Hvis de to virksomheder har forskellig risikoprofil og/eller kapitalbehov, så kan det være en god idé at drive virksomhederne i forskellige juridiske enheder, så den ene virksomhed ikke "trækker den anden med ned i faldet".
Ja, det har Jens ret i. Det kan måske også være problematisk hvis du på et tidspunkt gerne vil flytte aktiviteterne i det ene 'selskab' ind i et seperat ApS ved hjælp af en skattefri virksomhedsomdannelse. Fx hvis du får en partner ind på et af projekterne.
I dette tilfælde vil du så skulle 'skille' selskaberne ad, for at finde den korrekte værdisætning til brug for det nye ApS.
Det er noget du skal være opmærksom på, men jeg ville dog, med den viden jeg har nu, stadig køre det som et selskab og samlet administration. Du skal bare sørge for at dine salgskonti er opdelt, og oprette særkonti til nogle af de administrative udgifter. Så er det lidt nemmere på den måde.
Grunden til separat eller afdelingsopdelt bogføring/regnskab ved flere brancher er, at SKAT skal kunne kontrollere, at en overskudsvirksomhed ikke dækker over en underskudsvirksomhed.
Herudover er det også en god idé for indehaveren at have styr på sine enheder.
Er du sikker på at man kan det med et personligt firma? Jeg prøvede for et halvt års tid siden at registrere et ekstra firmanavn med anden branchekode ved EogS, men det sagde de, at man ikke kunne?
Hej Allan
Hvis du har digital signatur, så gå ind på www.webreg.dk med CVR-nr. og under punktet "moms" kan du vælge eks. bibranche, enten taster du branchen eller koden.
Efter godkendelse af indberetningen vil du være registreret og modtager et nyt registreringsbevis fra SKAT
Hvis du ikke har digital signatur eller andre spørgsmål, så giv lige besked
Jeg ved godt dette er en gammel tråd, men da den er super relevant for lige netop min situation lige nu, spørger jeg alligevel og håber på svar:
Jeg har oprettet en enkeltmandsvirksomhed, der hedder Nørbjerg Copenhagen. Denne virksomhed skal gerne rumme flere forretningsområder bl.a. coaching/rådgivning og en webshop, der sælger silokoneprodukter. Jeg har oprettet Nørbjerg Copenhagen med hovedbranche: Anden undervisning, herunder coaching og har så også oprettet en bibranche der hedder noget med Postordresalg via hjemmeside - det var den, der var tættest på :-)
Mit spørgsmål går nu på: Skal jeg lave separate regnskaber og have separate konti i banken til hvert område? Skal jeg oprette to separate regnskaber i Dinero, som er det program, jeg bruger? Jeg er bange for, at det bliver meget besværligt at holde styr på de to, meget forskellige forretningsområder, men har på den anden side ikke lyst til at have to cvr numre, hvis jeg kan undgå det.
du kan slet ikke ha to personlige virksomheder så vil du ha det helt selvstændigt skal du stifte et selskab ved siden af (eller har det i to selskaber)
Jeg forudsætter begge dele er momsregistrerede hvilket underletter at ha det i et regnskab men du kan jo også sagtens ha konti til med moms og uden moms
Jeg vil foreslå dig at bruge penge på en korrekt opsætning af dit regnskab fra dag 1.
Søg en der vil sætte det op for dig for lidt penge her www.agera.dk eller prøv at kontakte www.regnskabsskolen.dk som underviser i dinero men sikkert også mod lidt betaling kan sætte dig rigtigt godt i gang. En godt opsat kontoplan og lidt viden hos dig om hvordan er pengene værd vil du opdage
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER