Ja det kan du i teorien godt og jeg har også set eksempler på at en har lavet det med det resultat at han fik et + på bundlinien. Men du skal have dokumentationen i orden for Skat vil selvfølgelig sikre sig at benzinudgifterne ikke er væltet over på selskabet og at kørsel er foregået som selvangivet.
Det man skal holde sig for øje er at vi her taler om to forskellige biler. Den bil der ydes godtgørelse for er ikke den bil der er stillet til rådighed som fri bil. Men det må naturligvis ikke ske fra en og samme arbejdsgiver/selskab.
Nu ved jeg ikke hvad du laver men det er værd at være opmærksom på den såkaldte 60 dages regel. Jeg ryger selv snart ind i denne og skal derved nok have min bil ind i virksomheden som fri bil.
Jeg går ud fra at det første af dine svar var et bekræftigende svar på mit indledende spørgsmål her i tråden?. I givet fald, tak for det, og i den sammenhæng et tillægsspm:
1) Vil Skat stille krav om at jeg bruger erhvervsbilen til erhvervskørsel, eller vil de ikke kunne sige noget til hvis jeg ikke kører een eneste erhvervs km i virksomhedens bil, men kun bruger privatbilen til erhvervskørsel?
PS. Jeg er opmærksom på 60 dages reglen. Heldigvis har min nuværende kunde 3 forskellige arbejdssteder så der går endnu lidt tid inden jeg får problemet. Rent faktisk vil det formentlig ske ca. samtidig med at de 20.000 km nåes.
Det vil de umiddelbart ikke kunne sige noget til men hvis det giver et positivt resultat på bundlinien er der naturligvis tale om en form for - lovlig - omgåelse og derfor vil man helt sikkert gå meget i dybden med det.
Nu siger du at 60 dages reglen først bliver et problem når du passerer grænsen på de 20.000 kilometer.
her skal du være opmærksom på at 60 dages reglen ikke gælder ikke de enkelte biler men din kørsel generelt. Dvs. du vil ikke vil kunne få skattefri godtgørelse vedr. din private bil, hvis du er kommet ind i 60 dages reglen som følge af den kørsel du har foretaget i den anden bil. Så falder korthuset lidt til jorden ikke ?