Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bloggere risikerer 75.000 i bøde i for skjultmarkedsføring. Case: Reebok EasyTone

Side 3 ud af 3 (30 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Du tænker på affiliate aftaler? Det er faktisk et rigtigt godt spørgsmål -- som udgangspunkt burde man vel forvente, at den slags også skal markeres tydeligt.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:45

De eneste sager vedr. affiliates jeg har hørt om herhjemme er dem, hvor affiliates har lavet sites, hvor de skriver at de f.eks. har udvalgt de bedste mobiloperatører - men hvor de tydeligvis IKKE har gjort dette, men alene udvalgt dem ud fra hvad de tjener bedst på. Det er ulovligt.

I princippet vil jeg også mene, at det er ulovligt at markedsføre sine affiliate links på en måde, hvor forbrugerne ikke kan være sikre på at det er en reklame - men jeg kender ikke til danske retsafgørelser på området.

Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 602
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 20:46

Jeg har bare undret mig - for det virker mange gange som rene annoncetekster, hvis eneste formål er at få læserne til at klikke på linket, der gør at man tjener penge. Og det er i mine øjne ikke journalistisk eller oplysning, men annoncer, og skal dermed skiltes med at det er en annonce.

Mads

Har skrevet om lystfiskeri og produceret TV-programmer om lystfiskeri i mere end 20 år - www.fiskemagasinet.dk

Tilmeldt 2. May 10
Indlæg ialt: 107
Skrevet kl. 23:49

Der stilles ikke krav til formen som fortæller brugerne at der er tale om reklame i den gældende lovgivning, men der stilles krav om at kunden skal kunne se der er tale om en reklame og annonce, som er indrykket i avisen eller på en hjemmeside.

Den type annoncering som kan være ulovlig går under betegnelsen AD creep markedsføring, her er der tale om reklamer der henvender sig utraditionelt til forbrugeren, der anvendes ikke den traditionelle salgsfremmende markedsføring, men markedsføringen er typisk indpakket, så den virker mere som en redaktionel omtale af et produkt eller ydelse, end en egentlig reklame, denne markedsføringsmetode og forskellige undergrupperinger går også under navnet advertorial.

Annonceformen er kendt fra husstandsomdelte haveblade og gratis ugeaviser mv. Her finder man personer der er blevet kureret for alverdens sygdomme med et par piller, andre vinder i lotto efter de har købt en eller anden spåkones vise ord, her vil man typisk se på siden betegnelsen.: ANNONCE – så håber annoncøren bare, at det ikke er alle der læser lige netop dette ord.

Med venlig hilsen

René Madsen

Online Marketing - online markedsføring - søgemaskineoptimering og Adwords

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:19

Jeg går ud fra du med ovenstående så også vil være enig med mig i, at affiliate links meget vel kan være i strid med lovgivningen, da de jo netop ofte bringes i "uskyldige" redaktionelle sammenhæng - i debatter og artikler, og er i praksis næsten umulige at afkode som en reklame for forbrugerne. Og helt umuligt bliver det, hvis der bruges en URL-shortener service

Tilmeldt 2. May 10
Skrevet kl. 01:18

Mikkel deMib Svendsen:

Jeg går ud fra du med ovenstående så også vil være enig med mig i, at affiliate links meget vel kan være i strid med lovgivningen, da de jo netop ofte bringes i "uskyldige" redaktionelle sammenhæng - i debatter og artikler, og er i praksis næsten umulige at afkode som en reklame for forbrugerne. Og helt umuligt bliver det, hvis der bruges en URL-shortener service

Hej Mikkel

Jeg er enig med dig i det er en gråzone, man skal på den ene side sikre sig det fremgår der er tale om annoncering, men det er spørgsmålet om hvorledes det håndteres rent retsmæssigt, hvis der er tale om ”noget” som normalt opfattes som annoncering, f.eks. reklameblokke, banner annoncering mv. noget som folk generelt forbinder med annoncer og som ikke kan misforstås, er det nok indenfor rammerne i markedsføringsloven.

Jeg tror personligt grænsen går ved at en blog ejer eller avis skriver noget rosende om produkter, som om der er tale om redaktionelt stof, og vinkler den redaktionelt ud fra begreber som f.eks. denne børnetøjsforretning har de bedste varer, og samtidig skaber en historie om virksomheden, mens der reelt er tale om af afsætte varer.

Men man skal se sig for inden man sætter en kampagne op, det kan koste en stor bøde, så hvis der er tvivl om en give annonceringsform er det bedre at få en forhåndsgodkendelse fra forbrugerombudsmanden, hvilket er relativt let at ansøge om.

Med venlig hilsen

René Madsen

Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 07:34

Mikkel deMib Svendsen:

Jeg tror vi er på linie med hinanden. Jeg ved, at hvis jeg på den avis jeg arbejder på, tager penge for at skrive en artikel om en butik eller produkt, så er der en stor bøde på vej.

Men masser af blogs gør jo lige nøjagtig det. De skriver en artikel om noget, for at afsætte varer, og der står generelt ikke annonce noget sted. Jeg tror at når myndighederne rykker ind i dette årtusinde, og får kigget sig rundt på nettet, så får de travlt med at dele bødeforlæg ud :-)

Har skrevet om lystfiskeri og produceret TV-programmer om lystfiskeri i mere end 20 år - www.fiskemagasinet.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:24

Men ved vi, om bloggere, der blogger i privat regi, hører under markedsføringsloven? Gælder den ikke kun for virksomheder/erhvervsdrivende?

På aviser, hvor du arbejder, hører I helt klart under medieansvarsloven, og foretagendet er kommercielt, så der er juraen klar.

Faldt lige over den her udtalelse fra Forbrugeromsbudsmanden, og der anlægges den betragtning, at det er annoncøren, der udløser ulovligheden, og at det derfor er denne, man vil gå efter:

“Iøvrigt er kravene klare, hvis modellen skal være lovlig, fortæller forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Skjult reklame er forbudt uanset om den er i en distriktsavis eller på en blog.

“Det skal således fremgå på bloggen, at der er betalt for en tekst, og ansvaret påhviler både et firma, der udbyder produktet samt firmaer, der køber omtalen”, siger Henrik Øe.

Han vil således umiddelbart rette søgelyset mod annoncørerne, hvis der er sager om skjult reklame på blogs.”

(Debat om Reebok-kampagnen, nederst)

Hvad angår affiliate links, så er der jo hobevis af den slags, der ikke er markeret i den danske blogosfære.

Alt godt,

Kasper

Tilmeldt 2. May 10
Skrevet kl. 10:09

Kasper:

Men ved vi, om bloggere, der blogger i privat regi, hører under markedsføringsloven? Gælder den ikke kun for virksomheder/erhvervsdrivende?

Forbrugerombudsmanden har behandlet en sag om tilbud til internettets mange bloggere, der nu kan tjene penge på deres blogindlæg. Af blogindlægget skal det klart fremgå, at bloggeren modtager betaling, ellers kan det være skjult reklame i strid med markedsføringsloven.

Læs hele sagen fra forbrugerombudsmanden

Med venlig hilsen

René Madsen

Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 10:49

Forbrugerombudsmanden har behandlet en sag om tilbud til internettets mange bloggere, der nu kan tjene penge på deres blogindlæg. Af blogindlægget skal det klart fremgå, at bloggeren modtager betaling, ellers kan det være skjult reklame i strid med markedsføringsloven.

Sådan tænkte jeg jo også at det måtte være. Men 99,9% af de affiliate-blogs jeg har set, skilter ikke på nogen måde med at det ikke er journalistik der bliver bedrevet, men at det er rene annoncetekster, og der tjenes penge på det der skrives om.

Side 3 ud af 3 (30 indlæg)