Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål til sitemap.

Side 6 ud af 14 (136 indlæg)
Tilmeldt 20. Aug 10
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :

KTJ-Media.dk:

Andy Max Jensen:
Linkstrukturen på sitet er faktisk helt OK ...det er ikke der problemet ligger.
Trådstarter har heller ikke nævnt at der er et problem i den dur. Han spørger ind til XML sitemap. Og til det er svaret at man ikke skal bruge dem, men i stedet linkbuilde på den ene og den anden måde. da det klart er den bedste metode til at få sider indekseret på. Igen det nytter ikke noget at få sider indekseret hvis ikke de ranker godt på søgemaskinerne.

Det er det det hele handler om, link til din side og den vil blive indekseret, medmindre der er fejl på siden som forhindre indeksering, og det kan et sitemap alligevel ikke rette op på. så alt i alt, brug ikke XML sitemap da dette kan have en negativ indflydelse og samtidig heller ikke sørger for at siden bliver indekseret på den rigtige måde. og den rigtige måde er nu engang via links. Meget simpelt alligevel, og egentlig også meget logisk da Google er en crawler som følger links.

MVH Kim

Det er sandt ...han kunne faktisk godt bruge sin tid på at submitte de der 2-3000 sider som Google ikke har indekseret endnu. ...det ville nok tage lidt tid. Hans næste post kunne selvfølgelig være "Need 3000 fake fansites on Facebook ASAP" ;-)

Men så skulle proceduren jo være det samme for fremtidige produkter der blev lanceret på siden!?

Et sitemap og et product-feed (som så kan submittes) tror jeg på er langt mere farbart ...sitemappen sørger for hans backlog og product-feeden sørger for at nye produkter bliver indekseret i en ruf.

:-) Andy

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12314
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 23:30
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Andy Max Jensen:

[Jeg har ikke misforstået hvad ranking er, jeg har misforstået at der findes klaphat seo'er der råder folk til at lade være med at lave sitemaps når størstedelen af deres produktkatalog ikke er indekseret. Her er en lektion:

At komme brasende ind på Amino og kalde andre for klaphatte er nok ikke så smart.
Køl ned og klap hesten ik'?

Dbh Martin

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3533
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 23:37

Andy Max Jensen:

Det er sandt ...han kunne faktisk godt bruge sin tid på at submitte de der 2-3000 sider som Google ikke har indekseret endnu. ...det ville nok tage lidt tid. Hans næste post kunne selvfølgelig være "Need 3000 fake fansites on Facebook ASAP" ;-)

Men så skulle proceduren jo være det samme for fremtidige produkter der blev lanceret på siden!?

Et sitemap og et product-feed (som så kan submittes) tror jeg på er langt mere farbart ...sitemappen sørger for hans backlog og product-feeden sørger for at nye produkter bliver indekseret i en ruf.

Det er nu ikke helt det jeg siger... Men jeg har en hel del arbejde at se til, så jeg vil hoppe videre og lade jer andre diskutere videre hvis i gider det.

Fortsat god aften til jer alle ;)

Kim Tetzlaff

🚀 Hastighedsekspert ⚙️WordPress hjemmesider 🎯SEO
Siden 1995 - hjemmeside Udvikling og teknisk optimering af hjemmesider
👉 Mere om mig

Tilmeldt 20. Aug 10
Skrevet kl. 23:55

KTJ-Media.dk:

Andy Max Jensen:

Det er nu ikke helt det jeg siger... Men jeg har en hel del arbejde at se til, så jeg vil hoppe videre og lade jer andre diskutere videre hvis i gider det.

Fortsat god aften til jer alle ;)

Det er fair nok ...arbejdet skal jo passes.

Men min erfaring har flere gange vist at når hele sitet er indekseret stiger ranking (placering) betydeligt ...og det ser ud som om at de har samme erfaring hos SeoMoz som der blev linket til tidligere.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:12

Du overfortolker og fejlfortolker i alvorlig grad.

Faktum er, at alle de stoe søgemaskiner er ekstremt linkfokuseret - uden links ingen rankings. At proppe siderne ned i halen på søgemaskinerne via XML sitemaps ændrer ikke på dette. Tværtimod - det kan gøre det meget sværere, at se de fejl eller mangler der måtte være, som resulterer i den manglende indeksering.

Det er som sagt et emne vi har diskuteret til hudløshed på de mange udenlandske konferencer som jeg taler på - og med små nuanceforskelle er concensus altså som både Thomas og jeg siger her.

XML sitemaps er i langt de fleste tilfælde i bedste fald en dårlig lappeløsning. Langt bedre resultater kan opnås ved at rette de fejl og mangler der måtte være. Det er Rand iøvrigt også helt enig med mig i. Spørgsmålet er egentligt mere hvornår man gider at tage kampen med at lave tingene rigtigt - og hvornår man bare spiser sine kunder af med noget der ser flot ud på papiret (fuld indeksering) men som ikke skaber nogen reel værdi (ranking, trafik og konverteringer). Jeg plejer at holde mig til det første.

Tilmeldt 20. Aug 10
Skrevet kl. 02:01

Mikkel deMib Svendsen:

Du overfortolker og fejlfortolker i alvorlig grad.

Faktum er, at alle de stoe søgemaskiner er ekstremt linkfokuseret - uden links ingen rankings. At proppe siderne ned i halen på søgemaskinerne via XML sitemaps ændrer ikke på dette. Tværtimod - det kan gøre det meget sværere, at se de fejl eller mangler der måtte være, som resulterer i den manglende indeksering.

Det er som sagt et emne vi har diskuteret til hudløshed på de mange udenlandske konferencer som jeg taler på - og med små nuanceforskelle er concensus altså som både Thomas og jeg siger her.

XML sitemaps er i langt de fleste tilfælde i bedste fald en dårlig lappeløsning. Langt bedre resultater kan opnås ved at rette de fejl og mangler der måtte være. Det er Rand iøvrigt også helt enig med mig i. Spørgsmålet er egentligt mere hvornår man gider at tage kampen med at lave tingene rigtigt - og hvornår man bare spiser sine kunder af med noget der ser flot ud på papiret (fuld indeksering) men som ikke skaber nogen reel værdi (ranking, trafik og konverteringer). Jeg plejer at holde mig til det første.

Hej Mester deMib,

Det er muligt at vi taler forbi hindanden - jeg taler for og du taler imod.

Men jeg vil næsten gerne prøve at bede dig om at tage teten op igen ...jeg ved ikke hvor lang tid siden det er at du har implementeret sitemaps? Måske bliver det vægtet højere nu!? Og det er lidt generelt min erfaring at Google er begyndt at vægte god brug af teknologi ekstremt højt.

Jeg har for nyligt lavet sitemaps på et site der manglede at få indekseret 1/3 af siderne ...det var et lorte CMS system der var årsagen ...kunden ville ikke skifte. Jeg lavede et sitemap, og ALLE siderne fik en betydelig højere rank! Og de sider der ikke var indekseret kom med i betragtning af det fulde site. 

Der er en anden meget meget vigtig ting ved sitemaps som du ellers går glip af ved sites der er lavet med dynamiske sider ...nemlig hvornår en given side sidst er opdateret. Det betyder at Google Botten skal hente indholdet af siden for at finde ud af om indholdet er opdateret ...og det gør den konsekvent ikke på store sites.

Når det er statiske sider vi har med at gøre sender webserveren Last-Modified headers, og Google Botten downloader så ikke indholdet af resourcen hvis den har seneste version - det er én af årsagerne til at den omtalte side ikke er indekseret - og det kompenserer et sitemap for.

En af de andre gevinster der er ved at få alt indholdet indekseret er at et fiktivt produkt som f.eks. "lampeolie med citronduft" ikke behøver særlig høj ranking, fordi at konkurrencen ikke er stor på så specifikt et produkt ...god chance for top-score ved specifikke søgninger ...og derfor vigtig at få med.

Og så skal jeg lige sige igen ...sitet der er omtalt her i tråden har ikke problemer med den interne linkstruktur ...det er ikke det der er årsagen til at siderne ikke er indekseret.

Det er i øvrigt ret let at tjekke for om der er andre sider der linker internt til en side ...det er bare et spørgsmål om at trække de rigtige data ud når man har crawlet ...jeg anbefaler 10 piskeslag til din SQL mand for ikke at have forslået det tidligere ;-)

SeoMoz.org ser det ud til at de er kommet frem til ca. det samme ...og de er efter min mening blandt top-10 mest troværdige resourcer på SEO.

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 03:35

Frederik:
Jeg er selv helt enig i at det ideelle er at have en 100% crawlable hjemmeside-struktur og at sitemaps derfor er overflødige.

Det lader dog til at den kære Rand fra seomoz anbefaler folk at submitte deres sitemap:

Hej Frederik

Jeg vil godt vædde 100 kr. på, at når Rand i 2011 eller 2012 laver en ny opsummering af sine største SEO fejl a la denne: http://www.seomoz.org/blog/whiteboard-friday-the-biggest-seo-mistakes-seomoz-has-ever-made, vil anbefalingen af kritikløs brug af XML sitemaps være på listen.

En Url, der ikek kan indekseres uden et XML sitemap til at pege på den, vil aldrig kunne ranke fornuftigt. Det er sandt, at et XML sitemap kan speede indekseringsprocessen op ganske dramatisk, men sitemappet influerer ikke på ranking. Det er i øvrigt også, hvad Google selv udtrykkeligt gør opmærksom på.

Og vi er nok enige om, at indeksering uden ranking er ganske ligegyldig. De problemer, der gør det umuligt at få indekseret en URL af normal vej, SKAL løses, før det hele spiller.

Tilmeldt 20. Aug 10
Skrevet kl. 04:52
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Thomas Rosenstand:

Frederik:
Jeg er selv helt enig i at det ideelle er at have en 100% crawlable hjemmeside-struktur og at sitemaps derfor er overflødige.

Det lader dog til at den kære Rand fra seomoz anbefaler folk at submitte deres sitemap:

Hej Frederik

Jeg vil godt vædde 100 kr. på, at når Rand i 2011 eller 2012 laver en ny opsummering af sine største SEO fejl a la denne: http://www.seomoz.org/blog/whiteboard-friday-the-biggest-seo-mistakes-seomoz-has-ever-made, vil anbefalingen af kritikløs brug af XML sitemaps være på listen.

En Url, der ikek kan indekseres uden et XML sitemap til at pege på den, vil aldrig kunne ranke fornuftigt. Det er sandt, at et XML sitemap kan speede indekseringsprocessen op ganske dramatisk, men sitemappet influerer ikke på ranking. Det er i øvrigt også, hvad Google selv udtrykkeligt gør opmærksom på.

Og vi er nok enige om, at indeksering uden ranking er ganske ligegyldig. De problemer, der gør det umuligt at få indekseret en URL af normal vej, SKAL løses, før det hele spiller.

Problemet med sitet i denne her tråd er slet ikke at der ikke bliver linket til siderne ...jeg har vist sagt det rigtig mange gange ...der skal ikke meget analyse til for at finde ud af det ...

Tilmeldt 19. Apr 06
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 05:36

Kære Andy

Jeg kan se, at du har ændret dit indlæg fra:

Andy Max Jensen:
Problemet med sitet i denne her tråd er slet ikke at der ikke bliver linket til siderne ...jeg har vist sagt det rigtig mange gange ...og at du bliver ved med at råbe højt gør dig ikke klogere i nogens øjne :-)

Til:

Andy Max Jensen:
Problemet med sitet i denne her tråd er slet ikke at der ikke bliver linket til siderne ...jeg har vist sagt det rigtig mange gange ...der skal ikke meget analyse til for at finde ud af det ...

Det var nu Frederik Trovatten, jeg skrev til. Det er da morderligt pænt af dig at svare mig alligevel. Men du skal ikke føle dig forpligtet til at dygtiggøre sådan en SEO klaphat, som du opfatter mig. Jeg er - med absolut garanti - helt udenfor pædagogisk rækkevidde for din lærdom alligevel ;-)

Tilmeldt 19. Apr 06
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 05:52

Partydk:

Hej

Jeg har et site der er bygget op i Oscommerce. og har en masse produkter på. Jeg har lige lavet et sitemap og når jeg tilføjer det til google så siger den at der er 4285 sider.

Mit spørgsmål er så, jeg læste at google ikke kunne li sider over 100 sider og derfor skulle man så dele site sitemap op i flere små.. Stemmer det og vil det så sige at jeg skal lave 43 mindre sitemaps og adde dem?

Og er der andre gode ting man lige skal være obs på med Sitemaps..

tak på forhånd

Med venlig hilsen 
  Kent Ellegaard
www.fixatilldig.se

Hej Kent

Beklager først og fremmest, at du er blevet lidt gidsel i en diskussion om sitemaps.

Jeg har lige læst dit spørgsmål igen, og det går op for mig at du muligvis blander to ting sammen. Det er korrekt, at Google som oftest ikke følger mere end op til 100 links fra en given URL. Men det gælder bestemt ikke, når det handler om XML sitemaps. Et "Google sitemap" kan sagtens indeholde mere end 100 URL.

Et "gammeldags" sitemap, som dine gæster kan se, bør til gengæld ikke indeholde mere end maksimalt 100 links - og gerne væsentligt færre. Og her er det både søgemaskinevenligt og brugervenligt at dele disse op i passende kategorier.

Om så et XML/Google sitemap er løsningen på din udfordring er der - som du nok har opdaget - delte meninger om. Jeg håber, at du ud fra denne tråd kan danne dig en mening om, hvorvidt det er den vej, du skal gå eller ej.

Held og lykke med det!

P.S.: Jo - der skal nok komme flere podcasts, men det kniber lidt med tiden. Og nu hvor onkel Martin har luret mig ind på ekspertbloggen også, skal der jo prioriteres lidt. Men det kommer - og måske skulle jeg lave et om Google sitemaps :-)

Side 6 ud af 14 (136 indlæg)