Bare et lille hurtigt spørgsmål: Hvis jeg er indehaver af virksomheden "Firmanavn A/S" der har binavnet "Binavn", må jeg så gerne skrive "Binavn A/S", eller skal der stå "Binavn, Firmanavn A/S" ? På forhånd tak. |
Spørgsmål om Binavn
- 1
|
|
Du må gerne skrive "Binavn A/S" - det er netop det som er ideen :) Med venlig hilsen Kasper Ulvedal |
Aktieselskabers navn § 153. Aktieselskaber er pligtige og eneberettigede til i deres navn at benytte ordet »aktieselskab« eller deraf dannede forkortelser. Stk. 2. Et aktieselskabs navn skal tydeligt adskille sig fra navnet på andre virksomheder, der er registreret i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. I navnet må ikke optages slægtsnavn, firma, særegent navn på fast ejendom, varemærke, forretningskendetegn og lignende, der ikke tilkommer selskabet, eller noget, som kan forveksles hermed. Stk. 3. Et aktieselskabs navn må ikke være egnet til at vildlede. Det må ikke indeholde angivelse af foretagender, der ikke står i forbindelse med selskabets formål. Angiver navnet en bestemt virksomhed, må det ikke bibeholdes uforandret, når virksomhedens art væsentligt forandres. Stk. 4. Bestemmelserne i stk. 1 - 3 finder tilsvarende anvendelse på aktieselskabers binavne. Ved benyttelse af binavnet skal selskabets hovednavn tilføjes binavnet i parentes. For anmeldelse af mere end i alt 5 binavne pr. selskab betales 1.000 kr. pr. binavn. Dette gælder dog ikke navne eller binavne, som videreføres i forbindelse med omdannelse, fusion eller spaltning. Stk. 5. En filial skal i sit navn optage selskabets navn med tilføjelse af ordet »filial« og med tydelig angivelse af selskabets nationalitet. Stk. 6. Aktieselskaber og filialer skal på breve og andre forretningspapirer samt på selskabets hjemmeside angive navn, hjemsted (hovedkontor) og registreringsnummer. Filialer skal herudover angive eventuelt register og registreringsnummer for selskabet i hjemlandet. Anføres aktiekapitalens størrelse på disse dokumenter, skal såvel den tegnede som den indbetalte aktiekapital anføres. |
Du skal (desværre) skrive hovednavnet i parantes bagefter binavnet altsÅ Binavn A/S (Firmanavn A/S) - der mange der ikke gør dette, og der kan opstå tvivl om, hvem man så handler med i realiteten - vigtigst af alt er dog altid at skrive dit cvr. nummer. |
Hej Jacob Jeg vil høre dit råd omkring nedenstående: Hej Imran
Du kan godt have en hovedbranche og en bi branche på samme CVR nr.
Og du kan også lave et firma mere
Det er ikke noget vi rådgiver i. Begge setup laves idag
Niels Brochmann
Winghouse – Ørestads. Blvd. 73 DK - 2300 København S
From: Imran Sadiq [mailto:is@v8holding.com] On Behalf Of Imran Sadiq
Hej Niels
Jeg er i gang med opstart af Danleasing ApS og vil i den sammenhæng ændre navn og adresse på SS Bilsalg (det gør jeg online).
Dog skal jeg også sælge biler og spørgsmålet er om man bør have 2 selskaber en med salg af biler og en med leasing, eller kan oprette et selskab under det ene?
Branchekoder som skal anvendes er:
649900 Anden finansiel formidling undtagen forsikring og pensionsforsikring, i.a.n.
771100 Udlejning og leasing af biler og lette motorkøretøjer
Jeg kan også give dig et kald og forklare det mere detaljeret.
Venlig hilsen
Imran Sadiq | Direktør
DANLEASING APS | Fruebjergvej 3 | DK-2100 Copenhagen +45 71 99 28 58 |