Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er håndskrift på underskrift gyldig hvis sendt pr. email ?

Side 3 ud af 4 (32 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 28. Apr 09
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 00:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, jeg  siger ikke de tager fejl. jeg accepterer selv mails / fax med underskrift.
Det jeg siger er, rent juridisk, skal man have en underskrift på alt.

De fleste virksomheder beror på de intentioner kunden måtte have, underskrift på mail, kommunikation på mail etc eller ej.

Men det eneste der tæller pt (inden vi får digital underskrift) er stadig hard copy.

Men alt i alt beror det på intentioner. Juridisk, som forbruger, er der kun en underskrift der er gældende - når vi skal sætte sagen på spidsen.

Fra Roskilde
Tilmeldt 28. Apr 09
Skrevet kl. 00:38

Kære Steinway

Det er korrekt at der intet står omkring " formen". Det er bl.a. derfor en mundtlig aftale er ligeså gældende som en skriftlig.
Men spørgsmålet er jo omkring bevisbyrden. Det er stadig op til udbyderen at bevise at kontrakten er indgået.
Derfor kan man sagtens, i denne bevis byrde, lade mails og fax  indgå - og kundens intentioner.
Læs - intentioner!! Intet er dog endegyldigt uden bevis.

Men intet smækker numse som en kontrakt i hard cop, underskrevet af modparten - så har man sit på det tørre.
Det er stadig hvad der er juridisk gældene.

Steinway; Hvad angår den pasus du har læst, kan tolkes på flere måder - mundlig aftale er en af dem... Hvordan vil du bevise en mundlig aftale?

.................................

Anbefalet post : Jeg er direkte uenig med Jacob på det punkt..
Som afsender og modtager af flere tusinde breve hver dag, plus hvad skrevet i dags medierne omkring post.dk, er min holdning helt klart, at post.dk ikke er til at stole på.

Skulle jeg på et tidspunkt bevise dette i retten, måtte jeg gø¨re det. Men er det tiden værd, kontra at sende en opsigelse som rekommanderet?

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 3. Apr 06
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 00:41

Det er vel ikke muligt at definere 100% fast om hvilken form en aftale skal være udformet i. Som hovedregel er der ingen formkrav i aftaleloven. Dvs. at en mundtlig aftale er ligeså bindende som en skriftlig. Det er dog altid fornuftigt at få en underskrift, da det kan være besværligt at påvise en mundlig aftale.

I sidste ende er det vel et spørgsmål om man kan påvise samtygge fra den modsatte part. Der er ingen tvivl om at ønsker man 100% sikkerhed for dokumentationen af en aftale bør man få en fysisk underskrift, men en email korrospondence eller en lydoptagelse af en mundlig aftale burde teknisk set også kunne veje som bevis for en aftales indgåelse.

Jeg mener derfor at en scannet underskrift burde være nok. Det skal dog siges at min viden udelukkende baseres på et semesters undervisning i IT-ret og jeg ikke på nogen måde er uddannet jurist :)

Fra Roskilde
Tilmeldt 28. Apr 09
Skrevet kl. 00:42

Undskyld diverse slå fejl - klokken er mange...

Undskyld derail af topic! Jeg håber OP har fået bare lidt svar.

Tilmeldt 11. Nov 06
Indlæg ialt: 375
Skrevet kl. 00:50

Steen Nielsen:

Nej, jeg  siger ikke de tager fejl. jeg accepterer selv mails / fax med underskrift.
Det jeg siger er, rent juridisk, skal man have en underskrift på alt.

De fleste virksomheder beror på de intentioner kunden måtte have, underskrift på mail, kommunikation på mail etc eller ej.

Men det eneste der tæller pt (inden vi får digital underskrift) er stadig hard copy.

Men alt i alt beror det på intentioner. Juridisk, som forbruger, er der kun en underskrift der er gældende - når vi skal sætte sagen på spidsen.

Dermed siger du jo at en mundtilg aftaler ikke er juridisk gyldig, da der ikke er nogle underskrift ???

Der har da vaeret sager hvor aftaler lavet via email(Uden skannet email, bare som ren tekst) blev kendt som vaerende gyldige af retten. (Der var i dette tilfaelde ikke slaaet tvyvl om hvor vidt de paagaeldende emails var sendt udelukkende om de galt som en bindende aftaler).

Er reglerne ikke at alle aftaler som er indgaaet mellem 2 myndige personer/virksomheder som udgangspunkt er gyldige uanset om de er indgaaet mundtligt eller skriftligt? Der er naturligvis et enorm bevis problem hvis der kun er tale om en mundtlig aftale* hvilket er grunden til at man normalt kraever underskrift paa et stykke papirl/fax/email.

*Email og sms har samme problem, nemlig at du som udgangspunkt har meget svaert ved at bevise hvem afsenderen af en email/sms er, samt at beskeden er modtaget men spoergsmaalet om bevis byrden er vel et andet en spoergsmaal om gyldighed.

Qr-marketing med mobil optimerede hjemmesider.

Fra Roskilde
Tilmeldt 28. Apr 09
Skrevet kl. 01:05

Martin T:
Dermed siger du jo at en mundtilg aftaler ikke er juridisk gyldig, da der ikke er nogle underskrift ???

Nej Martin, det er ikke hvad jeg siger.
Jeg siger, at man ikke kan bevise en mundtlig aftale på samme måde som en skriftlig.
En underskrift på en aftale vil til enhver tid overgå en mundtlig aftale.

Martin T:
Der har da vaeret sager hvor aftaler lavet via email(Uden skannet email, bare som ren tekst) blev kendt som vaerende gyldige af retten. (Der var i dette tilfaelde ikke slaaet tvyvl om hvor vidt de paagaeldende emails var sendt udelukkende om de galt som en bindende aftaler).

Nej, det tror jeg simpelthen ikke på  - jeg tror dog på, at disse mails indgik i en sag, hvor man påviste intentionerne af køber.

Martin T:
Er reglerne ikke at alle aftaler som er indgaaet mellem 2 myndige personer/virksomheder som udgangspunkt er gyldige uanset om de er indgaaet mundtligt eller skriftligt? Der er naturligvis et enorm bevis problem hvis der kun er tale om en mundtlig aftale* hvilket er grunden til at man normalt kraever underskrift paa et stykke papirl/fax/email.

Jo, korrekt

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 15:28

Steen: Jeg skal gerne give dig at en mundtlig aftale er pokkers svær at bevise, men det har aldrig været på tale. Der blev spurgt om email kunne anvendes som dokumentation hvor du på det kraftigste stillede dig på bagbenene.

Sidenhen skriver du at det beror på intentioner og efterfølgende bevisbyrden.

Jeg ville mene at såfremt jeg fremkommer med et forslag og kunden accepterer pr. mail så er såvel intentioner som bevisbyrde ikke det store problem?

Slutteligt skriver du at hvad forbrugere angår er det kun en underskrift der er gældende - vil du dermed mene at al net-handel dermed er en stor gang russisk roulette for butikken?

... mht. den anbefalede post, så skal jeg ikke kunne sige om Jacob har ret eller ej, men jeg tvivler på at han vil slynge den slags bemærkninger ud for hyggens skyld. Uanset hvad kan jeg ikke se hvad du vinder ved det anbefalede brev - modtageren kan jo altid påstå at konvolutten var tom...

Fra København
Tilmeldt 29. May 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:16

Det er lovligt at opbevare underskrevne kontrakter elektronisk !

Derved har men altså ikke en såkaldt ”Hard Copy” på papir, men en ”Hard Copy” for eksempel i PDF format (krypteret).

Hvilket i juridiske øjne skal være lige så gyldig, som en papir version ifølge loven.

Det vil sige, at du for eksempel også skal kunne modtage en underskrevet kontrakt per mail for eksempel i PDF format (krypteret).

Alternativet til et anbefalet brev er i den elektroniske verden hvis du sender en mail med anmodningen om kvittering for modtagelsen. Denne kvittering bliver i de fleste tilfælde sendt automatisk fra modtagerens mail server, når den modtager mailen. Hvis man så gerne vil være helt sikker tilføjer men anmodningen om kvittering for læsning, da man med den kan bevise at kunden har læst mailen.

Da en mail ved lov er godkendt på lige vilkår, som post (Hard Copy), kan man nu sende faktura, kontrakter og liggende, som elektronisk anbefalet brev. Hvilket jo er helt gratis hvis man ser bort fra programmer, internet og liggende. Men det gør rent faktisk også arbejdet nemmere når vi kommer til rykkerskrivelser eller andet, da det kan bevises hvornår mailen er modtaget og eventuelt læst.

Tilmeldt 11. Mar 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 21:54

Jeg er ikke blevet meget klogere :-)

men det er måske bare mig der ikke kan tolke jeres svar godt nok...

Tilmeldt 11. Mar 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 22:05

Ellers nogen der ved hvor man kan få svar på den slags spørgsmål, uden de store omkostninger ??

Side 3 ud af 4 (32 indlæg)