Ingen arme ingen småkager ! Har man ingen arme, så kan alle se, at man er uarbejdsdygtig - men hvad nu hvis det ikke er fysisk man mangler noget? Hvad nu hvis det man mangler er drive?! Her er en historie fra den virkelige verden, der viser hvorfor jeg ofte har svært ved at have ondt af raske mennekser, der tuder fordi de ikke kan finde arbejde:Da jeg var færdiguddannet grafisk designer, havde jeg ret travlt fordi jeg lavede freelance arbejde ved siden af mit nye studie på uni. Derfor skrev jeg rundt til de 20-30 personer jeg havde været tutor og lejlighedsvist gæsteunderviser for på skolen. Min mail lød ca. sådan: "Jeg vil gerne hjælpe et par af jer med at blive bedre designere og give jer en røvfuld gode opgaver, der kan gøre jeres portfolio interessant for jeres fremtidige arbejdsgiver. Hvis du har lyst til at lære nye ting, få opgaver fra den virkelige verden og samtidigt tjene penge på skidtet - så skriv til mig!" Jeg fik kun fire svar og kun én var pige selvom studiet består af ca. 80% piger. Hun fik dog allerede nok ved første opgave og blev meget gal og ked af det fordi jeg gav hende (venlig) konstruktiv kritik på et logo som hendes kunde ikke kunne lide - det kunne hun bare ikke indfinde sig med og ville ikke mere.... Nå men så var der tre drenge tilbage... En af dem viste sig hurtigt at være for travl og uengageret i forhold til det jeg ledte efter. En anden var udemærket, men da han skiftede studie til noget mere teknisk, var han ikke så interesseret i at arbejde med design længere - så han var også ude. Den sidste var lige hvad jeg ledte efter og nu er han min faste "brandslukker" når kalenderen bliver for presset. Jeg kan på ingen måder tage al æren for det niveau han nu er på, men jeg ved at jeg har hjulpet ham igang den "selvlæring", som er så kritisk hvis man vil opnå succes. Derudover VED jeg at han er den fra hans årgang med størst chance for job pga. de fede real-life-opgaver han har fået klistret i portfolioen! Virksomhederne ansætter sku ikke folk der kommer slæbende med en portfoilo, der kun indeholder de urealistiske og platte opgaver som skolen disker op med. Jeg tror ikke min "brandslukker" har en eneste skoleopgave at vise den dag han skal ud og søge arbejde :)
Jeg er glad for at have hjulpet én til at komme i samme fordelagtige situation som jeg selv havde megen glæde af dengang. Men jeg krummer sku tæer når de folk, der IKKE skrev til mig dengang kommer og siger; "Der er slet ikke arbejde at få for folk med vores uddannelse
Hvis du gør noget, så gør det 110% ellers kan det sku være lige meget!
Mvh René W. Dette indlæg er inspireret af Mogens Nørgaards seneste blogpost: Farvel til Drengene og Mændende |
Fedt indlæg, det er er 100% præcist.
Det sjove ved Danmark er kombinationen af janteloven og direkte dovenhed / uvidenhed.
Folk forventer at blive ansat for høj løn også selvom de intet har præsteret udover en uddannelse.
Jeg tror ikke på janteloven og er ikke bange for at afprøve projekter, det har gjort at mit CV er bedre end mine venners, ja selv min fars.
Det jeg godt kunne tænke mig at se i de danske uddannelser er mere praktisk arbejde, altså hvor skolerne sælger arbejde fra eleverne, så alle eleverne afprøver det rigtigt.
Jeg har hørt de gør det på nogen uddannelser, men på grafiske, kodning etc.
Har jeg aldrig hørt om det princip.
Der er stor forskel at arbejde på sit eget projekt og at varetage en kundes projekt.