Jeg er ved at lave mit firmawebsite om og er nu kommet i tvivl om hvorvidt jeg skal nævne noget om priser på mine ydelser. Problemet er at mine ydelser er udvikling, rådgivning, tilpasning osv. af webapplikationer af enhver art, og der er jo ikke to projekter der er ens. Jeg har en timepris, men i 98% af tilfældene giver jeg et fastpris tilbud, og derudover er timeprisen såmænd også til at forhandle hvis det er. Så der er ikke rigtig noget der ligger helt 100% fast.. Så derfor: hvis I skulle ud at finde en samarbejdspartner til den tekniske side af et projekt, hvad ville I gå efter, og hvor meget spiller eventuel nævnelse af pris ind her? |
Pris på udviklingsydelser
--
Uffe Fey, WordPress-konsulent på fuld tid
Og jeg var rundt på mange websites før jeg fandt det rette firma. Det jeg hovedsageligt gik efter var en indikation af hvad prisen nogelunde på. Altså om vi snakkede 50.000 eller 500.000 Det kunne f.eks. gøres ved et par enkelte cases hvor du sætter en beskrivelse på samt en pris. Så ved folk at det er prisen på et konkret projekt, og derfor også en indikation af hvor du ligger prismæssigt. For der er jo enorm forskel på jeres priser, det erfarede jeg hurtigt :) |
Åh ja :) Det spænder lige fra 100 i timen for den lille 14-årige uerfarne hobbykoder til 1800 i timen for konsulenten udlånt af CSC/TietoEnator/KMD/Accenture/osv. Jeg selv har en temmelig billig timepris (taget kvalitet, erfaring og ekspertise i betragtning) fordi firmaet ikke er min primære indtægtskilde. Man siger jo at man får hvad man betaler for, men i mange tilfælde får man ikke nok - og i mit tilfælde får man faktisk mere :) - Jeg håber du fik fuld valuta for dine penge? |
--
Det er generelt en god ide at fremhæve de ting på et website som du mener adskiller dig fra de andre på markedet. Hvis prisen er et af dine vigtige selling points so tilføj det. Hvis ekspertise, erfaring eller andet er din stærke side, så fremhæv det. Fokuser på de få ting som virkelig er din styrke. For Skype er det f.eks. vigtigt at fremhæve at man kan ringe gratis. På TDC skal man lede lidt mere for at finde priserne (de ER der, men det er bare ikke det de sælger de fleste af deres ydelser på) :)
Jeg har gennem tiden forsøgt mig med forskellige varianter for mine egne konsulentydelser, men er på vej til i højere og højere grad at fjerne priser fra mine websites. For mine amerikanske kunder annoncerer jeg dog ofte fortsat en minimumspris - mest for at jage alle de købere væk som ikke gider bruge et beløb der kan svare sig for mig. Jeg vil dog nok fortsat benytte mig af særlige slag- og introdukytionstilbud med annoncerede priser, da det kan virke som en god "ice breaker" overfor nogle kundetyper. |
Når jeg køber tekniske ydelser går jeg næsten altid efter et fast tilbud. Det giver mig mulighed for at lægge et præcist budget. Når jeg sælger ydelser nævner jeg som regel min almindelige timepris, før jeg giver et fast tilbud. Så kan de fleste godt gennemskue, at det faste tilbud er et godt tilbud.
De fleste af mine kunder kommer via referencer fra andre kunder. Derfor er prisen ikke et salgsargument hos mig.
mvh Hans |
|
Jeg aner dog en tendens der går på at man gerne vil se prisen.. og det er jo fair nok, for det er vel meget normalt når man skal købe noget. Så jeg har besluttet at prøve det, både at oplyse standard timepris samt give 2-3 cases i forskellig størrelsesorden. Så håber jeg det giver pote :) |
--
Nej, .NET (C#). |
--
Hey... Det kan jo være vanskelig at lave en standard prisliste på service/udviklingsydelser som kan variere fra opgave til opgave. Men som andre også skriver, så kan det være en god ide med et fingerpeg om hvor prisen ligger. Om ikke andet kan man jo tage udgangspunkt i timeprisen. Men det er helt sikkert en god ide at understrege at du laver et tilbud på opgaven inden du begynder.
En af mine gamle bekendte plejer at sige, at de brugtbiler der står i BilMarkedet med "Ring for pris" ikke bliver solgt. Folk antager at prisen er høj når der ikke står en pris, og så henvender de sig ikke til forhandleren/sælgeren.
mvh Carsten |