Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

domiciled non resident i UK

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Sep 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen sammen.

Jeg er ny på Amino og håber på at jeg kan trække lidt på jeres erfaringer.
Jeg står foran at tage springet til at blive selvstændig.
Jeg har på nuværende tidspunkt et job hvor jeg rejser en del og er derfor ikke skattepligtig i danmark.
Jeg tænker lidt på at stifte et engelsk LTD da det er det land jeg opholder mig mest i, dog under 60 dage om året.
I forbindelse med at jeg opretter mit engelske LTD tænker jeg samtidig at blive domiciled non resident, liability to tax in UK.
Hvad jeg kan forstå er at man så kun er skattepligtig af den indkomst man trække ind i england.
Hvad jeg dog ikke helt forstår er, hvad med den indkomst man ikke trække ind i england hvor skal den beskattes.
Håber der er nogen der kan hjælpe mig med et svar.
Med venlig Hilsen Peter.

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 17:56

Hej Peter

Mon ikke du mener resident but not ordinarily resident (and/or not domiciled) in UK. I UK har man ganske rigtigt et ret usædvanligt system hvor visse indkomster i visse tilfælde kun beskattes i UK i det omfang de remittes (overføres) til UK. Fra indkomståret 2008 er disse regler strammet gevaltigt, således at beskatning på remittance basis ikke sker automatisk, men det skal aktivt vælges. Et tilvalg af remittance beskatning kan medføre (men ikke nødvendigvis) en merbeskatning på op til 30.000 GBP. Hvis du ønsker, at vide mere om disse regler, vil jeg kraftigt anbefale at du tager kontakt til en engelsk skatterådgiver.

Det ligger i dit spørgsmål, at indkomst skal beskattes et sted, det er ikke nødvendigvis rigtigt. Hvis du ikke er fuldt skattepligtig til Danmark, UK eller noget andet land, så er du "resident no-where" og intet land gør krav på at beskatte din global indkomst.

Hvis du ikke er fuldt skattepligtig noget sted (eller du bliver resident but not ordinaily resident i UK og omfattet af remittance reglerne) så kan indkomst fra andre lande end UK være skattepligtig i kildestaten. Om dette er tilfældet afhænger af hvilken type af indkomst du har og fra hvilket land den stammer. F.eks. vil udbytter fra danske aktier være skattepligtige i Danmark (begrænset skattepligt), mens aktieavancer ikke er skattepligtige til Danmark. Din skatteposition kan blive meget attraktiv, men også meget kompliceret afhængig af dine samlede indkomst og formueforhold.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Tilmeldt 29. Sep 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:29

Hej Esben

Tak for dit svar.
Jo det har du fuldstændig ret i jeg mener resident but not ordinarily resident.
Jeg er endvidere fuldt på det rene med at jeg skal kontakte en engelsk skatteekspert inden jeg kaster mig ud i det.
Men man kan jo godt lave lidt forarbejde inden man starter. de har det med at tage sig betalt. 
Jeg er klar over at de har ændret reglerne i 2008 og jeg kan derfor ikke gøre brug af de erfaringer som et af mine familiermedlemmer har fra da han arbejdede for en engelsk bank.
På daværende tidspunkt havde han denne ordning med sin arbejdsgiver
Rejste han i udlandet for sin arbejdsgiver f.eks 25% dvs. 5 arbejdsdage i udlandet om måneden så betalte han kun skat af 75% af sin løn i england, forudsat af arbejdsgiveren indbetalte de 25% af lønnen i udlandet.
Min arbejdsgiver vil jo i dette tilfælde være mit eget firma, og det arbejde jeg udfører sker i Spanien, Portugal, Finland, Norge, Sverige men også i Danmark hos mine kunder. og på messer i andre Europæiske lande, udelukkende mødeaktivitet.
Hvordan vil det stille mig i forhold til de enkelte landes skattelovgivning.
Med venlig hilsen
Peter

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 19:13

Hej Peter

Du bør undersøge reglerne i hvert land du har aktivitet i.

Hvis du ikke har et fast sted, du udfører arbejde fra i noget land og dine ophold er korte så vil jeg umiddelbart forvente, at der ikke udløses skat til noget land. Der kan dog evt. være tale om en kildeskat af f.eks. visse typer af honorarer, men det vil i så fald ofte være dine kunder, som har pligt til at indeholde kildeskatten.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 12:44

Hej Peter

Jeg har i de seneste dage tænkt en del over din situation, som er ret kompleks og det er vanskeligt at opnå fuldstændig klarhed over de skattemæssige konsekvenser.

Den korrekte løsning er, at kontakte en engelsk skatterådgiver og bede vedkommende lave en landeundersøgelse, som omfatter de ca. 6 lande du har aktivitet i. Det er reelt kun Big4 (KPMG, Ernst & Young, PWC og Deloitte) som har et tilstrækkeligt godt netværk til at du kan være rimeligt sikker på at få solide svar. Og efter at have deltaget i mange landeundersøgelser i mine år i 2 af de nævnte firmaer er det mit bedste bud, at prisen på sådan en undersøgelse er ca. 10-20.000 kr. pr. land (måske mere hvis den koordineres fra London). Jeg kender ikke din indtjening, men måske står denne omkostning ikke helt mål med de beløb vi taler om. Omvendt er det ikke forsvarligt at gøre ingenting, det kan der komme meget ubehagelige overraskelser ud af.

Du kan ikke få bindende rådgivning om din situation fra en person, dertil vedrører dine forhold alt for mange lande, men jeg vil tro, at vi kan komme noget tættere på at identificere hvilke problemer, som der skal ses på mest akut, hvis vi sætter os sammen et par timer næste gang du er i København.

Ved at få spørgsmålene skåret fornuftigt til, kan du spare mange rådgivningskroner. Uden at give egentlig rådgivning kan du også få mulighed for at trække på min erfaring vdr. reglerne i de enkelte lande. Det vil ikke være bindende, men bedre end ingenting. Bindende rådgivning om reglerne i disse lande kræver, at min umiddelbare opfattelse kan bekræftes af en lokal skatterådgiver. Hvis du er interesseret kan du kontakte mig her: esben@esbenchristensen.dk

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)