Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselsgodtgørelse ved firmabil

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 29. Jun 06
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 00:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg har to biler A og B.

Antag at jeg lader A registrere som firmabil i mit selskab men bruger den primært til privat kørsel, og derfor selvfølgelig beskattes af værdien af fri bil.

B har jeg som privat bil, men anvender den til kørsel til og fra mine kunder. Normalt vil jeg jo så kunne kræve kørselsgodtgørelse fra mit firma.

Men; må jeg få kørselsgodtgørelse samtidig med at jeg også har en firmabil?

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:30
Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 19:28
Hej Jannie

Det kan du ikke.

Der kan ikke udbetales skattefri befordringsgodtgørelse, når
arbejdsgiveren har stillet firmabil til rådighed for lønmodtageren.

En
arbejdsgiver kan heller ikke udbetale skattefri befordringsgodtgørelse
til en lønmodtager for kørsel i en firmabil, som lønmodtageren har fået
stillet til rådighed af en anden arbejdsgiver.

Arbejdsgiveren
kan dog godt udbetale skattefri befordringsgodtgørelse, hvis
lønmodtageren betaler den arbejdsgiver, som har stillet bilen til
rådighed, fuldt vederlag for kørsel for den anden arbejdsgiver, som
ikke har stillet bilen til rådighed.

Skat

Alt om både i Danmark

Tilmeldt 19. Nov 06
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 22:15
Det er da ganske morsomt - jeg har næsten samme problemstilling, og så alligevel ikke helt.........

Jeg har også to biler: A og B.

A er firmabil der er stillet til min rådig af min arbejdsgiver i mit primære job. Jeg må bruge den til privat kørsel og bliver derfor beskattet efter de almindelige regler.

B er "bare" en privatbil.

Ved siden af mit primære job er jeg deltidsiværksætter, og spørgsmålet er så: Kan jeg trække kørsel i bil A fra i regnskabet i mit eget selskab ?

Jeg er ikke helt klar over det, men da jeg bliver beskattet (brandskattet) af firmabilen, er den vel at betragte som en privatbil. Og dermed skulle jeg vel kunne udbetale kilometerpenge til mig selv for kørsel i min egen virksomhed.

Eller er jeg for kreativ her ?

Tilmeldt 29. Jun 06
Skrevet kl. 22:56
Hej Jens,

Sjovt nok vil jeg jo mene at jeg kan svare på dit spørgsmål med en sætning fra Bjarnes svar:

"En arbejdsgiver kan heller ikke udbetale skattefri befordringsgodtgørelse
til en lønmodtager for kørsel i en firmabil, som lønmodtageren har fået
stillet til rådighed af en anden arbejdsgiver."

Sådan som jeg læser dit indlæg er det situationen du beskriver idet du er lønmodtageren (i dit eget selskab) og bilen er stillet til rådighed af din normale arbejdsgiver.

Tilmeldt 19. Nov 06
Skrevet kl. 23:09
Hej Jannie,

Jeg er nok ikke den skarpeste kniv i skuffen hvad angår skatteregler, men jeg kan godt se din pointe.

Men det støder min retfærdighedssans hvis jeg først beskattes fordi bilen betegnes en privatbil, og jeg så ikke kan have samme vilkår som andre der bruger privatbil i eget firma.

Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Skrevet kl. 10:23
Hej Jens

Som Jannie skriver, kan man desværre heller ikke dette.

Jeg har selv stået i samme situation, og med samme holdninger som dig. desværre.

Alt om både i Danmark

Tilmeldt 19. Nov 06
Skrevet kl. 10:40
Tak for det, både til Jannie og Bjarne.

Det er jo ikke det svar jeg havde håbet på, men det giver da lidt lys over land.......

Men i det omfang jeg bruger bil B til kørsel i min egen virksomhed, kan jeg vel fortsat udbetale kørepenge til mig selv ?

Naturligvis under forudsætning af at det er korrekt dokumenteret i kørebog osv.

Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Skrevet kl. 22:15
Dato: 07-01-2007 10:40:13
Forfatter: Jens Lyck
Tak for det, både til Jannie og Bjarne.
Men i det omfang jeg bruger bil B til kørsel i min egen virksomhed, kan jeg vel fortsat udbetale kørepenge til mig selv ?

Iflg. ovenstående klip fra Skat, kan du godt, på den betingelse at du betaler den arbejdsgiver, som har stillet firmabilen til rådighed fuld vederlag for kørslen. Hvilket du højest sandsynligt ikke gør, da ide''en så ryger.

Kort sagt:  Firmabil = 0 Skattefri befordringsgodtgørelse

"Arbejdsgiveren kan dog godt udbetale skattefri befordringsgodtgørelse, hvis lønmodtageren betaler den arbejdsgiver, som har stillet bilen til
rådighed, fuldt vederlag for kørsel for den anden arbejdsgiver, som ikke har stillet bilen til rådighed."

Alt om både i Danmark

Tilmeldt 29. Jun 06
Skrevet kl. 23:47
Tak for dit svar Bjarne på mit spm.

For lige at supplere vil jeg sige at jeg pt har såvel A som B ejet privat. Når jeg har opnået kørselsgodtgørelse for de 20.000 km til høj sats vælger jeg formentligt at sælge A til firmaet. Dette vil med mit forventede kørselsmønster kunne betale sig fordi A''s værdi ligger omkring minimums beskatningsgrænsen (160.000) samt at jeg ikke vil kunne opnå væsentligt kørselsgodtgørelse udover de 20.000 km på årsbasis. 
At sælge A til firmaet vil selvfølgelig kunne betale sig endnu bedre såfremt jeg afholder mig fra at køre privat i den, men omvendt begrænser det også familiens kørselsbehov. 

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)