Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Faktura med firmanavn som er opløst og cvr.nr på samme faktura tilhørere et helt tredie firma

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Sep 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg netop startet, og første juridiske prøve står for døren. Et firma flyttede nogel ting for os, prisen er aftalt med Hansens firma. jeg indbetaler depositum som aftalt, og opgaven udføres, men med meget stor utilfredshed fra min side, da mange ting har lidt stior skade på grund af sløsethed. Jeg gjorde straks indsigelser, og nægtede at indbebale rest beløbet før skaderne var gjort op.

Efter lang tid endte tvisten endte med, at jeg skulle af med et mindre beløb end først aftalt. Hansen sender mig en faktura med sit firma navn på, cvr.nr. og bank konto nr.

Firmanavnet er ganske rigtigt Hansens firma, men cvr.nr. er ændret og bankonto nummer er også ændret i forhold til den faktura jeg fik tilsendt da jeg indbetalte den 1/2 forudbetaling. Jeg går ind på selskabsstyrelsen og konstatere, at Hansens firma er opløst for over 1 år siden, at det oplyste cvr.nr. på fakturaen, tilhøre et firma som hedder Jensens firma med en adresse som jeg ikke er bekendt med fra første faktura.

Jeg har ikke modtaget nogen besked om at Hansens firma er blevent overtaget. Jeg har irnget og gjort opmærksom på "rodet" men jeg har kun modtaget rykkere og trusler.

Jeg har ikke tænkt mig at betale fakturaen under disse omstændigheder og jeg er bange for at jeg kan komme til at havne i en fælde. Hvad gør jeg?

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 08:39

Jeg ville heller ikke betale, hvis regningen ikke er fra det firma du har lavet en aftale med, du risikere jo bare en evt. dobbeltbetaling senere hen.

Vi må håbe en af juristerne herinde lige vil hjælpe dig her.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:01

Godtnok er jeg ikke jurist "kun" uddannet i toldvæsenet (dengang vi havde et "rigtigt" toldvæsen).

Du er (tror jeg) i kløerne på en person der driver uregistreret virksomhed - kort sagt begår momssvig - og sikkert også skattesvig, de to ting går hånd i hånd. Uden at ville forklejne flyttebranchen generelt, så er det altså en branche hvor der florerer mange, som ikke har helt rent mel i posen. Et faktum den lødige del af branchen slet ikke er glade for.

Der er vel to ting i det her. 1. om du risikerer en dobbeltbetalting og 2. dine muligheder for at få fradrag for udgiften hvis det viser sig, at fakturaen er udstedt af den rigtige men hvor momsen/skatten aldrig afregnes.

Mht. betalingen, så kontakt din bank og bed dem om at finde ud af, i hvis navn kontoen er registreret. Så ved du hvem, du i givet fald sender penge til.

Mht. fradragene så er der grundlæggende ikke i momsloven eller statsskatteloven grundlag for at nægte dig moms- og skattefradrag for betalinger for ydelser du rent faktisk har købt og skal betale for. Du har dog - ved at opføre dig fornuftigt - bragt dig i en situation hvor du ikke er i helt god tro, og kan risikere, at SKAT (ved en kontrol) vil forsøge at nægte dig fradrag for udgiften. Jeg tror egentlig ikke, SKAT vil vinde en sådan sag - men det gør jo ikke situationen mindre træls.

Det eneste du i min optik kan gøre er, at sende fakturaen til SKAT og sige: Hvad gør jeg ?  Og så er vi jo over i en moralsk diskussion - som jeg ikke vil gøre mig til dommer eller bidragyder i. For så angiver du jo faktisk den pågældende.

Vh
Lars

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 11:48

Hej og godmorgen

Til trådstarter kan jeg kun sige, at betaler du til Hansens firma for ydelsen, så bør/ er der ikke flere problemer for dit vedkommendeCool

Begrundelsen herfor er netop, at det er Hansens firma, som du har indgået en aftale med, og hvorvidt Hansens firma har ændret CVR-nr, adresse, telefon o.s.v. har ikke noget med dette forhold at gøre.

De andre forhold, hvor du undersøger nærmere omkring Hansens firma, hvor du så finder ud af forskellige forhold, som i hvert fald på overfladen ser ud til at være ret mistænkelige, er vel dybest set ikke dit problem, men derimod et forhold og en sag mellem Hansens firma og indehaverne på den ene side og SKAT på den anden side.

Det er vel også kun de særlige omstændigheder i sagen, der fører til en nærmere undersøgelse af firmaet. Det er trods alt ikke normalt i almindelig handel, at vi foretager sådanne undersøgelser - Det håber jeg i hvert fald ikke. Herudover er det jo et faktum, at selv store velrenommerede firmaer indenfor alle brancher i stor stil skifter netop adresse, CVR-nr, ledelse o.s.v., men at du som kunde af den grund ikke bliver frigjort for betaling af de udførte ydelser.

Iøvrigt er Lars også inde på flere forskellige områder i.f.m. sådanne sager, som kan være nok så vigtige, herunder hvordan SKAT's reaktion kan/vil være og ikke mindst forholdet om, hvorvidt der skal foretages yderligere.

Min konklusion er ud fra det beskrevet, at du skal afregne Hansens firma som aftale med det beløb, som I nu er blevet enige om efter et nedslag for de af flyttefirmaet påførte skader.

Tonny

Tilmeldt 4. Sep 10
Skrevet kl. 09:29

Kære Lars

Det var præcis det jeg tænkte, at jeg kan komme til at betale denne 2 gange. Men hvad gør jeg overfor firmaet som har sendt mig opkrævningen.

Jeg er nød til at gøre noget, skal jeg bede firmaet, original firmaet om at frensende en regning?

Tilmeldt 4. Sep 10
Skrevet kl. 09:35

Kære Tony

Hansens firma er jo opløst, og det navn som står skrevet er ikke det samme som før, samt at adressen ikke passer og cvr.nr. tilhøere et haelt andet firma på en helt anden adresse.

Du mener at jeg skal indbetale til et opløst firma? og risikere jeg ikke noget derved?

Heidi

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 09:41

Hvis "Jensen ApS" har overtaget "Hansen ApS'" tilgodehavende hos dig, så er du forpligtet til at betale med frigørende virkning til Jensen ApS.

Det hele lugter dog lidt underligt, så hvis jeg var dig, ville jeg bede "Jensen ApS" sende mig dokumentation for, at kravet blev overført fra "Hansen ApS" til "Jensen ApS" før "Hansen ApS" blev tvangsopløst.

Hvis du ikke kan få denne dokumentation, og du stadig modtager trusler, så ville jeg gå til advokat (eller politiet afhængig af truslernes karakter).

Hilsen Jens.

Tilmeldt 4. Sep 10
Skrevet kl. 21:27

Mange tak for al jeres hjælp. Jeg forsøgte at få fat i skat idag, men uden held, jeg prøver igen imorgen. De må vide om de har "overtaget" tilgodehavener fra før firmaet blev opløst.

Jeg har nu grænsket endnu mere, og Hansens Aps var e´t enkeltmandsejet firma. Og enkeltmanden, opløser firmaer og starter firmaer i et væk. Det må være anstrengende, men åbenbart nødvendigt.

Heidi

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:15

Start op:

Kære Tony

Hansens firma er jo opløst, og det navn som står skrevet er ikke det samme som før, samt at adressen ikke passer og cvr.nr. tilhøere et haelt andet firma på en helt anden adresse.

Du mener at jeg skal indbetale til et opløst firma? og risikere jeg ikke noget derved?

Heidi

Ja, det mener jeg faktisk. Ja, du risikerer ikke noget som kunde, ligesom du får en kvittering for betalingen.

Iøvrigt sker denne slags ændringer oftere end man skulle tro. Jeg kan ikke se, at det gavner noget at undersøge kreditors forhold, idet du som debitor alt andet lige skal betale.

Jeg tror iøvrigt heller ikke du får noget brugbart ud af at kontakte SKAT.

Tonny

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)