Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

PL Brake i TV2 kl. 22.00

Side 4 ud af 4 (34 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Til gengæld vil den nok altid kunne rydde et område hurtigere end PL''s, afhængig af om de 42km/t er mens den rydder miner. Den efterlader så også jorden klar til såning ;)
Tilmeldt 21. Dec 06
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 15:26

Dato: 26-12-2006 15:12:12 Forfatter: Tommy . Den efterlader så også jorden klar til såning ;)

hæ´hæ ja fint til ulande, måske der skulle tilsluttes en så maskine

Tilmeldt 17. Aug 05
Indlæg ialt: 577
Skrevet kl. 19:48
Dato: 26-12-2006 12:27:28 Forfatter: Biz. Since 1992

tjaaa og jooo :-) det mener jeg ikke efter jeg har set den måde på Tv (hvis nok TV2 for et par år tilbage)  hvor meget tid de brugte bare på at fjerne EN mine (først finde, med risiko til død, og så fjerne dem med risiko til død) og tænk så hvis der ligger flere 1000 i et bestemt område. Det var derfor jeg gerne så en 'billige' smart opfundet panserkøretøj ala en minigraver hvor man kunne fjerne flere 100 på en dag, og uden risiko for død.  Og kunne gøre et helt område safe igen. Lige noget for hvor NATO styrker eller hvad de nu hedder skulle tage sig af (et rigtig job ). Og så kan jeg ikke se om den skulle koste 500.000 kr. (din søger + en minigarver pris) skulle være et problem. Men man kunne jo lave fler typer...tror sku en dygtige 'opfinder' smed kunne bygge en minigraver om så den er sikker, bare så man kunne få monteret en god søger på den og noget gps så man ved 100% hvor man har søgt/kort over det.

Hej Biz,

Der er mange faktorer der spiller ind ved minerydning og selvfølgelig ville det være smart med en maskine der blot fjerner hundredevis om dagen, bare sådan lige!

Virkeligheden er lidt anderledes - det er sjældent at landminer ligger i hobetal tæt på hinanden, i langt de fleste tilfælde ligger der nogle få over et meget stort område - blandet sammen med ueksploderet ammunition (UXO) og en masse granatsplinter og andre metalstumper.

Det der tager rigtig meget tid, er at finde de farlige ting (miner og UXO) At fjerne dem tager kun en brøkdel af den samlede tid til minerydning.

Der er på verdensplan ca 3 mill Km2 = 3.000.000.000.000 m2 land der er inficeret med landminer og i dette areal er der spredt måske 50 mill landminer - så der kan være ganske langt imellem de enkelte miner.

Med venlig hilsen

Lars C

Tilmeldt 17. Aug 05
Indlæg ialt: 577
Skrevet kl. 23:46
Dato: 26-12-2006 15:12:12 Forfatter: Tommy Til gengæld vil den nok altid kunne rydde et område hurtigere end PL''s, afhængig af om de 42km/t er mens den rydder miner. Den efterlader så også jorden klar til såning ;)

Hej Tommy,

Der er ikke tvivl om at Hydremas plejl er meget hurtigere end vores bærbare minedetektor. Der skal heller ikke herske tvivl om at de to styks udstyr ikke kan sammenlignes.

Det er problematisk at skulle rydde landbrugsområder med en plejl, idet mange landbrugsområder i 3de verden kun har et 2-5 cm tykt muldlag. Eller i bjergrige egne for den sags skyld.

Ligesom det er problematisk at skulle rydde ørkenområder med vores bærbare minedetektor.

I så svært et arbejdsområde som minerydning, er det kun kombination af forskellige metoder der kan sikrer at FN''s mål om 99,6% rydning kan opnåes.

Med venlig hilsen

Lars C

Side 4 ud af 4 (34 indlæg)