan bogføres uden.
Fra Silkeborg
Tilmeldt 4. Jan 07
Indlæg ialt: 461
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Men når man så laver en sådan postering, så bør der jo egentlig altid være en internt billag, med lidt information om posteringen. Man kan altid kradse noget ned i hånden, give sedlen et nr og smide den i en mappe, men er det ikke muligt at lave et bilag i programmet, som kan linkes til posteringen?
Fra Silkeborg
Tilmeldt 4. Jan 07
Indlæg ialt: 461
Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Kommer hele tiden nye spørgsmål når man tester Summa Summarum igennem Har derfor lavet en liste med dem.

Kostpris
Hvordan gør man med kostprisen? Her kommer et eksempelt:



       
  • Med postdanmark kan man sende 1-5 kg til den samme pris. Så hvis man første gang køber 5 vare der vejer 0,40 kg hver bliver det 2 kg. Fragten dermed delt ud på de 5 vare og du finder kostprisen. Men næste gang køber du måske 8 vare der stadig vejer 0,40 kg hver. Dette bliver 3,2 kg men prisen er stadig er stadig den samme. Denne gang bliver fragten dog delt ud på 8 vare og dermed bliver kostprisen mindre.





Så nu kommer mit spørgsmål. Er det nødvendigt at gå ind og ændre i kostprisen hver gang man køber vare hjem, eller er det muligt når man bogføre en faktura, så at skrive kostprisen hvor man ikke regner fragten med og så derefter skrive det samlede fragt beløb på fakturen? Det blev lidt rodet, men håber i forstår spørgsmålet

Internt bilag
Er det lovpligtigt med interne bilag, f.eks når man ved salg overføre kostprisen fra lager til vareforbrug?
        Hvis det er, kan Summa Summarum så oprette et internet bilag, som man så kan linke til når man laver posteringen?

Debitorer
Når man har en webshop, sælger man til rigtig mange forskellige kunder. Derfor vil jeg gerne høre om det er nødvendigt at oprette en ny debitor hver gang der er en kunde der køber ved dig. Er der ikke en smartere måde at gøre det på når man har mange kunder der køber i mindre partier?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Morols

Til en anden gang: Du får lettere svar ved at skrive korte indlæg med enkle spørgsmål, men:

Internt bilag: Du skal dokumentere, hvad du kan og helst med eksterne dokumenter. Hvis det ikke findes, må man lave selv - bortset fra helt åbentlyse ting, som f.eks. "hævet privat", da er bilag ikke nødvendigt.

Fragt/kostpris: Du behøver ikke at oprette den som vare, skriv den manuelt på fakturaen, når du laver den. Jeg har ikke ret mange varer men skriver mange linjer uden varenumre både i købs- og salgsfakturaer.

Bogføring for internetbutikker med mange små salg er en helt særlig opgave. Du behøver ikke at oprette hver enkelt som kunde, men kan bogføre direkte efter bankkontoudtoget (som du importerer til kassekladden). Det er dog en forudsætning, at kunden så får en faktura fra dit salgssystem og at denne kan matches med posteringen. Jeg bogfører - eller rettere: En Inloco-medarbejder bogfører - for en internetbutik med 150-200 daglige salg, så det ville være håbløst, hvis ikke vi kunne få webshoppen til at danne fakturaen. Nærmere kan jeg ikke komme det, når jeg ikke ved, hvad det er for en butik, vi taler om.

 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 4. Jan 07
Indlæg ialt: 461
Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svarene. Forstår godt hvordan du mener med hensyn til bogføring direkte i kladden.

Der er bare lige et spørgsmål til fragten. Når man skal bogføres salgsfragt. Er det så konto "6900 fragt" der skal bruges? Er altid vant til at den har heddet salgsfragt, og eftersom at 6900 ligger under "Administration" tænker jeg på om det ikke er ment som fragt med hensyn til administration, eller om den konto er ment som salgsfragt? Kan ikke lige finde andre konti som kunne være til salgsfragt så gætter på at det er 6900 men er ikke helt sikker.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Silkeborg
Tilmeldt 4. Jan 07
Indlæg ialt: 461
Skrevet kl. 21:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Takker for linket

Hvordan skal jeg håntere momsen på salgsfragt? Hvis man nu køber for 54 kr fragt når man sender så er det vil inkl moms. Så skal der vel også en momskode på "8900 Salgsfragt" (Konto jeg selv har lavet)
Side 2 ud af 2 (18 indlæg)