Hvis man nu ikke er CVR regi. men har et firma, hvordan afregner man så kunden ? Skal man lave en pris på f.eks 200 kr. Eller hedder det 200 + moms - altså 250 kr totalt ??? Hvad må man egenligt
Hvis du ikke er momsregistreret, må du ikke på faktura, bilag osv. anføre moms, og gør du det alligevel skal du indbetale momsen til SKAT.
Du må jo tage det for din vare eller ydelse "du kan". Hvis din kunde (i mit eksempel en privatperson) er villig til at betale 250 kr. - ja så opkræver du 250 kr. hos kunden. Han er jo bedøvende ligeglad med om du skal afregne moms.
Hvis du ikke er momsregistreret (og jeg forudsætter lige her, at du opfylder alle betingelser for at lade være at registrere dig) så kommer du 250 kr. i lommen (og betaler skat af).
Når du så kan se, at omsætningen inden for en 12-måneders periode vil overstige 50.000 kr. lader du dig momsregistrere. Du kan stadigt få 250 kr. hos kunden, men nu udsteder du en regning på 200 + moms. Nu får du 200 kr. du kan få lov at betale skat af.
Til trådstarterne
Nu fortæller I ikke noget om, hvordan I vil sælge applikationerne. Men I skal være opmærksomme på, at Skatterådet har meddelt at salg af applikationer til iPhones via iTunes er momsfritaget. Det vil sige, uanset om i er momsregistrerede eller ej, så skal I ikke opkræve salgsmoms. http://www.momsmail.dk/spec/SKM2010.585.sr.asp
Jeg vil formode, det samme svar gælder fsv. angår Googles, men det kommer an på den aftale der indgås mellem formidler og udvikler.
Vh
Lars