Som så ofte før resulterer spørgsmål om Google PageRank i en masse misforståelser - og forkerte konklussioner. Så jeg vil gerne lige sætte det helt på plads. Lad mig starte med at svare på det, som var trådstarters spørgsmål:
Betyder pagerank en "skid" hvis nu man ligger øverst med de søgeord man har valgt.
Nej! Klokkeklart nej!
Hvis du ranker fint på dine keywords nu, så er det alt der tæller.
PageRank var oprindeligt navnet på det patent, som de to stiftere af Google, Lary Page og Sergey Brin, udviklede under deres studier på Standford universitetet i USA.
Senere udviklede PageRank sig også til et brand - et varemærke, som Google i dag anvender i en langt bredere forstand som en forsimplet forklaring på deres ranking algoritmer til den brede befolkning.
Så PageRank er altså både en gammel patenteret algoritme fra 90'erne - og et varemærke. Det er vigtigt at huske!
Algoritmen PageRank benyyttes ikke i dag i sin oprindelige patenterede form og det er tvivlsomt om den nogensinde har været i rigtig drift på Google. Både Google (som iøvrigt slet ikke var dem der opfandt linkpopularitet som en faktor i ranking algoritmer) og alle andre søgemaskiner bruger i dag langt mere avancerede former for linkanalyser end den gamle PageRank.
Den PageRank værdi vi kan se - som den vises i f.eks. Google's toolbar, er en meget forsimplet udlæsning af Googles tildeling af linkværdi til et objekt (typisk en webside). Problemet med den PageRank værdi er flere ting - herunder, at den opdateres meget, meget langsommere end Googles egne beregninger - typisk kun hver 3-4 måned, hvor Google internt opdaterer den slags dagligt og ugentligt.
Men hvad værre er, den er også temmelig unøjagtig. Således kan du f.eks. sagtens opleve sites, som i toolbaren ingen, eller en meget lav, PageRank har - men som i praksis har en ret flot linkværdi i Googles interne beregninger. Og du kan også opleve det modsatte - at websider med meget høj PageRank faktisk slet ikke har den linkværdi man skulle tro. Nogle gange skyldes det fejl (dem er der mange af i toolbaren!) eller "PageRank manipulation" (det er muligt at fake PageRank, så man kan få en side til at femstå med lige præcis den PageRank man ønsker).
Jeg plejer at sige om PageRank at værdien er nogenlunde ligeså brugbar i forhold til SEO, som Ekstra Bladets stjernetegn er det i forhold til dit liv. Mange gange rammer EB's stjernetegn fuldkommen plet - andre gange slet ikke. Men det skyldes mest tilfældigheder - ikke videnskab :)
Hvis du skal se på PageRank skal du gøre det i forhold til andre faktorer - hovedsageligt links. Hvis begge dele indikerer det samme kan du som regel godt stole på det - peger de i hver sin retning kan det være tegn på nogle ting som du bør undersøge nærmere. Men som isoleret værdi kan det ikke bruges til noget som helst.
Håber det gav lidt bedre svar ...