Hej Thomas Nu er HD kvalitet lidt en gummibetegnelse, men det folk oftest mener er de to kvaliteter vi kender fra tv kaldet HD(1280x720px) og FullHD(1920x1080px). Når dine filer fylder så meget er det nok fordi du eksporterer dem ud af dit redigering program i forholdvis ukomprimeret kvalitet og måske endda i 1920x1080px - de fleste vil kunne nøjes med en 1280x720 video for at kunne se den fuldskærm i helt fin kvalitet. Når du så skal have videoen ud er det et spørgsmål og hvad man helst vil, hvis du laver en stor næsten ukomprimeret fil går din eksportering hurtigst, men ti lgengæld har du en meget stor fil der skal kopieres og uploades. Vælger du derimod at lave en middelkomprimeret video så fylder den betydeligt mindre når den er kommer ud af dit redigeringssoftware, men det tager også længere tid at eksportere den pga. den ekstra regnekraft der skal bruge til komprimeringen. Så det er lidt et spørgsmål og hvad man helst vil vente på. Når man bruger services som youtube og vimeo bliver videoen alligevel komprimeret inden den er "live" så du har alligevel ikke 100% kontrol over den endelige fils kvalitet. Personligt komprimerer jeg videoerne i en fornuftig kvalitet, det gør filen nemmere at flytte rundt med, og sparer tid hvis den skal uploades flere steder. Nu ved jeg ikke hvilken software du sidder med, men sig endelig til hvis du vil have lidt hjælp til optimering af komprimering og arbejdsgang. Men super arbejde med videoerne ellers! /Meik |
Tak for inputs, Meik.
Jeg optager dem med min Flip, som lagrer dem i MP4. Lyden snupper jeg ved siden af som MP3, og så splitter jeg i iMovie - og samler den ekstra lydfil der. Og så eksporterer jeg til MP4 i 1280x720 med H.264 og 16200 Kbit/sek.
Jeg har ikke maskinkraftproblemer med min Mac og mine 8Gb - ville blot gerne kunne uploade lidt hurtigere såmænd.