Hey igen :)
Hvor mange interne links vil være for meget?
Man vil typisk sige at over 100 links på hver side er for meget. De testværktøjer som findes på markedet, og som jeg gennem tiden har afprøvet vil også fortælle dig at hvis du har over 100 links, så er det for meget.
Jeg syntes det er svært at lave en linkstruktur på HELE siden, uden at lave for mange links, så det ser rodet ud, og fylder en masse. Hvis alle sider skal linke til alle!?
Eller er det kun alle sider, der skal linke til de 4 mest vigtige sider, eller hvordan gør man?
Uden at komme ud i en alt for lang forklaring på hvad intern linkbuilding går ud på, og hvorfor man gør det. så vil jeg prøve at gøre det meget kort.
Man laver intern linkbuilding både for at skabe en anden metode, og måske mere brugervenlig metode for brugeren at navigere rundt på dit site, samt lede brugeren hen til de steder på siden man gerne vil have brugeren hen.
Men samtidig bruger man også intern linkbuilding til at fortælle Google hvilke sider du som hjemmesideejer mener er vigtige, på samme måde som når man laver ekstern linkbuilding. det betyder samtidig at du ikke skal linke rundt til alle sider, men i stedet fokuserer på det du mener er vigtigt for dine brugere og ikke mindst Google.
Man kan sige der stort set, ikke er så meget forskel på intern og ekstern linkbuilding, ligesom du med ekstern linkbuilding husker at bruge korrekte søgeord og sætninger som ankertekst, skal du også gøre det samme med den interne. den største forskel er nok bare at det ene er onsite og det andet offsite.
Så blev det alligevel en lidt længere forklaring. En ting mere, det er samtidig også vigtigt at du linker til relevante eksterne kilder, det kan Google godt li, da det viser at du gerne vil fortælle brugeren at der er noget mere om emnet på en anden hjemmeside. yderligere er det meget brugervenligt.
Når det kommer til en sådan ting som intern linkbuilding, skal du bare altid tænke, hvad er godt for brugeren, hvad er brugervenligt, og hvordan får jeg bedst brugeren hen til fx det produkt du har på tilbud eller hvad det nu kan være. i grunden har næsten alt der har med SEO at gøre, også noget med brugervenlighed at gøre.
Findes der ikke gratis værktøjer, som kan crawle vores side, og fortælle om vores interne links og tekster er SEO optimeret godt nok? Syntes altså jeg har hørt om det værktøj engang.
jo der findes da nogle stykker. problemet med dem er bare at de fleste er på engelsk, og tager derfor ikke hånd om det danske sprog som de fx gør det med engelsk. hos SEOCentro findes der en del værktøjer, som jeg synes er meget gode: http://www.seocentro.com/tools/search-engines/metatag-analyzer.html
http://www.link-assistant.com har også nogle gode værktøjer.
Håber det hjælper dig lidt på vej, ellers må du bare spørge ;)
MVH Kim