Der er kæmpe forskel på de to steder. Det er ligesom at sammenligne Danmark med Albanien hvis man går ud fra BNP.
Taiwan havde i 80'erne et kæmpe handelsoverskud, der gjorde mange taiwanesere rige. Idag går tingene ikke helt så nemt, men der er stadig mange "gamle" penge i landet.
For at svare på dit spørgsmål konkret, regn ca. med 3 gange lønningerne i Taiwan i forhold til Kina. Det skal lige siges Kina er et vidt begreb, da lønningerne er vidt forskellige alt efter hvor du er. Min sammenligning er baseret på kinesiske storbyer.
Ja, lønningerne svinger vanvittig meget i Kina - da det jo er et gigantisk land ;-)
I Beijing ligger lønningerne på 2000-2500,- for butiksansatte. Jo mere uddannelse man har, jo højere er lønnen også. Bogholdere mv. ligger på ca. 5.000,-
Der er kæmpe forskel på de to steder. Det er ligesom at sammenligne Danmark med Albanien hvis man går ud fra BNP.
Taiwan havde i 80'erne et kæmpe handelsoverskud, der gjorde mange taiwanesere rige. Idag går tingene ikke helt så nemt, men der er stadig mange "gamle" penge i landet.
For at svare på dit spørgsmål konkret, regn ca. med 3 gange lønningerne i Taiwan i forhold til Kina. Det skal lige siges Kina er et vidt begreb, da lønningerne er vidt forskellige alt efter hvor du er. Min sammenligning er baseret på kinesiske storbyer.
Håber mit svar kunne hjælpe.
/ulrich
Hvis lønningerne i Taiwan er 3 gange højere end Kina, så er det samme lønninger som i Danmark. Er du nu sikker på, at det er sådan det forholder sig?
Haha... danske butiksansatte får ikke meget i løn, men 6.000 er nok lige i underkanten...
Det er også det jeg mener. Men ved at lønnen i Kina er 3. gange lavere end i Danmark, så jeg kan ikke få det tidligere udsagn om, at Taiwan får 3. gange højere løn end Kina, til at passe