Hej. Jeg er i disse dage i gang med at lukke mit lille enkeltmandsejede firma. Jeg er momsregistreret, og har indtil nu betalt moms 1 gang i kvartalet. Næste betaling ville havde været i løbet af næste måned. Jeg har lige udfyldt blanketten med opsigelse af moms, og den er dateret til i dag, og bliver sendt ind til EogS i dag. Jeg har solgt ud at mit varelager, så jeg ingen ting ligger inde med, andet end X antal kroner på firmakontoen. Nu står jeg så lidt på bar bund, og kan ikke komme videre. Skal jeg indsende et slutregnskab til EogS eller SKAT, elelr noget? Hvis ja, er der nogle eksempler på hvordan sådan et ser ud? Jeg har en firmakonto i banken, og skal jeg bare bede banken om at overføre hele summen over på min privatkonto, og dette beløb bliver der så betalt skat af næste år? Ang. afregning af moms, skal jeg så vente til efter den første, eller kan jeg godt afregne moms allerede nu? Skal jeg bare afregne moms på normal vis her til sidst, eller skal det gøres på en anderledes måde?
Der kommer måske flere spørgsmål senere hend.
På forhånd tak!
vh Thomas |
Hej Thomas,
I første omgang skal du ikke gøre mere.
Moms skal afregnes til sædvanlig tid. Jeg mener ikke, at du allerede nu kan indtaste momsen, så du skal vente på at der åbnes for momsangivelser i dette kvartal.
Du skal have opgjort regnskabet for virksomheden på samme måde som du har gjort tidligere år, og det vil du skulle gøre på din selvangivelse, som nomalt. Så her skal du vente på at året afslutter.