Hej Patrick,
Jeg har haft samme problemstilling med min hjemmeside, som henvender sig til brugere på både dansk og engelsk.
Selvom jeg har søgt højt og lavt har jeg ikke kunnet finde nogen god løsning, da Google og andre søgemaskiner ikke har tænkt synderligt meget over at der kan være hjemmesider med versioner på flere sprog. Den bedste løsning ser desværre ikke ud til at findes, men så vidt jeg kan se er den mindst dårlige løsning den som Christian nævner, nemlig hjemmeside.xx/da, hjemmeside.xx/se osv.
Hvis du bruger da.hjemmeside.xx og se.hjemmeside.xx ser Google dine underdomæner som forskellige domæner og så separerer du den linkjuice du kan få frem for at få udbytte af det samlet (og 'interne links' får mindre vægt på tværs af domænerne). På samme tid ser det ud til at Google giver en lille hjemmebanefordel til hvor i verden serveren er placeret, så de giver fordel til hjemmeside.dk på en server i Danmark, hjemmeside.se på en server i Sverige osv.Jeg har valgt at se bort fra sidstnævnte 'uheldige feature' fra Google, da det er betydeligt nemmere for mig at arbejde med én server frem for at have sider på en server i Danmark. Da jeg 'fisker' efter kunder fra både England, Irland, USA og Canada udover Danmark, kunne jeg så skrive de samme sider på i fire forskellige versioner på Engelsk med fare for at de bliver for ens og at jeg derved ville kannibalisere mig selv med duplicate content.
Jeg har mit domæne registreret med .com, .co.uk og .dk, men jeg har valgt at benytte .eu som mit hoveddomæne og så bruge domain forwarding på de andre adresser, som "tænkstort" også nævner.
Hovedproblemet jeg er rendt ind i med denne løsning er, at de fleste danske og internationale linkkataloger ser hjemmeside.xx/dk som deep linking og kun vil acceptere hjemmeside.xx som link. Derudover bryder de fleste linkkataloger sig desværre heller ikke om domain forwarding, så der er jeg tvunget til at linke til mit .eu domæne med links på både dansk og engelsk. Det betyder at jeg på nogle svage/sekundære søgeord ligger bedst placeret med forsiden på engelsk selvom søgeordet er på dansk - fordi de indgående linktekster fra andre domæner har højere værdi end min underside med søgeordet på dansk.
Desværre er de største søgemaskiner og dem der setter grundlæggende trends på Internettet fra USA og de kan slet ikke forestille sig at der er områder i verden hvor sprog og handel kan gå på tværs af landegrænser. Et tydeligt tegn på dette er at nogle af søgemaskinerne har den meget uheldige feature at man kan vælge 'søgning i bestemt land' frem for hvad der ville have været mere intelligent 'søgning på bestemt sprog'.
Håber mit input kan bruges.