Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

53% af danske vækstiværksættere har ingen uddannelse!

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Politiken omtaler i dag undersøgelsen "Nordic Entrepreneurship Survey 2010" fra revisionsselskabet Ernst & Young. Akademikeravisen Politiken har dog, ikke overraskende, givet artiklen den modsatte overskrift af min - nemlig "Højtuddannede danskere skaber succesfulde firmaer ".

Men undersøgelsen viser som sagt, at det er flertallet af danske vækstvirksomheder - 53%, der er startet af folk der ikke engang har en 3-årrig uddannelse - altså ingen!

Sjovt nok bruger de netop 3-års uddannelse - eller mere, som grænsen i undersøgelsen. At kalde folk med en blot 3-årrig uddannelse for "højtuddannede" er nok at overdrive lidt. På 3 år kan man ikke engang blive skolelærer eller sygeplejerske. Så jeg ved ikke helt hvilke "høje" uddannelser de synes falder ind under denne grænse.

Kunne grunden være, at dem der har lavet undersøgelsen selv er akademikere og de derfor har følt et behov for at bevise deres berettigelse? Hvordan havde undersøgelsen set ud, hvis man havde sat grænsen til 6 år, der nok mere stemmer med en "høj uddannelse"?

Men som sagt, selv hvis man kalder dem med en kort uddannelse på bare 3 år for "højtuddannede", kan de altså stadig ikke komme op på mere end 47%. Altså et mindretal.

Man kunne således også med rette have konkluderet: At hvis man vil starte som iværksætter øger man den statistiske mulighed for at det lykkes ved helt at lade være med at uddanne sig :)

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 17:40

Kan du ikke smide en afstemning op, så kan vi se hvor mange Amino brugere der har en uddannelse...

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Tilmeldt 29. Sep 08
Indlæg ialt: 312
Fra  cSupport Skrevet kl. 17:43

Ja, det er bestemt ikke højtuddannede, blot videreuddannet :) Jeg har kun haft et år på universitetet og det var 80% spild af tid og energi.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15086
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 17:45

Har lige læst artiklen på Politiken, og den skamroser jo nærmest folk med uddannelse!

Det her er et klassisk eksempel på, at man ALTID kan få det ud af en undersøgelse, som man ønsker. Det er blot et spørgsmål om, at vende og dreje den tilstrækkeligt, indtil den passer ind i den bagtanke man havde.

Mikkel deMib Svendsen:

Sjovt nok bruger de netop 3-års uddannelse - eller mere, som grænsen i undersøgelsen. At kalde folk med en blot 3-årrig uddannelse for "højtuddannede" er nok at overdrive lidt. På 3 år kan man ikke engang blive skolelærer eller sygeplejerske. Så jeg ved ikke helt hvilke "høje" uddannelser de synes falder ind under denne grænse.

3 års uddannelse er vel grænsen for bare at få en uddannelse. Det er godt nok få ting, som man kan blive via 1-2 års uddannelse!

Det er faktisk en smule komisk, at de kalder en 3 årig uddannelse for en høj uddannelse, blot for at få tingene til at flaske sig i artiklen. For hvis man kigger på folk med en høj uddannelse, så vil den sikkert vise en skræmmende lille % andel!

Undersøgelse beviser jo kun, at 47% af alle iværksættere har en uddannelse på minimum 3 år, og den nævner på ingen måde noget om, at personer med en lang uddannelse har ændret adfærd, hvilket de næppe har...

Så det er sku lidt en OMMER Politiken! At benytte en så intetsigende undersøgelse til at konkludere, at mange mennesker med en høj uddannelse bliver iværksættere med så upræcise tal, er at skyde gråspurve med kanonkugler!

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:48

Nicolaj Thomasen:

Kan du ikke smide en afstemning op, så kan vi se hvor mange Amino brugere der har en uddannelse...

Jeg synes ikke rigtigt den slags afstemninger fortæller så meget. Vi ved jo reelt set intet om dem der stemmer - om de overhovedet er selvstændige, om de driver "vækstvirksomheder" osv. Og så er det lidt tilfældigt hvor mange af hver gruppe der stemmer. Så jeg overlader trygt den slags til mindre lødige medier :)

Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1642
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 17:48

Hej Mikkel

Sidste års undersøgelse gav 56% der havde en "høj uddannelse", og på 1 år rykker den sig næppe så meget, mit gæt er nærmere at vi snakker ca. 50%, så altså det gør ikke nogen forskel om du har en lang videregående uddannelse eller ej.

Se der hvor de højere uddannede skiller sig fra er i hvor høj grad man vækster, som det kan ses er det 70% i 2009 af dem der vinder der har en lang videregående uddannelse, det tal er nok deroppe omkring igen, men jeg har desværre ikke kunnet finde undersøgelsen fra 2010.

Fra 2009 står der præcis dette:

Normal 0 21 false false false DA X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4 ”several studies have shown that the more educated, the less entrepreneurial people become, However, the entrepreneurs in our survey are generally well-educated. 56% have completed a higher education, and the vast majority – 70% - of the winners have also completed a higher education. That seems to indicate that the institutions of higher education do not necessarily weaken the entrepreneurial mindset of the students. On the contrary, the most successful entrepreneurs are to a large extent well-educated.”

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:51

Hvis sidste års undersøgelse viser 56% så¨er den da faldet markant - til 47% nu, altså det modsatte af hvad Politiken prøver at påstå.

Og igen, at regne en 3-årrig uddannelse for længerevarende er simpelt hen latterligt. Det ER det altså ikke.

Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1642
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 17:58

Det eneste det viser er at de har en alt for lille stikprøve til at give et endeligt svar! - det er ikke nok her at trække de to tal fra hinanden og derefter konkludere at det er faldet med 9 %-point. Hvis det havde været de samme firmaer de have interviewet de to år har du helt ret, men det læser jeg det ikke som.

i 2009 var der 4888 vækstvirksomheder i Danmark, og de har spurgt ca. 200 - vi snakker ca. 4-5% - det er vist ikke helt nok til at udtale sig i meget konkrete tal om en population - nok nærmere hvad man vil kalde et kvalificeret gæt og et niveau, slet ikke et konkret tal.

Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 16489
Fra  Poledanser underholdning danser Skrevet kl. 18:53

jeg er ikke højt udannet jeg gik ud ad 8 klasse er ordblind , med arbejde giver da også mere erfaring , i mange erhverv

For man kan sige jeg højtudannet indenfor mit fag og mange iværksættere starter indenfor Et niche erhverv hvor man ikke kan uddanne sig til,

jeg har både arbejde på dansk stripklub og en enkel i Canada det er da vigtigere end udannelse for jeg kan ikke rigtige finde en udannelse indenfor mit erhverv, dog kunne det var dejligt det kunne da videreformidle mere viden og forbedre kvaliteten sikkert

poledancer.dk klik bestil shows altid god priser og lange shows

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)