Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overvejelser af hobbyvirksomhed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Dec 06
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa,

jeg har fuldtidsarbejde her i det jyske og går med planer om at starte en slags hobbyvirksomhed, der kan bidrage med lidt ekstra til husholdningen osv. og hvis det kører godt, evt. konvertere det til fuldtidsbeskæftigelse engang.  Virksomhedstypen er simpel;  webdesign, programmering og udvikling, grafik og layout og andre it-konsulent opgaver, som I sikkert har hørt utallige gange herinde.  Selvfølgelig har jeg (mener jeg selv) et par gode idéer og nytænkende ting planlagt som forbliver hemmelige indtil videre :)

Der er risiko for at mit fuldtidsarbejde måske slutter om et års tid (programmerer interne websider, når de er færdige...hva så). Derfor tankerne om at starte en selvstændig virksomhed op så småt og måske opbygge et fornuftigt netværk. Indtil da vil det udelukkende være selvstændigt bi-erhverv hvorfor jeg dermed regner med at momsregistrere mig her i januar. I starten regner jeg dog kun med begrænset indtjening indtil jeg får flere kontakter osv.

1. Men hvordan er det lige det fungerer med dagpenge, hvis man pludselig mister det faste arbejde og ens virksomhed måske ikke er moden/stor nok til at leve af på fuldtid?
2. Er der nogen ulemper ved at det er en "hobbyvirksomhed"?
3. Er der andet vigtigt jeg skal være opmærksom på i min situation?

På forhånd tak for jeres kommentarer :)

Fra Odense C
Tilmeldt 17. Jul 05
Indlæg ialt: 184
Skrevet kl. 11:49
Ang. dagpenge/akassen, så er det noget med, at hvis du har kørt din virksomhed sideløbende med dit fuldtidsjob over x antal uger, så vurderer de, at man godt kan have det ved siden af, og man kan derfor godt få dagpenge. Kontakt din a-kasse for de præcise regler der gælder for dig. For mit vedkommende gælder det, at når jeg har drevet min egen virksomhed som "bi-beskæftigelse" i 26 uger, så vil a-kassen som hovedregel godtage det.

www.onlinebooq.dk - Billigt og brugervenligt booking system. Lad dine kunder selv bestille tid - døgnet rundt.

Tilmeldt 21. Dec 06
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 13:37
Hej Allan,

takker for det hurtige svar.  Regner stærkt med at have fuldtidsbeskæftigelse de næste 26 uger så håber at HK har samme regler.

Det var også mere for at dække mig ind og opstille et worst-case-scenario, inden jeg begynder at ofre alt for meget energi på hele projektet. :)

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:33
For lige at skære det ud i pap:

Forskellige a-kasser kan lægge forskellige parametre til grund for deres skøn.

Derfor er det helt nødvendigt, at du tager en åben dialog med din a-kasse.

A-kassen har ikke til formål at hjælpe dig til at køre din virksomhed op på fuldtidsniveau. Derfor vil du ikke have gavn af at fortælle dem om disse planer - så mister du nemlig retten til dagpenge, hvilket i øvrigt er rimeligt nok, da dagpengesystemet ikke indeholder nogen form for støtte til iværksætteri.

Formålet med reglerne om selvstændig bi-beskæftigelse er, at du ikke behøver at lukke dit hobby-firma, mens du leder efter andet løn-arbejde.

At du så kan være så "uheldig" at der komme nogle gode ordrer ind i mellemtiden er en helt anden sag.

Hovedbudskabet er - snak med din a-kasse - i morgen.

mvh Hans

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)