Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeres yndlings-widget til websitet ?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 754
Fra  Codemagic (Sitemagic CMS) Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Da det kniber med at få tid til at udvikle nye udvidelser til Sitemagic CMS, og vi efterhånden har fået et væld af anmodninger om ny funktionalitet, har jeg i weekenden lavet et modul der gør det muligt at trække eksterne moduler ind i Sitemagic CMS.

Teknikken er ganske simpel, og er baseret på et såkaldt iFrame, som er i stand til at indlæse indhold fra et andet website.

Det fungerer fantastisk sammen med eksempelvis et forum, Google Calendar og Flickr's slideshow. Det ville dog være super fedt med en stor fed liste af spændende moduler som vores brugere kan prøve straks - så hvis du kender et spændende modul, så vil jeg meget gerne høre fra dig.

- På forhånd tak for hjælpen :-)

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3533
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 19:53

Hey

Iframe er da vel kun en midlertidig løsning? altså jeg mener de giver jo ikke en integration på samme måde som hvis det var en del af jeres CMS. og ikke mindst mister man en del SEO fordele ved iframe løsningen.

MVH Kim

Kim Tetzlaff

🚀 Hastighedsekspert ⚙️WordPress hjemmesider 🎯SEO
Siden 1995 - hjemmeside Udvikling og teknisk optimering af hjemmesider
👉 Mere om mig

Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 09
Fra  Codemagic (Sitemagic CMS) Skrevet kl. 20:18

Hej Kim.

Der er ikke tale om en midlertidig løsning, men et supplement til de øvrige moduler - dem der findes nu, og som kommer i fremtiden.

Det er helt korrekt at det ikke er velegnet SEO-wise, men det betyder ikke noget for en lang række moduler som eksempelvis kalenderen, billed-galleriet eller afstemningen. Et forum kunne derimod være rart at få indekseret, så her kan man overveje at supplere med et link til forummet, så Google stadig får mulighed for at indeksere indholdet. Man må så leve med at eventuelle referencer fra Google ender på det rå forum, ikke på hovedsitet.

Men nej, det er ikke meningen at den omtalte løsning skal erstatte de almindelige moduler :-)

Fra Aarhus
Tilmeldt 3. Aug 07
Indlæg ialt: 706
Fra  DENNI INVEST & CONSULT Skrevet kl. 20:27

Jimmy Thomsen:

Hej Aminoer.

Da det kniber med at få tid til at udvikle nye udvidelser til Sitemagic CMS, og vi efterhånden har fået et væld af anmodninger om ny funktionalitet, har jeg i weekenden lavet et modul der gør det muligt at trække eksterne moduler ind i Sitemagic CMS.

Teknikken er ganske simpel, og er baseret på et såkaldt iFrame, som er i stand til at indlæse indhold fra et andet website.

Det fungerer fantastisk sammen med eksempelvis et forum, Google Calendar og Flickr's slideshow. Det ville dog være super fedt med en stor fed liste af spændende moduler som vores brugere kan prøve straks - så hvis du kender et spændende modul, så vil jeg meget gerne høre fra dig.

- På forhånd tak for hjælpen :-)

Jeg ville droppe iFramen uanset hvad. Du kan gøre det samme med f.eks. AJAX. 
iFrame blev forhåbenlig droppet da vi gik ind i det 20. århundrede :)

23-årige iværksætter. Cand. IT studerende og arbejder som IT-Konsulent i en virksomhed i Aarhus og hos LEGO. 

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 20:33

Oki, men jeg tror at hvis i skal have noget ud af det, og ikke mindst jeres brugere, så bliver i nok nød til at finde på noget smartere. Her tænker jeg på at iFrame metoden var noget man brugte i 90'erne :) fordi man ikke havde smartere metoder eller knowhow. Lidt ligesom de eksterne gæstebøger og hvad der nu eller findes af den type.

Rigtig mange moduler tager ikke så lang tid at udvikle, og det vil give jeres brugere et langt bedre produkt. det tager selvfølgelig tid med en kallender og den type moduler, men et billedgalleri kan laves på max en dag, det behøver jo ikke være et billedgalleri, med et væld af muligheder, dem kan i jo bygge på hen af vejen. Det jeg mener er bare at man skal jo starte et sted, for at give de bedste rammer for sine brugere/kunder

MVH Kim

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6569
Fra  TextReactor Skrevet kl. 20:41

Jimmy Thomsen:

Den måde jeg har gjort det i mit er at man laver en dll fil (det er lavet i .net) med den nødvendige kode og når systemet møder en tag (<modul nøgle="værdi"/>) så bliver denne dll startet op og returnere tekst der bliver sat ind på hjemmesiden.

Noget ligende det samme kunne I sagtens lave (det bruges især meget i wordpress).

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 09
Fra  Codemagic (Sitemagic CMS) Skrevet kl. 21:10

Denni, nej - det kan ikke laves med AJAX. Det ville for HTML-indhold kræve, at alle referencer til links, billeder, javascript, CSS og diverse andre objekter modificeres til at pege på serveren det kommer fra, og at kun body'en vises, men at indhold fra headeren stadig er tilgængeligt - fx JavaScript og CSS. Derudover kan modulet ændre udseende, hvis den originale hjemmeside kører i eksempelvis quirksmode, mens du selv benytter HTML Strict. Chancen for at man har taget hensyn til ethvert tænkeligt scenario er ikke stor. IFramet er fint til ting som dette, og funktionaliteten eksisterer i bedste velgående som <object> i nyere specifikationer af HTML - det er dog elendigt supporteret af mange browsere, og er implementeret meget forskelligt - derfor bruges i stedet iFrame i denne udgave.

Kim, bilen blev opfundet for årtier siden - skal den så også afskaffes? Teknologiens alder er ikke et argument for at afskaffe det. Når blot man forstår fordele og ulemper, så kan det sagtens bruges.

Mht. tidsforbruget for udvikling af ny funktionalitet, så er "lang tid" er jo et vidt begreb. Alene ide-fasen kan tage dage, herefter kommer planlægning, design, implementering, test og kvalitetssikring, dokumentation, udgivelse, supportering. Selv simple moduler som det jeg har udviklet i denne omgang, tager et par dage at realisere, fra start til slut. Der er forskel på et garage-projekt og et professionelt produkt.

Niels, Sitemagic CMS er fuldstændig modulært også. Der findes nu 3 typer af udvidelser. Udvidelser - dvs. "rigtige" udvidelser, som typisk afvikles i kontrolpanelet. Indholdsside-udvidelser som kan trækkes ind på en indholdsside. Eksternt modul, som altså er en service som stilles til rådighed af en rigtigt udvidelse, der omdanne de eksterne moduler til Indholdsside-udvidelser. Det er i virkeligheden ret simpelt, og vil blive demonstreret i en video senere.

Det er altid spændende at diskutere hvordan teknologi kan bruges, og hvordan det eventuelt ikke bør bruges, men lad os komme tilbage på topic. Hvis I vil snakke mere om teknikken bag, så skriv gerne en privat besked. Jeg vender tlibage med en demonstration af hvordan de eksterne moduler kan bruges :-)

Nuvel, er der nogen der kender spændende moduler til hjemmesiden?

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 21:31

Jimmy Thomsen:

Kim, bilen blev opfundet for årtier siden - skal den så også afskaffes? Teknologiens alder er ikke et argument for at afskaffe det. Når blot man forstår fordele og ulemper, så kan det sagtens bruges.

Mht. tidsforbruget for udvikling af ny funktionalitet, så er "lang tid" er jo et vidt begreb. Alene ide-fasen kan tage dage, herefter kommer planlægning, design, implementering, test og kvalitetssikring, dokumentation, udgivelse, supportering. Selv simple moduler som det jeg har udviklet i denne omgang, tager et par dage at realisere, fra start til slut. Der er forskel på et garage-projekt og et professionelt produkt.

nu kan du jo ikke bruge bilen som et eksempel, for den har jo udviklet sig gennem tiden, det har iFrame ikke på samme måde.

Nu er det jo ikke fordi jeg er nybegynder inden for dette fag ;) jeg har udviklet hjemmeside løsninger siden midten af 90'erne. Så jeg ved godt hvad der skal til for at udvikle et modul. men bare fordi man ikke bruger enorme mængder af id på det, betyder ikke at det er mindre professionelt end dem hvor man bruger enorme mængder af tid. Der kan være mange faktorer som spiller ind, fx erfaring, viden og meget andet.

Jeg skriver ikke disse ting for at rakke dig ned og fortælle at mit produkt er bedre end dit. Nej jeg siger det for at hjælpe dig, ligesom dengang hvor jeg også kom med fif til SEO funktioner i din CMS løsning. Det handler jo igen om at hjælpe hinanden, og jeg ser på ingen måde dig eller dit produkt som en konkurrent til mig.

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 09
Fra  Codemagic (Sitemagic CMS) Skrevet kl. 21:36

Hej Kim.

Jeg så på ingen måde dine kommentare som negative, så no worries :-)

HTML udvikler sig også, og iFrame har nu udviklet sig til Object, som kan håndtere et utal af indholdstyper. Desværre er det dårligt supporteret, som nævnt tidligere.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 21:47

Hej Jimmy

Selvfølgeligt er iFrame en oplangt mulighed for at tilføje en ekstra frihedsgrad til SiteMagic, og det er da bare med at udnytte den.

Frame-teknologi er sådan en lidt sjov ting, den har fået et dårligt navn fordi den tidligere blev brugt på alle mulige uhensigtmæssige måder.
Men man skal ikke tage fejl, idag er der bestemt mange rigtigt gode anvendelser for specielt iFrames, f.eks. virker Facebooks "Syntes om" funktion via en iFrame.

Når man udvikler en platform rettet imod professionelle, så er man tit nødt til lave værktøjer der er fantatiske hvis de bruges rigtigt, man ender med at skyde brugeren i foden hvis de bruges forkert. Det er kan ikke være anderledes!

PS: Du kunne overveje også at tillade Javascript-includes, sådan som f.eks. AddThis gør, det virker også godt.

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)