Jeg gider ikke kaste mig ud i en ligegyldig browser-fight, men du må da gerne lige smide et link eller tre for at underbygge den påstand. Desuden er det noget, der kan skifte utroligt meget fra version til version (og Chrome bliver forhåbentligt bedre for hver opdatering), og af samme grund, synes jeg ikke rigtig det giver mening af diskutere. MIN oplevelse af Chrome er blot, at den til tider kan sluge helt elefantastisk meget ram.
Hej Magnus
Jeg forstår dig ganske godt, og jeg gider heller ikke en ligegyldig browser-fight. Hvad jeg tilgengæld gerne vil er at nedsable klassiske misforståelser omkring ram-forbrug, særligt i windows.
Ser du, de fleste alm. brugere (og desværre også mange testere som kalder sig selv seriøse), de måler deres ramforbrug via Task Manager. Det er bare således at dette IKKE er en entydig indikation for det reelle forbrug.
Her er Google Chrome et glimrende eksempel, eftersom det (modsat firefox) benytter sig af en multi-process environment. Helt enkelt fortalt betyder det, at Google Chrome i de fleste tilfælde starter en ny process for hver tab der bliver åbnet. (hvorimod fx Firefox kun kører med én procces pr. instance af programmet).
Når du så ser på disse multi-processes og tæller sammen for alle chrome processes (eller hvis du ser på den samlede group process for Chrome), så vil denne indeholde en hel del Windows DLL's, som deles med windows mellem alle kørende processer. Det betyder så RAM forbruget samlet set vil fremstå markant større, end det egentlig rent faktuelt er for lige præcis Chrome.
Og herudover ovenstående skal man også huske på forskellen på allokeret RAM, og anvendt RAM, samt hvordan en given applikation håndterer den allokerede RAM og hvorledes den releaser det igen.
For i sidste ende handler RAM performance jo ikke om det tal man kan se i sin windows task manager, men om hvor hurtigt og effektivt man kan få sin maskine og applikationer til at køre...