Hej allesammen sammen. Jeg er ny på Amino og håber på at jeg kan trække lidt på jeres erfaringer.
Jeg står foran at tage springet til at blive selvstændig.
Jeg har på nuværende tidspunkt et job hvor jeg rejser en del og er derfor ikke skattepligtig i danmark.
Jeg tænker lidt på at stifte et engelsk LTD da det er det land jeg opholder mig mest i, dog under 60 dage om året.
I forbindelse med at jeg opretter mit engelske LTD tænker jeg samtidig at blive domiciled non resident, liability to tax in UK.
Hvad jeg kan forstå er at man så kun er skattepligtig af den indkomst man trække ind i england.
Hvad jeg dog ikke helt forstår er, hvad med den indkomst man ikke trække ind i england hvor skal den beskattes.
Håber der er nogen der kan hjælpe mig med et svar.
Med venlig Hilsen Peter.
|
Hej Peter
Mon ikke du mener resident but not ordinarily resident (and/or not domiciled) in UK. I UK har man ganske rigtigt et ret usædvanligt system hvor visse indkomster i visse tilfælde kun beskattes i UK i det omfang de remittes (overføres) til UK. Fra indkomståret 2008 er disse regler strammet gevaltigt, således at beskatning på remittance basis ikke sker automatisk, men det skal aktivt vælges. Et tilvalg af remittance beskatning kan medføre (men ikke nødvendigvis) en merbeskatning på op til 30.000 GBP. Hvis du ønsker, at vide mere om disse regler, vil jeg kraftigt anbefale at du tager kontakt til en engelsk skatterådgiver.
Det ligger i dit spørgsmål, at indkomst skal beskattes et sted, det er ikke nødvendigvis rigtigt. Hvis du ikke er fuldt skattepligtig til Danmark, UK eller noget andet land, så er du "resident no-where" og intet land gør krav på at beskatte din global indkomst.
Hvis du ikke er fuldt skattepligtig noget sted (eller du bliver resident but not ordinaily resident i UK og omfattet af remittance reglerne) så kan indkomst fra andre lande end UK være skattepligtig i kildestaten. Om dette er tilfældet afhænger af hvilken type af indkomst du har og fra hvilket land den stammer. F.eks. vil udbytter fra danske aktier være skattepligtige i Danmark (begrænset skattepligt), mens aktieavancer ikke er skattepligtige til Danmark. Din skatteposition kan blive meget attraktiv, men også meget kompliceret afhængig af dine samlede indkomst og formueforhold.
Med venlig hilsen
Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk