Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal jeg momsregistreres osv osv.......?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 23. Sep 10
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Mit første indlæg herinde - da jeg netop har fået dette fora anbefalet af en ven.

Sagen er den at jeg det sidste års tid er begyndt at undervise en del - ren freelance. Det foregår i weekender, i ferier osv. Indtil nu har de højskoler og foreninger som jeg har arbejdet for udbetalt mig almindelig B-indkomst. Men jeg talte for nylig med et familiemedlem om det, og han spurgte hvorjeg jeg ikke lod mig momsregistrere, da jeg så ville kunne trække en masse udgifter fra.

Da det jo foregår på hygge plan er jeg meget i tvivl om det rent faktisk ville kunne svare sig for mig. Jeg tjener vel omkring 40-80.000 årligt på min undervisning. Jeg har da nogle udgifter i form af materiale, telefon og mødeudgifter forud for et undervisningsforløb, lidt kørsel osv osv - men jo ikke voldsomme beløb. Og min telefon og bil har jeg jo i forvejen, og bruger dem jo også privat. Jeg er i det hele taget ret meget på dybt vand her.

Derudover er jeg også usikker på moms osv, herunder regnskabet (er det ikke frygtelig svært og indviklet) ?

Og er der overhovedet moms på undervisning ??

Anyway, håber at få lidt inspiration herinde :-)

Tilmeldt 14. Apr 10
Indlæg ialt: 975
Skrevet kl. 17:30

Hej du.

Hvis din omsætning er over 50.000,- på 12 måneder, så skal du momsregistreres..

Mvh Tobias.

Tilmeldt 23. Sep 10
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 17:46

Jo men så enkelt er det jo ikke helt :-)

Jeg mener jeg kunne jo fortsætte med bare at få almindelig løn.

Mit indlæg er mere rettet imod de andre ting jeg spørger om :-)

Fra København
Tilmeldt 31. Jul 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 17:52

Jeg er sikker på at en af revisorerne kan give dig et mere præcist svar i forhold til om du legalt kan fortsætte med at undervise og opgive det hele som b-indkomst eller om du SKAL lade dig moms-registrere. Jeg tror nu egentlig godt at du kan fortsætte med b-indkomsten ... revisor?

Men jeg vil da helt sikkert tilslutte mig at du lader dig momsregistrerer - det er super enkelt, gratis og kræver kun at du har styr på regnskaberne og dine momsindbetalinger (alt dette kan naturligvis sættes i system eller klares af en freelance bogholder for et meget overskueligt besløb .... som kan trækkes fra) - men der er mange fordele som du selv er inde på, hvor den mest væsentlige vel er muligheden for at trække dine omkstninger fra.

Jeg vil tro at du kan finde al den information du søger på disse sider: http://www.ivaekst.dk/vaekst/0/0/4/3/hvordan-registrerer-jeg-min-virksomhed

Held og lykke med det!

Jeppe

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:56

Hej!

Undervisning er normalt ikke momspligtig..men omfattet af lov om lønsumafgift.

Dog er der også her en bagatelgrænse på 80tkr. af beregningsgrundlaget for lønsumafgiften.

Umiddelbart vil jeg sige nej til registrering. 

MvH

Peter

Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 535
Skrevet kl. 18:28

Hej Josie,

Jeg ville klart momsregistrere mig, og så begynde at trække nogle af dine udgifter fra i firmaet.

Det er sådan set meget nemt, du bogfører bare dine køb på udgiftssiden og dine salg på indtægtsiden, så vil dit regnskabsprogram regne det hele ud for dig, og fortælle dig hvor meget moms du evt skal have tilbage, eller skal betale. Dette kan du så angive på skats udemærkede tast selv system, engang hver 3 måned, eller halvårligt, alt efter hvad du vælger.

Du kan benytte en af de mange regnskabsprogrmmer der er derude, eller får en revisor til at lave det for dig. I første tilfælde indtaster du selv dine aktiviteter, i sidste tilfælde sender du det hele til en revisor.

Med dine "få" aktiviteter, vil jeg mene at du sagtens selv kan klare bogføringen!

God vind!

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:29

Thomas..der er da vist sludder.

Vi taler om B-indkomst.

Hvad skal et regnskabsprogram så bruges til?

Et lommebogholderi på indtægterne må vel være godt nok.

Vedkommende skal sandsynligvis slet ikke momsregistreres!!!

MvH

Peter

Tilmeldt 16. Jan 06
Skrevet kl. 18:32

Hej Peter,

Det var da et voldsomt ord at bruge :)

Hvis jeg ydede undervisning, som i min verden er konsulent bistand, ville jeg da klart lade mig momsregistrere.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:34

Nå..står der ikke undervisning højskoler, foreninger mv. i indlægget?

Er det konsulentbistand,,,,ikke i min verden.

MvH

Peter

Tilmeldt 16. Jan 06
Skrevet kl. 18:39

I min verden, når jeg ser udgifter og jeg ser ordet freelance, så tænker jeg moms :)

Men jeg vil ikke udelukke at B indkomst er vejen frem, hvis det kun drejer sig om foreningsarbejde.

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)