Ja, XAL er udgået - den var også kompleks, men den kunne ALT! En fornøjelse at arbejde i, NÅR man havde fundet ud systemet. Hvad afløseren hedder, er jeg ikke klar over, men jeg ved, at C5 kan meget, hvilket du jo (Søren) er enig i, kan jeg høre.
Hej Gitte
Det er faktisk C5 der ruller videre på den gamle XAL kerne eller rettere faktisk var C5 oprindelig en light udgave af XAL'en men sådan er der jo så meget. Erik Damgaard var jo også engang en kælder nørd :-)
Jeg er helt enig med dig Gitte; C5 er et super godt system, jeg udvikler i C5'en for en række større virksomheder herunder de større revisionsvirksomheder, men det er stadigvæk min bedste overbevisning og erfaring at C5'en ikke er et nemt system at komme til for mindre virksomheder og slet ikke i den størrelse som Allan her beskriver. Du kan finde en del tråde her på Amino om C5 til meget små virksomheder og deres erfaring med dette hvilket ikke er meget ulig min erfaring.
Light udgaven af C5 koster ca. 2200,00 excl. moms og måske lidt hjælp til at sætte det op - Det kan Allan helt klart klare sig med i meget lang tid.
Men har du flere end 100 kunder koster det 3000,00 excl. moms ekstra og det gør det også hvis du kommer over 100 kreditorer og for den sags skyld over 300 varenumre eller har en kontoplan der er over 300 numre og så koster en udvidelse af db'en også og så var der lige det udskældte opdatering abonnement og skal du have en ekstra bruger på så koster de 4200 / stk osv.
Det kan godt bliver bekostelig - men er du en lidt større virksomhed eller har planer om at blive det, så er C5 helt klart vejen frem og kan sagtes betale sig.
Men for mig at se har C5'en helt udspillet sin rolle som økonomisystem til de små virksomheder i forhold til de online versioner der i dag findes - C5 er er ganske enkel for dyrt, for tung og ikke online.
At der så er en del der skifter til C5 når de bliver store og deres behov ændre sig, er noget helt andet :-)
Der kan hentes en gratis prøve version af c5'en her så har Allan selv mulighed for at vurdere det i forhold til de online systemer.
Noget helt andet er at jeg nok, hvis jeg var Allan, havde valgt at taste alle mine billag ind i en excel kassekladde og så lade en bogholder lave mit lille regnskab - det kan ikke tage mange timer for en bogholder og kan nok godt betale sig om ikke andet så i opstarts fasen og med den lille billags mængde som Allan beskriver.
De bedste kaffe hilsner
Søren