Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Større ordre - jeg er nystartet mindre virksomhed

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. May 06
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer - og godt nytår.

Jeg står med et spørgsmål omkring en større ordre en kunde muligvis lægger hos mig.

Jeg handler med fysiske varer, så der er selvfølgelig tale om at jeg skal indkøbe og

betale disse varer for at kunne sælge dem.

Hvad vil i gøre for at sikre jer imod et større tab hvis kunden hopper fra ?

Der er tale om B2B salg - og mine umiddelbare tanker var :

- Naturligvis skriftlig ordreindgåelse fra afgivende firma

Men er det nok ? - det er et firma jeg har fuld tillid til, og med fin økonomi.

Jeg ville allerhelst lave 2 tilbud til dem.. Et der fordrer f.eks. 30% aconto - mod

en bedre pris - og et hvor rabatten ikke er på samme niveau - men hvor jeg så bærer

en større risiko selv.

Hvis man i B2B har en skriftlig aftale, er der vel ikke så meget at rafle om eller ?

Håber på gode råd fra de store ressourcer jeg ved der er herinde.

M.v.h.

Kim V

Fra Århus
Tilmeldt 30. Jan 06
Indlæg ialt: 131
Skrevet kl. 11:58

Hej,

Jeg forstår din bekymring, da man er meget sårbar i starten.. Hvis du er usikker på om du får dine penge, ville jeg forklare dem situationen og bede om at der bliver lavet en bank-garanti, som du kan tilbyde at betale for..

Omvendt, hvis de har en god økonomi mv. er der vel ingen grund til bekymring ?

Tilmeldt 3. May 06
Skrevet kl. 12:04
Hejsa

jeg er egentlig ikke så nervøs for om jeg får pengene - jeg er mere nervøs over om de

kan kante sig udenom hvis de skriftligt har bekræftet varebestilling + pris. ?

Jeg frygter at have et stort lager hvis nu de sprang fra i målet - af en vare det

vil tage mig anseelig tid at komme af med.

Så min hovedbekymring er om en skriftlig ordreafgivelse osv. rent juridisk bør sikre

mig så meget som jeg nu kan være sikret - eller om jeg bør tage yderligere sikkerhed

i form af a-conto betaling - jeg er også bekymret for at de måske ikke ønsker at betale

noget før de har varene - og vil heller ikke virke useriøs overfor kunden.

Kim

Fra Thisted
Tilmeldt 16. Oct 06
Indlæg ialt: 392
Skrevet kl. 12:17
Hvis det er dig der er nystartet, og din kunde virkeligt er veletableret og har orden i økonomien, så tror jeg ikke, de vil forudbetale, men måske kunne du lokke med en kontantrabat inden f.eks. 8 dage?

Under alle omstændigheder syntes jeg, du skal spørge dem hvor lang tid, de skal bruge til at betale, og så regne din pris ud efter det. Dette skriver jeg fordi nogle store firmaer udelukkende ønsker at følge deres egne udbetalingsregler.

Til slut: En skriftlig ordrebekræfelse er selvfølgelig juridisk bindende for begge parter.

Lisbeth Toft Jensen, FISKEHUSET Thisted
eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk

Fra Århus
Tilmeldt 30. Jan 06
Indlæg ialt: 131
Skrevet kl. 12:25
Hej igen,

Beklager at jeg har misforstået.. I dette tilfælde vil jeg mene at hvis I indgår en skriftelig aftale, hvor du sender en ordrebekræftelse til dem, er den juridisk bindende, hvis de ikke reagerer inden for rimelig tid.. Kan du få dem til at skrive under på de betingelser som du ønsker, bl.a. mht. leveringstidspunkt mv. står du endnu mere sikkert.

Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 14:58
Hej Kim

Det korte af det lange er at uanset hvordan du sikrer dig, og hvad der er juridisk gældende osv så er der een kendsgerning man bør se i øjnene: Ingenting er sikkert før pengene står på din konto. Du kan binde din kunde op på aftaler og ditten og datten men hvis han undlader at betale så er de fine aftaler osv (et langt stykke af vejen) ligegyldige.

Derfor er en (del)betaling up front altid at foretrække. Men det får du eks vis aldrig kæderne til at gå med til. Så når du handler i store hug (som jeg forstår det drejer sig om) så brug din sunde fornuft i forholdet omkring sondering af din kunde.

I min egen opstart handlede jeg selv meget store hug der set i bakspejlet nok var lidt vildt. Men det er jo der de store penge er.

Men som jeg sagde dengang, der er 5 flasker god vin i et stort hug:

1 flaske når jeg finder et godt hug hos en levandør

1 flaske når jeg har fået ordren hos kunden

1 flaske når jeg har set/modtaget varen og den er ok

1 flaske når jeg har leveret varen og ikke har hørt utilfredshed fra kunden

1 flaske når kunden betaler fakturaen.

Held og lykke

Venlig hilsen

Jan

Tilmeldt 3. May 06
Skrevet kl. 15:17
Hej Jan..

Tak for din kommentar, og tak for din lille "5 flasker vin" historie - den fik smilet frem på en grå Fredag.

Jeg har nu en meget god fornemmelse i maven omkring kunden, så jeg tror no det er okay. Jeg tilbyder

dem betaling ved levering, eller delbetaling up front mod dekort i prisen...

God weekend til alle der har bidraget.... mange tak for indslagene

Kim

Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 16:10
Lige 2 ting.

Undlad at kalde det dekort overfor din kunde, dekort henfører oftest til varer leveret med defekt og lign.

Hvis det hedder noget så kald det - tja -  forudbetalingsrabat.

Men hvorfor give rabat, hvis kunden har accpteret prisen så stil det som en betingelse at han betaler en del up front. Det andet er da at give penge væk og så hedder det - i bedste fald - organisationsarbejde, og du driver en virksomhed.

Rabat givet efter forhandling af pris virker useriøst og for mig utroværdigt.

Bare min mening.

Venligst

Jan

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Nov 06
Indlæg ialt: 577
Fra  Bærbar.com Skrevet kl. 22:13
Jeg kan forstå du ikk er så bange for at få betalingen, hvis kunden ikke hopper fra.

Når vi har en større ordre 100.000 eller mere sikrer vi os altid at VI kan returnere varerne til VORES leverandør mod at betale et gebyr på feks. 2-3 %.

Denne fremgangsmåde bruger vi ofte og vi har aldrig fået et nej.

Hvis dine varer er special fremstillet er sagen selvfølgelig en anden.

Vil du gerne se en af vores <a href="https://ravfund.dk">Ravlygter</a> i funktion eller evt. teste din egen er du altid velkommen på vores indendørs strand i Nordjylland.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)