Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bør man momsregistrere sig som MLM forhandler?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Indlæg ialt: 1351
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er så småt ved at starte op som MLM forhandler, har købt mine første produkter, og er ved at lave webshop. I den forbindelse kom jeg til at tænke på, om man egentlig BØR momsregistrere sig - eller lade være, hvis man ikke kommer over 50kg grænsen det første stykke tid.

Jeg tænker mest på det juridiske. Hvis jeg UNDLADER at momsregistrere mig - er jeg så at betragte som en privatperson, der sælger nogle af mine egne indkøbte produkter, eller vil man rent juridisk være at betragte som forhandler/virksomhed/erhvervsdrivende?

Jeg går ud fra, at hvis jeg opretter en virksomhed med CVR-nr., så er jeg også forpligtet til at give 2 års reklamationsret, og hvad der ellers hører med til at være virksomhed?

allanisaksen.dk - Online Digital Assistent

Fra København
Tilmeldt 4. Aug 06
Indlæg ialt: 1286
Skrevet kl. 21:29

Dette er blot min personlige mening, men det er din website og dig der sælger, så syntes jeg det ville være utrolig dårlig stil, ja faktisk amatøragtigt hvis det stod som privat køb.

Har NWA ikke regler for den slags? Vil du ud med hvor meget du har investeret for i varelager samt til eget forbrug?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:57

Allan I:
eller vil man rent juridisk være at betragte som forhandler/virksomhed/erhvervsdrivende?

JA. En momsregistrering er ikke i selv afgørende for om du betragtes som erhvervsdrivende.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 23:00

Martin Slot:

Dette er blot min personlige mening, men det er din website og dig der sælger, så syntes jeg det ville være utrolig dårlig stil, ja faktisk amatøragtigt hvis det stod som privat køb.

Har NWA ikke regler for den slags? Vil du ud med hvor meget du har investeret for i varelager samt til eget forbrug?

Det var faktisk disse paragraffer i NWA's forretningsbetingelser der gjorde mig i tvivl:

1.2 Forhandleren er en fri og selvstændig erhvervsdrivende. Han handler i eget navn og for egen regning. Forhandleren er alene ansvarlig for at overholde de erhvervs-, skatte- og handelsretlige bestemmelser i forbindelse med forhandlerens virke for os.

2. Forhandlerens erhvervsmæssige virksomhed
2.1 Køb og salg af vores produkter sker udelukkende i eget navn og inden for rammerne af forhandlerens erhvervsvirksomhed.

Der står jo både, at man handler i eget navn - men at køb og salg sker inden for rammerne af forhandlerens erhvervsvirksomhed.

Jeg er ikke blevet gjort bekendt med - hverken i NWA eller i andre MLM's som jeg er blevet præsenteret for, at man skulle have en erhvervsvirksomhed - hvilket jeg altså tolker som at man har et CVR-nr.

Det er jo heller ikke for at snyde systemet - men jeg har en gang tidligere bestilt CVR-nr. da jeg ville lave et lille  webdesign fritidsfirma, men bare synet af den udvidede selvangivelse fik mig til at hyperventilere. ;o)

Derfor vil jeg selvfølgelig gerne køre det i privat regi så længe det er muligt - hvis det overhovedet er muligt? Det er egentlig det mit spørgsmål går på.

Jeg er med på, at det kan se amatøragtigt ud mht. shoppen - men den er mest beregnet som supplement. Altså: her i starten vil jeg ikke fare rundt og prøve at sælge til højre og venstre - men hvis en snak om produkterne kan flettes ind i en samtale på et tidspunkt, så kan jeg henvise til siden - og dermed er jeg ikke nødsaget til at rende rundt med brochurerne i inderlommen hele tiden. ;o) Så altså - i starten kommer den ikke på Adwords eller linkkataloger eller noget, så trafikken vil primært være fra folk jeg selv henviser dertil.

Jeg har ikke investeret i varelager. Hvis folk køber af mig (eller køber på shoppen) bestiller jeg det hos NWA og får det sendt direkte til kunden.

Så jeg har kun købt produkter til vores egen husholdning - for kr. 800,- indtil videre.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 23:12

Henrik Krogh:

Allan I:
eller vil man rent juridisk være at betragte som forhandler/virksomhed/erhvervsdrivende?

JA. En momsregistrering er ikke i selv afgørende for om du betragtes som erhvervsdrivende.

Siger du JA til, at man juridisk vil være at betragte som erhvervsdrivende hvis man sælger produkter uden at have et CVRnr.?

Dem der køber en shampoo på tilbud - og sælger den videre på DenBlåAvis, er vel ikke at betragte som erhvervsdrivende?

Ovenstående lyder lidt sarkastisk - men det er altså ikke hensigten. ;o) Jeg vil bare gerne forstå principperne og forskellene.

Fra København
Tilmeldt 4. Aug 06
Skrevet kl. 23:49

Allan I:

Jeg er ikke blevet gjort bekendt med - hverken i NWA eller i andre MLM's som jeg er blevet præsenteret for, at man skulle have en erhvervsvirksomhed - hvilket jeg altså tolker som at man har et CVR-nr.

Det er jo heller ikke for at snyde systemet - men jeg har en gang tidligere bestilt CVR-nr. da jeg ville lave et lille  webdesign fritidsfirma, men bare synet af den udvidede selvangivelse fik mig til at hyperventilere. ;o)

Derfor vil jeg selvfølgelig gerne køre det i privat regi så længe det er muligt - hvis det overhovedet er muligt? Det er egentlig det mit spørgsmål går på.

Jamen jeg giver dig da helt ret, du skal ikke have CVR for at arbejde med MLM, men det der gør din forrretning meget anderledes end min, er at du selv ligger website/shop til og folk køber af dig. Og det er her jeg mener at privat salg kan virke amatør agtigt. Til sammenligning, så de private jeg har i min NuSkin, har deres webshop, hvor kunderne køber direkte fra NuSkin, men igennem den privates website.

Allan I:

Jeg har ikke investeret i varelager. Hvis folk køber af mig (eller køber på shoppen) bestiller jeg det hos NWA og får det sendt direkte til kunden.

Så jeg har kun købt produkter til vores egen husholdning - for kr. 800,- indtil videre.

Okay, vil det så sige at man ikke kan lægge en automatisk ordre ind i din shop? Mht. kunder er det jo noget af det vigtigste i min forretning.

Og kunden får så varen direkte fra firmaet, med firmafølgeseddel, har man så sørget for at kunden ikke bare kan henvende sig til NWA direkte uden om dig?

800,- Så har i vel fokuseret på enkelte områder? Og ikke købt produkter fra hele udbudet af varer (tøj osv).

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 00:41

Martin Slot:

Jamen jeg giver dig da helt ret, du skal ikke have CVR for at arbejde med MLM, men det der gør din forrretning meget anderledes end min, er at du selv ligger website/shop til og folk køber af dig. Og det er her jeg mener at privat salg kan virke amatør agtigt. Til sammenligning, så de private jeg har i min NuSkin, har deres webshop, hvor kunderne køber direkte fra NuSkin, men igennem den privates website.

Altså - om jeg køber produkter hjem, og sælger dem til homeparties, eller om jeg sælger dem via en webshop, er vel i begge tilfælde at betragte som, at folk køber af mig, som privatperson - hvis det selvfølgelig fremgår af min shop, at jeg er en privatperson. Eller er det dette du er uenig i?

Altså: Jeg regner jo med, at dem som handler på siden, vil være folk jeg først personligt har talt med - og så henvist dem til min shop.

Det ville selvfølgelig være smartere, hvis de bare kunne få et kundelogin til NWA-shoppen. Det havde jeg ikke hørt skulle være en mulighed, men nu har jeg lige læst, at det skulle blive muligt fra 1. september - så måske skal jeg slet ikke bruge min shop alligevel!? :-O (nå, men den har heldigvis været gratis!) ;o)

Martin Slot:

Okay, vil det så sige at man ikke kan lægge en automatisk ordre ind i din shop? Mht. kunder er det jo noget af det vigtigste i min forretning.

Er ikke helt med på, hvad du mener med automatisk ordre. Hvis du mener, om man kan lægge ind, at man hver måned gerne automatisk vil bestille 6 pakker af xxxx - så nej, den har jeg ikke lige tænkt ind.

Men det er jo bl.a. fordi, at jeg indtil videre har en naiv tro på, at jeg kan konvertere en tilbagevendende kunde til at blive forhandler. På den måde sparer de 40% på deres fremtidige køb. Det er muligvis ikke normal MLM strategi, men når nu det næsten er gratis at starte i NWA, så burde det være muligt. Det er i hvert fald den strategi jeg vil gå efter i starten.

Martin Slot:

Og kunden får så varen direkte fra firmaet, med firmafølgeseddel, har man så sørget for at kunden ikke bare kan henvende sig til NWA direkte uden om dig?

800,- Så har i vel fokuseret på enkelte områder? Og ikke købt produkter fra hele udbudet af varer (tøj osv).

Jeg har fået at vide, at hvis jeg vælger en anden leveringsadresse end min egen - så bliver der ikke lagt faktura med i forsendelsen - kun følgeseddel. Men det skal jeg selvfølgelig nok lige have testet inden jeg sender den første pakke. :-D

Og man kan kun købe varer hvis man har login. Det gælder både bestillingsseddel og via shoppen, så det burde ikke være et problem.

Jeg har kun valgt Blue Nature produkterne indtil videre - altså håndsæbe, creme shampoo etc.

For at kunne forhandle jeans'ne skal man købe startpakke til kr. 1.800 - så jeg vil godt lige se dem "live" først - men hvis de er OK kvalitet tror jeg, at jeg hopper på dem også. 

Fra København
Tilmeldt 4. Aug 06
Skrevet kl. 01:29

Allan I:

Altså - om jeg køber produkter hjem, og sælger dem til homeparties, eller om jeg sælger dem via en webshop, er vel i begge tilfælde at betragte som, at folk køber af mig, som privatperson - hvis det selvfølgelig fremgår af min shop, at jeg er en privatperson. Eller er det dette du er uenig i?

I bund og grund kigger jeg på webshop. Homeparties tænker jeg slet ikke i, så mit svar er udelukkende udfra at man går ind på din side og køber/bestiller. Og her ville jeg personligt mene at jeg hellere ville købe fra firma,  og så er det ligegyldigt om firmaet er et MLM firma eller andet firma.

Allan I:

Det ville selvfølgelig være smartere, hvis de bare kunne få et kundelogin til NWA-shoppen. Det havde jeg ikke hørt skulle være en mulighed, men nu har jeg lige læst, at det skulle blive muligt fra 1. september - så måske skal jeg slet ikke bruge min shop alligevel!? :-O (nå, men den har heldigvis været gratis!) ;o)

Er ikke helt med på, hvad du mener med automatisk ordre. Hvis du mener, om man kan lægge ind, at man hver måned gerne automatisk vil bestille 6 pakker af xxxx - så nej, den har jeg ikke lige tænkt ind.

Jeg følger ikke med i NWA, så det var nu ikke derfor jeg nævnte det, men er det på vej, er det selvfølgelig en fordel.

Med automatisk ordre, ja så er det en fast ordre, som man kan ændre i online, uden at "sælgeren" er involveret.

Allan I:

Men det er jo bl.a. fordi, at jeg indtil videre har en naiv tro på, at jeg kan konvertere en tilbagevendende kunde til at blive forhandler. På den måde sparer de 40% på deres fremtidige køb. Det er muligvis ikke normal MLM strategi, men når nu det næsten er gratis at starte i NWA, så burde det være muligt. Det er i hvert fald den strategi jeg vil gå efter i starten.

Tja, der er jo nok mange forskellige MLM strategier, jeg har set noget lignende, dog med den kæmpe forskel at kunden har været fordelskunde fra start, anbefalet produktet videre og derefter startet op som distributør.

Forstår ikke helt din "næsten gratis" kommentar, er godt klar over man kunne signe sig op enten gratis eller for 75 kr. men der skal jo stadig være en lyst til at arbejde med det. Men vil det så sige at den eneste måde man kan få 40% på er hvis man vil være forhandler...

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 08:08

Allan I:
Siger du JA til, at man juridisk vil være at betragte som erhvervsdrivende hvis man sælger produkter uden at have et CVRnr.?

JA

Allan I:
Dem der køber en shampoo på tilbud - og sælger den videre på DenBlåAvis, er vel ikke at betragte som erhvervsdrivende?

Jo, hvis de gør det for at tjene penge. Selvstændig erhvervsvirksomhed er normalt kendetegnet ved, at virksomheden drives for egen regning og risiko med det formål at opnå et overskud.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 10:31

Henrik Krogh:

Allan I:

Jo, hvis de gør det for at tjene penge. Selvstændig erhvervsvirksomhed er normalt kendetegnet ved, at virksomheden drives for egen regning og risiko med det formål at opnå et overskud.

Måske er det ordet erhvervsvirksomhed jeg ikke helt forstår.

Altså - i eksemplet med Den Blå Avis, der har jeg jo ikke 2 års reklamationsret, eller 14 dages fortrydelsret, som jeg ville have haft, hvis jeg have købt shampoo'en på nettet af et firma.

Derfor må man vel betegne vedkommende som privatperson - også selvom han sælger produktet med fortjeneste for øje?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)