Nu er det så min tur til at stille et par spørgsmål. Jeg er startet op pr. 1. september 2006 som freelancer, og jeg har som udgangspunkt valgt, at jeg ikke ville skilte med gebyrer for manglende betaling på mine fakturaer. Nu er det dog blevet nødvendigt at indføre – i hvert fald over for én kunde. Hvordan er reglerne herfor? På forhånd tak for svar! |
Der er nogle regler der skal følges i den forbindelse, men det er egentlig rimelig lige til.
- Du må højst sende i alt tre rykkere til kunden, vedr. den samme faktura.
- Du må på hver rykkerskrivelse tillægge et rykkergebyr, der skal
dække dine omkostninger i forbindelse med skrivelsen, dog på max. 100
kr. (I praksis kan du bare skrive 100,- på hver gang). - Der skal gå mindst 10 dage mellem hver rykkerskrivelse.
- Du må desuden tillægge renter for fakturabeløbet. Renten
beregnes som Nationalbankens officielle udlånsrente + 7 % om året
(mener det pt. er ca. 9,15 %). Husk at et renteår kun er 360 dage (12 x
30).
Hvis du skal have uddybet noget eller have hjælp til renteberegning, er du velkommen til at spørge igen.