Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhed & SU - hvordan?

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg har en lillebror, der ligesom mig arbejder lidt med hjemmesider - han tjener dog ikke nogen penge på det lige nu, men det forventer han at ville. Han begynder på skole lige efter nytår, og i den ombæring skal han jo så leve af SU, hvilket er fint nok, men han vil gerne tjene ekstra penge, og dette vil han ikke gøre via et fritidsjob men derimod en virksomhed.

Han har så spurgt mig til råds, og jeg må indrømme at jeg virkelig er på herrens mark hvad dette angår. Jeg har læst lidt her på Amino og andre steder, og så vidt jeg kan læse mig til, så er det muligt, men hvordan det hænger sammen er jeg meget i tvivl om.

Som SU-modtager har jeg læst mig frem til at man må tjene 72.120 kroner ved siden af, dette bliver så automatisk til: 6010 kroner per måned, som han må tjene.

Han regner med at han godt kan nå dette beløb, hvilket jeg er enig i.

Men jeg har nogle spørgsmål:

  • Hvis han overskrider de 6010 kroner, hvad sker der så? Han vil jo ikke stoppe med at tjene FLERE penge af den grund - kan man eventuel lade dem stå i virksomheden, selvom det er en enkeltmandsvirksomhed, og ikke er ApS eller noget i den stil.
  • Man har jo normalt et fradrag, bliver fradraget brugt via SU'en eller sker dette via anden personlig indkomst, som eksempelvis eget firma, som han ønsker. Der er jo stor forskel på om han skal betale skat af 6010 kroner eller 2500 (når fradraget er trukket).
  • Skal han bruge en revisor/bogfører? I så fald, er det så overhovedet værd at begive sig ud i, for sådan en fætter er vel ikke helt billig i drift - og hvis ja, hvor ofte skal man så bruge sådan en.
  • ifølge SU's hjemmeside vil han modtage 5.384 kroner før skat, så er vi enige om at hans fradrag på omkring 3500 kroner bliver brugt her, ikke? Og ikke fra hans indkomst fra hans virksomhed.
  • Nu er jeg jo ret... grøn til det her, så jeg kunne også godt tænke mig at vide hvordan moms regnes her? Han skal vel betale moms, så hvis I skulle regne det ud, hvad vil han så få i overskud ved en ekstraindkomst på 6.010 kroner?

 

Jeg kunne godt tænke mig at få svar på overstående, og så kunne jeg godt tænke mig at vide om der er andre ting han skal inkludere - da det jo er en jungle at finde ud af. Jeg vil gerne have hjulpet ham rigtig igang fra start, så der ikke kommer nogle uventede problemer.

Med venlig Hilsen & På Forhånd Tak
Wi

Fra Valby
Tilmeldt 28. Oct 09
Indlæg ialt: 430
Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg mener at huske at hvis han fravælger et af sine 12 klip om året, at han må tjene cirka 30 000 kroner mere på sin virksomhed eller sit job ved siden af studiet. Det er dog ikke et nøjagtigt beløb jeg ligger inde med, men jeg ved at muligheden er der.

 

Har du brug for en garvet oversætter? dansk-tysk eller tysk-dansk - send en mail og få en professionel oversættelse.

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars :

jeg mener at huske at hvis han fravælger et af sine 12 klip om året, at han må tjene cirka 30 000 kroner mere på sin virksomhed eller sit job ved siden af studiet. Det er dog ikke et nøjagtigt beløb jeg ligger inde med, men jeg ved at muligheden er der.

 

Hey,

Tak for svaret. Ja det er da bestemt værd at tage med hvis det er, for det er da mange penge hvis det kan gøres på den måde.
Den vil jeg lige kigge nærmere på,.

Tilmeldt 14. Apr 10
Indlæg ialt: 975
Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej du.

Hvis det er en enkeltmandsvirksomhed så kan man ikke bare lade pengene stå i firmaet, så bliver man beskattet af hele overskuddet.

skulle det hænde at han tjener mere end de ca. 70.000 han må, så falder S.U. ydelsen bare.

Tobias.

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Sjoegaard:

Hej du.

Hvis det er en enkeltmandsvirksomhed så kan man ikke bare lade pengene stå i firmaet, så bliver man beskattet af hele overskuddet.

skulle det hænde at han tjener mere end de ca. 70.000 han må, så falder S.U. ydelsen bare.

Tobias.

Så lad os antage at han tjener 6.500 kroner i måneden så.. Vil SU'en så modsvarende falde med 490 kroner?

Tilmeldt 14. Apr 10
Indlæg ialt: 975
Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Wi:

Sjoegaard:

Hej du.

Hvis det er en enkeltmandsvirksomhed så kan man ikke bare lade pengene stå i firmaet, så bliver man beskattet af hele overskuddet.

skulle det hænde at han tjener mere end de ca. 70.000 han må, så falder S.U. ydelsen bare.

Tobias.

Så lad os antage at han tjener 6.500 kroner i måneden så.. Vil SU'en så modsvarende falde med 490 kroner?

Jeg kender ikke den faktisk måde at beregne dette på, så jeg kan desværre ikke svare dig på om SU'en vil falde modsvarende det beløb han tjener mere end han må.

Tobias.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Apr 10
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 16:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Valby
Tilmeldt 8. Mar 10
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Jeg har selv haft samme problem, dog ikke med egen virksomhed men med et almindeligt studiejob. Problemet er, at hvis du ikke får afmeldt din SU i god nok tid (Mener det 30 dage + inden udbetalingsdag, altså minimum en måned før) så får du SU lige meget hvad. 

Når året så er omme og så finder SU styrelsen ud af, at du har tjent for meget ved siden af, og så skal du betale det tilbage som du har tjent for meget + gebyr og rente (gebyr er vidst 100 kr. eller noget i den retning og renten er omkring 2-3 procent), fra den måned hvor du har tjent for meget (så hvis det er måned 1, så kan det altså godt blive lidt penge) og du kan ikke indbetale den SU du skylder, får du får opgørelsen.

Nu er ovenstående baseret på min egen erfaring, som er 3-4 år gammel, og er ret sikker på at reglene er ændret (tror i hvert fald at renten er blevet sat op, og at gebyret er fjernet, samt at man kan indbetale den SU man skylder med det samme, ligesom med skat)

 

Mvh. Daniel

Fra Vordingborg
Tilmeldt 24. May 10
Indlæg ialt: 239
Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvis man modtager SU mener jeg at det forholder sig sådan at du gerne må modtage SU og løn fra eget firma, så længe det ikke er et enkeltmandsfirma, hvor told og skal ser på firmaet og personen som en samlet enhed.

Hvis han er i tvivl ved jeg at en studievejleder som regel plejer at kunne guide en igennem reglerne om hvor meget det er du må tjene udover SUen, og hvordan man tilmelder/framelder sig.
På hjemmesiden www.su.dk skal man selv tilmelde/framelde sig.

 

Hilsen Fru Glob

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja okay Daniel, så kan det da godt blive en dyr affære..

Fru Glob: Jamen hvis ikke han skal registrere et enkeltmandsfirma - eller enkeltmandsvirksomhed, hvad skal han så registrere sig som - alle de begreber er jeg nu slet heller ikke inde i?

er der eventuel nogen man kan snakke med dette om? Hvis ja, i så fald hvem kan man tage kontakt til?

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)