Der er vi uenige, hvis adressen er opgivet til SKAT som værende virksomhedens adresse, så er det teknisk set en erhvervsadresse, og det skal man checke, at man må i forhold til sin leje kontrakt. Det er lidt ligesom husdyr :-)
Jeg har en lejerets ekspert i familien, så jeg checker lige at jeg har forstået det rigtigt.
Det er nu ikke fordi, at vi er uenige - jeg stiller blot en hypotese op og spørger af uvidenhed :-) Sådan som jeg læser det, så er det lidt en gråzone.
Ofte vil der stå i en lejekontrakt, at lejemålet ikke må anvendes til andet end beboelse uden skriftlig tilladelse fra udlejer, og så er der jo ikke noget at komme efter. Omvendt kan man sige - driver man en 100% online butik, hvor der aldrig vil komme kunder på adressen, vil udlejer nok være til at snakke med i mange tilfælde, så man kan få denne tilladelse.
Når nu mine forældre ejer huset og grunden, så betyder det ikke noget alt det der i snakker om vel?
det bliver ikke noget problem for mig, eller hvad?
Tobias.
Nej, det Lundsby og jeg diskuterer er hvordan reglerne er for en lejlighed, hvor du ikke ejer, men lejer. I dit tilfælde, hvor dine forældre ejer hus og grund, skal du bare have Ok fra dem, og så gir du den ellers bare gas!
Nu ved jeg ikke hvor meget du har sat dig ind i ting osv, men et godt råd er at hvis du ikke har nogen til at hjælpe dig med regnskab/moms osv, så skaf en revisor inden du går rigtig igang. Du kan få fingrene i klemme noget så grueligt ved selv de mindste fejl, og det èr en jungle at finde rundt I.
Ca. halvvejs nede på siden : "Kan et selskab registreres med en postbox adresse
Et fiktivt hjemsted, som fx en postboksadresse, kan ikke registreres i EogS. Adressen på selskabets hovedkontor, dvs. det sted hvorfra selskabet ledes (hjemstedet) skal registreres, jf. ASL § 4 og APL § 5, nr. 2"
Ofte vil der stå i en lejekontrakt, at lejemålet ikke må anvendes til andet end beboelse uden skriftlig tilladelse fra udlejer, og så er der jo ikke noget at komme efter. Omvendt kan man sige - driver man en 100% online butik, hvor der aldrig vil komme kunder på adressen, vil udlejer nok være til at snakke med i mange tilfælde, så man kan få denne tilladelse.
Erhverv er erhverv uanset om der kommer kunder eller det er et holdingselskab. Årsagen er ofte de ekstra omkostninger, som udlejer pålægges i forbindelse med erhvervslejemål (affald og andre afgifter). Når der ikke er indgået en aftale om erhverv, er udlejer forpligtet til selv at betale, og det føler han selvsagt ikke for. Derfor opsiger han lejekontrakten hurtigere end du kan blinke med øjnene.
Bemærk også, at der ofte fra kommunens side er forbud mod erhvervsdrift fra private adresser. Dog bliver lettere liberalt erhverv uden kundebesøg accepteret de fleste steder.
Så det er altså ikke kun et spørgsmål om man lejer eller ejer sit hus. Kommunens lokalplan vil beskrive situationen i detaljer.
Men som sagt. Hvis man ikke har kundebesøg og kun sidder med en computer, så er det som regel ikke noget problem.