Når en potentiel kunde har lagt et produkt i kurven og er gået videre til bestilling, hvor han/hun indtaster navn, adresse og e-mail, godkender handelsbetingelser og til sidst trykker bestil. Så bliver man som kunde ført videre til en ekstern side for at kunne gennemføre en sikker betaling med betalingskort.
Kunden har stadig en mulighed for at springe fra købet ved ikke at indtaste kortoplysninger mm. Men det kan også skyldes PBS, ePay eller noget helt tredje der er skyld i at betalingen ikke gennemføres.
Er det som webshop da lovligt at sende en mail til den potentielle kunde, mhp at afhjælpe eventuelle problemer som kunden måtte have i forbindelse med betaling?
Jeg er ret sikker på at det ikke er tilladt, med mindre din kunde har accepteret at modtage emails fra jer. Hvis det ikke er tilfældet vil jeg tro det går under betegnelsen "Spam"
Jeg er ret sikker på at det ikke er tilladt, med mindre din kunde har accepteret at modtage emails fra jer. Hvis det ikke er tilfældet vil jeg tro det går under betegnelsen "Spam"
Som TS skriver, har kunden allerede godkendt dine handelsbetingelser ( hvori du kan kratte noget ned emnet )
Dvs. dig og din kunde laver en aftale om at du gerne må sende en mail.
Tobias og mark Det virker ikke helt som om, i har læst hvad trådstarter skrev.
Mark: Kunden HAR accepteret. Tobias: Der kan jo hvis trådstarter går ud fra der opstår et problem, han vil sende en mail.
God dag
Podcastvært, Direktør i Content Marketing & SEO Bureau
Hvis kunden allerede har accepteret dine handelsbetingelser (hvor du kan skrive de får en e-mail hvis bestillingen ser ud til at være gået galt) - sender du ham bare en e-mail.
Men du skal ikke gemme hans mail og sende til ham igen... Det ville være spam.
Tør man anbefale, at du evt ringer i stedet? Du vil opleve en MEGET højere succesrate og konverteringsrate, hvis du ringer til kunden, og spørger angående checkout problemerne...
Som TS skriver, har kunden allerede godkendt dine handelsbetingelser ( hvori du kan kratte noget ned emnet )
Jeg tror ikke at man bare skal kratte noget ned, men konsultere med en jurist der har forstand på emnet, inden man gør det. Især fordi man lige over handelsbetingelserne har mulighed for at fjerne det foruddefinerede hak der er sat i "modtag nyhedsbrev". Dermed fratager du reelt kunden muligheden for fravælge mails fra dig. Jeg er ikke jurist så jeg gætter bare, men den tor jeg ikke går.
Der er jo ikke et reelt kundeforhold, før de har gennemført betalingen. Og jeg er sikker på at forbrugerrådet vil sige, at kunden ikke skal stå til ansvar overfor den erhvervsdrivende, om hvorfor de har valgt ikke at handle hos ham.
Men det er et rigtigt spændende spørgsmål, og det ville sandsynligvis være til stor hjælp for mange webshopejere, hvis der var en der kunne komme med det rigtige svar, for det her vil jo åbne lidt flere muligheder :o)
Dvs. dig og din kunde laver en aftale om at du gerne må sende en mail.
Tobias og mark Det virker ikke helt som om, i har læst hvad trådstarter skrev.
Mark: Kunden HAR accepteret. Tobias: Der kan jo hvis trådstarter går ud fra der opstår et problem, han vil sende en mail.
God dag
Hej Simon,
Jeg tror at det er dig der ikke har læst ordenligt på lektien...
TS skriver ikke noget om at kunden i handels vilkårene acceptere at modtage emails. Så med mindre du ved at der står noget om det i hans handels vilkår, så kan du ligeså godt have ret som vi kan!.
Er det som webshop da lovligt at sende en mail til den potentielle kunde, mhp at afhjælpe eventuelle problemer som kunden måtte have i forbindelse med betaling?
Ja det vil jeg gætte på at det er. Jeg vil blive glad som kunde hvis jeg modtager en email hvor de kan se at betalingen er afbrudt. Hvis man så fortryder købet så er det bare at sige det og derefter skal webshoppen så ikke gøre mere.
Det er da ikke spam at spørge om hvad der gik galt. Webshoppen forsøger jo ikke at afsætte varer eller tjenesteydelser, men anmoder om at få en evt. fejlbeskrivelse.
Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....
Ja det vil jeg gætte på at det er. Jeg vil blive glad som kunde hvis jeg modtager en email hvor de kan se at betalingen er afbrudt. Hvis man så fortryder købet så er det bare at sige det og derefter skal webshoppen så ikke gøre mere.
Det er da ikke spam at spørge om hvad der gik galt. Webshoppen forsøger jo ikke at afsætte varer eller tjenesteydelser, men anmoder om at få en evt. fejlbeskrivelse.
Ja - det er jo vigtigt at indholdet af den pågældende mail har karakter af hjælp og ikke reklame.
Jeg synes jeg kan huske at eet af Thorborgs Talkshows (inden Thorborgs Videoshows) behandlede emnet ifm. Spamfighter, hvor de konsekvent tager kontakt til kunder der var gået igang med betaling, men af en eller anden grund ikke fik gennemført den. (ikke at det har noget med lovligheden at gøre)
EDIT: Nu kan jeg ikke lige huske om de tog kontakt pr. mail eller telefon...